Hei!
otsikon auto siis kyseessä ja turbon toimintaan ja ääntämiseen liittyvä kysymys. Autolla ajettu nyt n. 230tkm ja viime huolto sinisellä 220tkm kohdalla. Sieltä koitin selvittää tätä vikaa mutta mitään vikaa ei löytynyt ja vikakoodeja ei ollut.
Eli, tässä YouTube video linkissä kuuluu täysin sama ääni kuin Volvossani.
https://youtu.be/oDCBtwyoOyg ääni kuuluu myös tilanteissa jossa ajetaan esimerkiksi risteyksessä pysähdyksen jälkeen ylämäkeen ja painetaan kaasua enempi mitä auto kiihtyy niin ikään kuin Turbo pukkaisi ylimääräiset ilmat pois. Nämä ylimääräiset paineet menee ilmanputsarin alaosaan jossa on kaksi kumiläppää. Kierroksilla millä tämän tekee on 1500-2000. Äänen kuulee kuskin paikalle hyvin. Joskin tämä ei paineiden päästely ei tapahdu säännönmukaisesti aina. Lähinnä ehkä helpommin silloin, kun on ajettu isolla tiellä pitempään ja siirrytään pikkuteille jossa kiihdytellään ja vaihdetaan vaihteita enempi. Ja ääni ei siis tule koskaan ajossa kun otetaan jalka pois kaasulta vaan kaasua painettaessa.
Tähän liittyen tai oma ongelmansa on auton jotenkin tehoton liikkeelle lähtö ennen 2000 kierrosta eli alavääntö tuntuu liian tehottomalta, joskin se tässä painossa tällä koneella iso voi ollakaan.
Sinisellä ei tosiaan vikoja löydetty ja toisessa ns. Volvotohtorilla ei myöskään. Hän ajeli autolla tietokoneen kanssa ja totesi turbon ainakin ehyeksi ja siipien muuttuvan oikein ja ahtojen määrät oikeiksi.
Vikaa etsiessä kilometrejä kertyy ja tässä piakkoin ainakin yritän putsata maffin jos vika lähtisi sieltä ja kohta tuleekin dpf vaihto(240tkm). Uskaltaako maffin johdon irrottaa ja kokeilla toimintaa sillä kun ei ole nollauskapulaa käytettävissä?
Dpffää mietin jos se rajoittaa liiaksi pakopaineita ja tämä johtuisi siitä. Maf voisi likaantuneena ainakin vaikuttaa tuohon vääntöön, kun kuitenkin yli 2000 kierroksen auto pelaa hienosti. Tai huonosti toimiva EGR? Se ainakin on tarkoitus ohjelmoida pois vielä tämän vuoden aikana.
Ajatuksia kenelläkään?
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla