Kiitoksia vastauksista!
Olin odollut sähköpostiin ilmoitusta, kun vastauksia alkaa sateleen mutta eihän se ihan niin toiminutkaan...

(Edit: nyt on muistutus päällä)
Olisi pitänyt täsmentää jo aluksi, että vikakoodit eivät sano mitään. Jos sieltä olisi jotain löytynyt, tottakai olisi sen mukaan lähdetty liikkeelle. Pois suljetut vikalähteet ovat myös EGR (viallinen vaihdettu), polttoainesuodatin (vaihdettu huollossa), hehkut (ei pitäisi tästä johtua) ja turbon läppäkotelo (viallinen vaihdettu). Hiukkassuodatinta eivät ehtineet tuohon 2004-malliin laittaa.
Moottori ei tosiaan hehkuta käytännössä paljoakaan. Ulkolämpötilasta sen verran, että oire on pahimmillaan tälläisillä -5 ... 0 asteen välillä etenkin jos on kosteaa. Jos on enemmän pakkasta ja moottori semi-kylmä, ongelmia ei yleensä ilmene eikä kesäisin lämpimillä keleillä. Tässä alkutalvellan kovilla pakkasilla oireita tosin oli, jos annoin lohkolämmittimen olla 1,5 h päällä. Alunperin vika alkoi, kun lämpimänä ajoin vaikka kaupan pihaan ja kaupasta lähtiessä ei käynnistynyt, edelleen loppusyksyä ja alkutalvea. Nykyään oireilee sillon tällön enemmän ja vähemmän.
Tällä hetkellä lupaavimmat syyt voisi olla:
- ilmavuoto polttoainesuodattimen ja korkeapainepumpun välissä
- lämpöanturi
Vaikuttaako tuo lämpöanturi käynnistyksen yhteydessä miten?