Kulkukoira  Proturbo

B230 530 pulsair kannen tulppausta

  • 6 Vastauksia
  • 4384 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
B230 530 pulsair kannen tulppausta
« : 09.05.2016, 13:52:00 »
Tuli tuohon pojan autoon hommattua "uusi" kansi, FK:ssa ei noita kierrätyslaitteita ole ja nyt tulpataan.

Kannen valumerkintöjen perusteella, olisi -94, joten ei liene mikään pulsair.

Pakopuolen pulsair reikiin vetästiin m10 jengat ja pultit tukkeeksi. Imupuolellakin noita reikiä on mahdottomasti  :) aika isoja vielä, osaan tietysti menee anturi, mutta onhan reikiä moiseen kairattu!

En ole tämmöistä B230-sarjan konetta koskaan laitellut, joten homma on hakusessa ??? Eikai se auta, kuin katsella FK kannesta irtoavat osat reikien täytteeksi ja tukkia ylimääräiset, jos semmoisia jää? :)

Eikös nuo egr kaasut ohjata imusarjaan kuitenkin, eikä imukanaviin? Täytyy varmaan ottaa kuva mokomasta kannesta.

Sellainenkin kävi, että yritin laitella ohjurinkumeja pakoventtiileille :D Ei toivoakaan, kunnes netistä katsoin, niin eihän sinne semmoisia tulekkaan  :D
« Viimeksi muokattu: 12.05.2016, 03:24:37 kirjoittanut Orlov »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4541
Vs: B230 530 "EKO" kannen tulppausta
« Vastaus #1 : 09.05.2016, 16:39:30 »
-94 voi olla pulsair. Sellainen on pihassa. Jos on reijät pakokanavien alla on todennäköisesti juuri se. EGR menee pakosarjasta imusarjaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230 530 "EKO" kannen tulppausta
« Vastaus #2 : 10.05.2016, 12:43:09 »
Alemmassa kuvassa on EGR, jollainen omassanikin oli, kunnes sen venttiili paloi puhki.

EGR:ssä ei ole mitään muutoksia kannessa, vaan ainoastaan pakokaasut tulevat 4-pytyn pakokanavasta pakosarjan puolelta ja jatkavat venttiilin kautta imusarjaan.

Joten jos kannessa on eroja vakio 530:n, erot johtuvat pulsairista tms. jutuista, eivätkä EGR:stä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 530 "EKO" kannen tulppausta
« Vastaus #3 : 10.05.2016, 13:28:14 »
Kiitoksia, on se sitten pulsair kansi.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 530 "EKO" kannen tulppausta
« Vastaus #4 : 12.05.2016, 03:05:29 »
En itse ehtinyt käymään, joten pyysin lähettämään kuvan. No, tässä se on :D



FK:n kannesta on siirretty, siirrettävissä olevat(anturit) ja kolme reikää jäi. Volvon osakuvien perusteella ja varaosanumeroilla haettu tiedot

Vasemmalta oikealle (tai alhaalta ylös) olevat tulpattavat reiät

-17,5(17,6)mm pakkastulppa (esim IKH)
EI SOVI pulsair kanteen, pitää vain sopivalla pultilla vetästä umpeen!
-3/8" NTP kierretulppa (esim Hydromarket etc)

-M14 kierretulppa (saattaa löytyä hydromarketista etc tai sitten varaosakaupasta jokin öljypohjan tulppa sopinee)
EI SOVI, kuin kierteet tekemällä. Helpompi porata 13mm kokoon ja vetästä pultilla kierteet! Kova tiuhakierteinen pultti
Siniseltä noita ei kyllä kannata hakea, 1-3€ osia tarvikkeena, sinisellä hiukan enemmän ;)

Joten helposti löydettävissä. Myös pinnapultit puuttuu imupuolelta, jos pistäis vaan pultit aluslevyillä


Samalla selvisi syy "pakosarjan vuodolle" eli vuosikin lohkon ja kannen välistä :D

Tsuptsup äänen lähde




Tämmöseen pulsair kanteen saisi helposti pakolämpöanturit kiinni :) on 8mm tuo kanava, mutta aika pitkä.

Esim tässä näkyy olevan m10 kiinnitys https://www.savalanche.com/premium_stores/product/17066/Pakol%25C3%25A4mp%25C3%25B6anturi+%252F+EGT+Sensor/?locale=en&shop_id=848

Myös Vems egt anturi näkyis sopivan, näkyy olevan 1/8 NTP . Kanavan pituus voi tuoda haasteita, kun ei tiedä kiinnikkeen/termoparin kokonaispituutta?
« Viimeksi muokattu: 12.05.2016, 17:17:33 kirjoittanut Orlov »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230 530 "EKO" kannen tulppausta
« Vastaus #5 : 12.05.2016, 16:39:06 »
Myös Vems egt anturi näkyis sopivan, näkyy olevan 1/8 NTP . Kanavan pituus voi tuoda haasteita, kun ei tiedä kiinnikkeen/termoparin kokonaispituutta?

Täytyy käydä mittaamassa em. anturi, kun sellainen takapaksissa lojuu....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2453
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 530 pulsair kannen tulppausta
« Vastaus #6 : 12.05.2016, 19:23:40 »
Kandee olla varovainen minkälaisia termoelukoita työntää turbomoottorin pakokanavaan. Hajoavat aikasen helposti.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

RallyBaron  Samppasport