Elekma  Autoracing

V70 1.6 DRIVe 2010 turbon toiminta

• 10 Vastauksia
  • 5970 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Api5000

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
V70 1.6 DRIVe 2010 turbon toiminta
« : 06.08.2016, 14:18:20 »
Hei!

otsikon auto siis kyseessä ja turbon toimintaan ja ääntämiseen liittyvä kysymys. Autolla ajettu nyt n. 230tkm ja viime huolto sinisellä 220tkm kohdalla. Sieltä koitin selvittää tätä vikaa mutta mitään vikaa ei löytynyt ja vikakoodeja ei ollut.

Eli, tässä YouTube video linkissä kuuluu täysin sama ääni kuin Volvossani. https://youtu.be/oDCBtwyoOyg ääni kuuluu myös tilanteissa jossa ajetaan esimerkiksi risteyksessä pysähdyksen jälkeen ylämäkeen ja painetaan kaasua enempi mitä auto kiihtyy niin ikään kuin Turbo pukkaisi ylimääräiset ilmat pois. Nämä ylimääräiset paineet menee ilmanputsarin alaosaan jossa on kaksi kumiläppää. Kierroksilla millä tämän tekee on 1500-2000. Äänen kuulee kuskin paikalle hyvin. Joskin tämä ei paineiden päästely ei tapahdu säännönmukaisesti aina. Lähinnä ehkä helpommin silloin, kun on ajettu isolla tiellä pitempään ja siirrytään pikkuteille jossa kiihdytellään ja vaihdetaan vaihteita enempi. Ja ääni ei siis tule koskaan  ajossa kun otetaan jalka pois kaasulta vaan kaasua painettaessa.

Tähän liittyen tai oma ongelmansa on auton jotenkin tehoton liikkeelle lähtö ennen 2000 kierrosta eli alavääntö tuntuu liian tehottomalta, joskin se tässä painossa tällä koneella iso voi ollakaan.

Sinisellä ei tosiaan vikoja löydetty ja toisessa ns. Volvotohtorilla ei myöskään. Hän ajeli autolla tietokoneen kanssa ja totesi turbon ainakin ehyeksi ja siipien muuttuvan oikein ja ahtojen määrät oikeiksi.

Vikaa etsiessä kilometrejä kertyy ja tässä piakkoin ainakin yritän putsata maffin jos vika lähtisi sieltä ja kohta tuleekin dpf vaihto(240tkm). Uskaltaako maffin johdon irrottaa ja kokeilla toimintaa sillä kun ei ole nollauskapulaa käytettävissä?

Dpffää mietin jos se rajoittaa liiaksi pakopaineita ja tämä johtuisi siitä. Maf voisi likaantuneena ainakin vaikuttaa tuohon vääntöön, kun kuitenkin yli 2000 kierroksen auto pelaa hienosti. Tai huonosti toimiva EGR? Se ainakin on tarkoitus ohjelmoida pois vielä tämän vuoden aikana.

Ajatuksia kenelläkään?

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Poissa Api5000

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 1.6 DRIVe 2010 turbon toiminta
« Vastaus #1 : 06.08.2016, 14:23:40 »
Ja jos jollain on ehdotuksia millä englanninkielisillä hakusanoilla tätä vikaa koittaisi foorumeilta hakea niin saa kernaasti ehdottaa. Tuo äänen kuvaileminen tuottaa hankaluuksia englanniksi ja myös suomeksi. Ja ne mitä olen luullut löytäväni foorumeilta, ovat vailla ratkaisua

Poissa Api5000

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 14.09.2016, 07:30:05 »
Päivittelyä;

MAFin putsasin ja alavääntö parani huomattavasti, ei ongelmia siinä.

Tänään vaimo lähti normaalisti töihin, webasto päällä jonkin tovin kun oli vain neljä astetta lämmintä. Kymmenen kilsan jälkeen risteyksestä kiihdyttäessä meni vikatilaan, nyki kiihdytyksessä ja lopulta sammu. Virrat vähän aikaa pois ja lähti taas käyntiin ja vika oli poissa. Vaihdettiin autoja ja ajoin Volvolla omiin töihin. Ei mitään ongelmaa. Luin torquella vikakoodit jotka oli p0001 ja p0002. Liittyvät ilmeisesti polttoaineen syöttöön ja paineeseen. Myös torquella luettuna tietoja egr järjestelmässä luki incomplete, tästä ei ole vikakoodia mutta ennen siinä luki complete.

Nollasin koodit ja otan auton omaan käyttöön ja odotan mitä tuleman pitää.

Onko kellään mitään ideoita tai ehdotuksia viaksi?

Poissa Api5000

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 14.09.2016, 10:31:46 »
Jatketaan vielä yksinpuhelua. Tosiaan kävin keskusautohallissa huollossa 10tkm sitten ja kävin mekaanikon kanssa ajelulla esittelemässä tuota autosta lähtevää ääntä. Hänellä ei ollut siihen oikeastaan mitään ehdotusta.

Mutta nyt, jos tulee jotain muuta huoltamista tuohon vikakoodiin/vikatilaan liittyen niin ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä asiallisista korjaamoista turun seudulla joissa löytyisi kokemusten mukaan tietotaitoa, eikä vain vaihtamalla osa kerrallaan korjaamista.

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #4 : 14.09.2016, 11:19:16 »
Jatketaan vielä yksinpuhelua. Tosiaan kävin keskusautohallissa huollossa 10tkm sitten ja kävin mekaanikon kanssa ajelulla esittelemässä tuota autosta lähtevää ääntä. Hänellä ei ollut siihen oikeastaan mitään ehdotusta.

Mutta nyt, jos tulee jotain muuta huoltamista tuohon vikakoodiin/vikatilaan liittyen niin ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä asiallisista korjaamoista turun seudulla joissa löytyisi kokemusten mukaan tietotaitoa, eikä vain vaihtamalla osa kerrallaan korjaamista.

Koodien perusteella määränsäädin korkeapainepumpussa on viallinen. Tuon saman koodin saattaa aiheuttaa myös tukkeentunut polttoaineen suodatin tai vuota(t) suuttimet, jolloin säädin on täysin auki, mutta kun sekään ei riitä niin paine romahtaa ja ecu päättää sammuttaa auton.

Tuo turbon vihellys on tosi vaikea näin tietokoneen kaiuttimelta kuunnella, mutta vääntyneet siivet aiheuttaa tuon kaltaista ääntä. Jos turbo yliahtaa koko ajan ja kaasusta kun höllää niin kuuluu sellainen huokaisu. Pitäisi kelloa säätää tai ohjelmasta roplata säätö kohdalleen. EGR taas kun on tuon moottorin suurin kompastuskivi on todennäköisesti aiheuttanut tuon yliahtovaivan, koska mukavasti kyseinen osa tunkee pakokaasua imusarjaan ja siitä taas edelleen turboon saaden sen täyteen karstaa. Siivet jumiutuu ja alkaa ongelmat.

Turun seudulta en osaa sanoa ketään, joka ymmärtää tuon moottorin päälle, merkkiliike ei ole vaihtoehto, ne eivät ymmärrä. Tampereella jos tulet poikkeamaan niin katsotaan.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Api5000

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 14.09.2016, 12:04:45 »
Kiitos vastauksesta! Polttoainesuodatin on vaihdettu 30tkm sitten ja suuttimien ympäristöä olen tarkkaillut säännöllisesti ja yksi tiiviste sinne onkin vaihdettu.

EGR on ollut omissakin ajatuksissa ykkönen tuohon äänen alkuperäiseen aiheuttajaan. Ääni ei tule kuin tietyillä kierroksilla ja ei aina. Voisi hyvin jumittava egr tehdä sen.

Poissa Api5000

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 15.09.2016, 12:57:09 »
Kiitos vielä nimimerkki volvotdi:lle. Katsoin suuttimien kunnon ja yksi neljästä oli ulkooinnoiltaan puhdas. Ja ympärillä märkää. Suuttimen yläpäässä on muovinen liitin (joka syöttää polttoainetta suuttimeen) jossa o-rengas toimii tiivisteenä, Tämä liitos kiinnittyy metallisen klemmarin avulla. Puhtaassa suuttimessa tuo liitin heilui muita enempi ja välissä näkyi polttoainetta. Vikaa ei enää tullut mutta uusin tuon klemmarin ja o-renkaan kun siniselle ehdin.

Edit.

Noniin eli kyse oli suuttimien paluulinjasta minkä vaihdoin. Piti vaihtaa koko sarja. Kuskin puoleinen suuttimen paluuliitin on edelleen muihin verrattuna väljä, vaikka vaihdoin myös tuon klemmarin. Kun sitä heiluttelee niin edelleen näkyy nestettä välissä. Entinen liitin oli myös todella oudon näköisesti kulunut/jälkiä täynnä. Joka tapauksessa auto antaa kunnolla kaasua annettaessa edelleen vikaa ja lyö limp-moden päälle. Kannen päälle kerääntyy tiettyyn koloon pieni lammikko eli jokin siellä vuotaa. Mahdollisesti ehkä syöttölinja. Soittoa siniselle maanantaina ja saavat selvittää
« Viimeksi muokattu: 17.09.2016, 15:43:37 kirjoittanut Api5000 »

Poissa Api5000

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 21.09.2016, 17:37:16 »
Auto jätti pari kertaa välille ja toimi taas hetken päästä kunnes enää vaivoin ja matka huoltoon jo pelotti vähän. Koodina edelleen tuo p0001

Ja vikakin näytti löytyvän; polttoaineensuodatin. Meni siis aika tasan vuodessa ja 30tkm. Tosin, autoon tehtiin myyjäliikkeen puolesta vuosi sitten sitä ostettaessa ns luovutushuolto johon itse vielä lisäsin tuon polttoainesuodattimen omalla rahalla. Kävin sen sieltä pajalta hakemassa ja en nyt välttämättä olisi niiiiin yllättynyt että se suodatin olisi jäänyt vaihtamatta.  Tarvikeosa varmasti se ainakin oli, vaikkei se mitään itsessään tarkoittaakaan mutta vuosi/30tkm joka tapauksessa.

Paluulinjan uusin ja hain siitä siniseltä sarjan, 90€. Ja uusin vuotavan kohdalta sen klemmarin, se oli alennuksen jälkeen tasan kympin. Näyttäisi pitävän nyt.

Turbon äänestä kyselin ja toinenkin mekaanikko osallistui keskusteluun ja ehdotteli että seuraavassa huollossa voisi kokeilla ahtopaineen säädintä vaihtaa mutta sen pitäisi aiheuttaa muitakin vikoja ollessaan rikki. Hankalaa siitä on vikaa hakea kun mikään ei toimi väärin muutakuin ääni on epänormaali satunnaisesti.

« Viimeksi muokattu: 21.09.2016, 17:41:31 kirjoittanut Api5000 »

Poissa Api5000

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 28.11.2016, 08:48:57 »
Jatketaan tätä. Olen seuraillut Torquella satunnaisesti auton toimintaa. En tiedä näyttääkö Torque tuon oikein, mutta maksimi kuormalla ahdot käväisevät siellä 1.3-1.4 paikkeilla? Toki vain pienen hetken. Toinen havainto on kun auto tekee hiukkassuodattimen polttoa, silloin EGR menee kiinni käsittääkseni ja silloin tuota puluparven ääntä ei saa tulemaan.

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #9 : 28.11.2016, 17:01:46 »
Jatketaan tätä. Olen seuraillut Torquella satunnaisesti auton toimintaa. En tiedä näyttääkö Torque tuon oikein, mutta maksimi kuormalla ahdot käväisevät siellä 1.3-1.4 paikkeilla? Toki vain pienen hetken. Toinen havainto on kun auto tekee hiukkassuodattimen polttoa, silloin EGR menee kiinni käsittääkseni ja silloin tuota puluparven ääntä ei saa tulemaan.

Ahdot on aavistuksen korkealla jos on vakio-ohjelmalla, mutta ei niin korkealla, että ECM siitä huomauttaisi eli rajojen sisällä vielä on.

EGR on kiinni kun polttoa tehdään. Kun polttoa ei tehdä ja kiihdyttää ja tästä kun nostaa kaasun ylös niin EGR avaa itsensä alle sekunniksi päästäen paineet pois, tätä ei tapahdu polton aikana. Eli saattaa puluäänet johtua EGR:stä...

Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Api5000

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 04.07.2017, 21:14:58 »
Nämä keskustelufoorumit toimivat vianetsinnässä parhaiten, kun vian syy käydään kertomassa sen selvittyä.

Tosiaankin ääni (ja ajoittaiset nykähdykset) ei tullut turbosta, vaan EGR-venttiilistä. Se otettiin ohjelmallisesti pois pelistä ja vaivat loistavat poissaolollaan.

Elekma  Autoracing