Autodiagnoosi  Carcom Oy

etujousien vaihto apuja

  • 4 Vastauksia
  • 3898 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rahtijaska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
etujousien vaihto apuja
« : 07.11.2013, 16:07:50 »
Eli auttakaas kokematonta ois tarkotus vaihtaa 240 vakio jouset etee. Ku nyt on kiinni päin helvettiä laikatut jouset. Mulla on hyllyssä toiset ylimääräset vakio iskarit, jouset, levyt ja satulat yhtenä pakettina. Ajattelin ottaa ne pelkät vakio jouset ja laittaa ne. Joten tarvisin helpon ohje. En oo ikinä moista hommaa tehny..

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: etujousien vaihto apuja
« Vastaus #1 : 07.11.2013, 16:16:30 »
Toiset tykkää ottaa koko tolpan pois. Toiset kääntää lokarin alta esiin. Hyvät ja huonot puolet kummassakin. Iskarin iso kiinnitys mutteri voi olla joskus tiukassa (CRC, vasaraa ja isot pihdit). Iskarin yläpään pultti aukeaa hyvin pyssyllä. Kattoo samalla lautasen ja suojakumin kunnon. Kunnon jousen puristimet tarvitaan operaatioon. Käytännön ohjeet askel askeleelta löytyy esim Alfamerin korjausoppaassa.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: etujousien vaihto apuja
« Vastaus #2 : 07.11.2013, 17:12:04 »
1. Löysää iskarin kaulusmutteri putkipihdeillä jousen välistä
2. Irroita raidetangonpää kääntövarresta
3. Jarruletkujen kiinnityslevy irti
4. Kallistuksenvakaajan tanko irti yläpäästä
5. Kolme M8 mutteria auki yläpäästä
6. Paina tolppaa alas ja yläpää ulos pyöräkotelosta, vähän ahdasta mutta tulee kyllä.
7. Jousipuristimilla jousi kasaan
8. Pitkä 24 mm hylsy jolla avaa iskarin yläpään mutterin.
9. Tukilaakeri, jousilautanen, jousi ja pölysuoja pois.
10. Avaa iskarin kaulusmutteri ja vaihda iskari.

Autohan täytyy olla pukeilla, sellaiset pitkät jousipuristimet on hyvät ja myös sellainen saranamallinen raidetangonpään irroitustyökalu on A1+ näissä hommissa. Pulttipyssy on kiva kanssa ja saattaa olla että kallistuksenvakaajan tukitanko katkeaa irroitettaessa.

Tuossa ohjeet jotka koskee iskarin vaihtoa. Sama homma mutta ei tarvitse tehdä tuota 1. kohtaa ja kaikkea jotka vaikuttaa siihen.

Kukaan järkevä ihminen ei irroita etutolppaa 200-sarjan Volvosta jos ei ole pakko.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: etujousien vaihto apuja
« Vastaus #3 : 07.11.2013, 17:25:09 »

Kukaan järkevä ihminen ei irroita etutolppaa 200-sarjan Volvosta jos ei ole pakko.

Vien tämän viestin tuonne naapuriin pajan Pekalle :) Aina tahtoo tolpan irrottaa ja sitten kasaamisvaiheessa ollaan jarruletkujen ja -putkien kanssa ihmeissään.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: etujousien vaihto apuja
« Vastaus #4 : 07.11.2013, 18:42:25 »
Suunnilleen noin se menee kun edellä on kerrottu.

Muutaman kuvalinkin laitan kuitenkin. Noita iskarin muttereita on kahta mallia. Joko niissä on pikkuset kolot kehällä, tai sitten se on kuuskulmanen.

Ei putkipihdit auttanu tällä kertaa. Tuo on siis kuuskulmanen versio, vaikkei sitä tuon todella hienon hitsauksen jälkeen näykkään.

http://s21.photobucket.com/user/lassimies/media/01092009670-1.jpg.html?sort=3&o=7

Seuraava otos tulee tässä.

http://s21.photobucket.com/user/lassimies/media/245/PICT0164.jpg.html?sort=3&o=25

Kysessä se malli, jossa on ne lovet mutterissa. Piti vähän yhdistellä erilaisia komponentteja. Ulosvetäjästä yks osa, B-Kadetin etupuskurin kiinnikkerauta ja romulaatikosta pultti ja mutteri.

Se yläpään mutteri lähtee kyllä auki kun on sellanen taivutettu lenkkiavain, mikä sen oikee nimi nyt onkaan.


V70 TDI

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy