Proturbo  Autodiagnoosi

Jarrulevyjen ja palojen vaihdon jälkeen takavanteet polttelee sormia

  • 9 Vastauksia
  • 13963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa V50vm2005

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Moro osaavammat!

Tein itse ja säästin... :o Eli vaihdoin taakse uudet tarvikelevyt ja -palat. Nyt huomasin ajon jälkeen että takavanteet lämpenee huomattavasti. Peltivanteet. Ja kuskin puoli erityisesti. Ajon aikana tuntuu että hiukan jokin laahaisi, ylä tai alamäessä vapaalla auto kuitenkin lähtee valumaan, joten ei käsijarru ainakaan kiinni vaikuttaisi olevan. Palojen asennus meni suht kivuttomasti, sylinterit sain sisälle pyörittämällä eikä vaijerin säätöihin koskettu laisinkaan. Molemmat puolet laitettiin nippuun ja lyhyt testiajo että tuntui toimivan. Osaatteko sanoa mitä jäi huomaamatta?

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Teitkö liukutapeille mitään?

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Onko jarrusatulat kunnossa? Liikkuuko männät niin herkästi kuin kuuluu, onko liukupinnat puhdistettu? Onko varmaa ettei käsijarru jumita?  Kuvauksesi perusteella vain uusit levyt ja palat muttet ollenkaan pudistanut/herkistänyt jarrusatuloita. Ei tuo kuvaamasi läpeneminen ole asiallista vaan siellä on todella ihan pielessä nyt jokin eli epäilen jarrusatoloita ja lisäksi nuo edellisen kysymät liukutapit. Kun jarruja korjaa ei kannata hätäillä vaan puhdistaa huolellisesti kaikki liukupinnat ja varmistaa että jarrusatuloissa männät on herkät. Autoja on jopa syttynyt palamaan kun jarru tai jarrut on laahanneet aikansa ja siitä kitkasta aiheutunut lämpö on yllättävän korkeaa pahimmillaan, kun se aiheuttaa palon on se nopea ja raju, vaikeaa sammuttaa koska etenee yks kaks.  Ei se jarru homma ole vaikeaa vaatii kyllä sellaisen perus tiedon ja taidon niin hyvä tulee.  Vielä 1 tarkennus, onko ne tarvikelevyt varmasti siihen autoosi sopivat?
On myös korjausoppaita missä kerrotaan sanoin ja kuvin kuinka kannattaa toimia saadakseen homman hoitumaan oikein ja turvalliseksi kerralla.  Oletan että osaat kunhan rauhassa perehdyt asiaan. :) ;)
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 00:12:01 kirjoittanut V70 A 4D 2016 »

Poissa V50vm2005

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Onko jarrusatulat kunnossa? Liikkuuko männät niin herkästi kuin kuuluu, onko liukupinnat puhdistettu? Onko varmaa ettei käsijarru jumita?  Kuvauksesi perusteella vain uusit levyt ja palat muttet ollenkaan pudistanut/herkistänyt jarrusatuloita. Ei tuo kuvaamasi läpeneminen ole asiallista vaan siellä on todella ihan pielessä nyt jokin eli epäilen jarrusatoloita ja lisäksi nuo edellisen kysymät liukutapit. Kun jarruja korjaa ei kannata hätäillä vaan puhdistaa huolellisesti kaikki liukupinnat ja varmistaa että jarrusatuloissa männät on herkät. Autoja on jopa syttynyt palamaan kun jarru tai jarrut on laahanneet aikansa ja siitä kitkasta aiheutunut lämpö on yllättävän korkeaa pahimmillaan, kun se aiheuttaa palon on se nopea ja raju, vaikeaa sammuttaa koska etenee yks kaks.  Ei se jarru homma ole vaikeaa vaatii kyllä sellaisen perus tiedon ja taidon niin hyvä tulee.  Vielä 1 tarkennus, onko ne tarvikelevyt varmasti siihen autoosi sopivat?
On myös korjausoppaita missä kerrotaan sanoin ja kuvin kuinka kannattaa toimia saadakseen homman hoitumaan oikein ja turvalliseksi kerralla.  Oletan että osaat kunhan rauhassa perehdyt asiaan. :) ;)

Kiitoksia kommenteista :)

Jarrusatulat näytti olevan kunnossa, tosin mitenkään erityisesti niitä en puhdistanut. Liukutappeihin laitoin rasvaa sen jotta ne sai takaisin paikalleen. Pahemmin niitä ei tullut herkisteltyä, samoin sylinterin toimintaa testasin käsijarrulla. Sylinterit liikkuivat, mutta ilmeisesti se testaus olisi pitänyt tehdä käyttöjarrulla? Melko varmasti sanoisin että käsijarru ei jumita, mutta käsijarrun liikerata on nyt huomattavasti lyhyempi kuin aiemmin. Ajattelin tämän johtuvan uusista paloista jotka ovat lähempänä levyä? Osat olivat samanlaiset kuin autosta puretut osat, niissä tuskin on mitään erikoista.

Täytyy viikonloppuna purkaa ja kasata uudelleen. Jos kirjastosta löytyisi Alfamer avuksi vielä  :D Samalla voi sitten tarkistaa jarrusylinterit ja vaijerin kunnon. Lämpöä tuntuu vain toisella puolella, voisikohan kyse olla  siitä että jarru laahaa toispuoleisesti vaijerin vuoksi?


Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Käsijarrun vaijeri on helppo löysätä, löytyy kahvan juuresta kunhan saa nostettua suojapussukan ylös.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Näihin on kahdenlaista takapalavaihtoehtoa ja tietenkin mahdollisuus että palat on väärin eli sisempi pala laitettu ulommaksi jne. Tämä aiheuttaa laahaamisen ja lopulta saat laakerin uusia.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Juu kovin kuumaksi ei kannata jarrusatulaa ja pyörännapaa ajaa. Navasta menee laakerirasvat ja abs pyöränanturi setti saattaa ottaa kipeetä kun on magneettinen.

Erikoista jos molemmille puolille tuli laahausta, jotain asennuksessa ehkä. Noista satulan liu-uista: Volvossa kannattanee laittaa hyvin putsatut tapit kuivana niin ei kerää likatahnaa. Näissähän on satulassa sellanen muovikumimainen vaihdettava tappin vastaholkkipesä, joka toimii liukupintana ja tiivisteenä. Uudet ei maksa juuri mitään. Tappien päihin ehdottomasti tulpat paikalleen.

Mikäli kaikki on kasattu oikein oikeilla osilla niin vaihtoehtoja jäljelle:
-Mäntä keränny pitkään moskaa/rasvajankkia/ruostetta yläreunaan. Nyt uusilla paloilla mäntää vajaa sentti sisään ja jumittaa
-Satulat ja niiden mäntärakenne automaattisine säätöineen kaipaa puhdistuksen. On herkkä rakenne toiminnan kannalta.
-Huonolla tuurilla mennyt mäntiä painaessa nesteen mukana moskaa abs venttiiliyksikköön. Nykyohjeilla pitäs laskea
 ylimääräinen neste ulos eikä painaa putkistoon. Ei varmaan kyllä aiheuta tuollaisia oireita, joten epätodennäköistä...

http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Brakes.pdf
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 15:07:21 kirjoittanut M141 »

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Melko varmasti sanoisin että käsijarru ei jumita, mutta käsijarrun liikerata on nyt huomattavasti lyhyempi kuin aiemmin.
Montako napsua sitä liikettä nyt on? Satulan puoli päässä vaijerissa pitäisi olla vähän "löysää" ts. satulassa oleva käsijarrun vivun pitäisi olla täysin palautunut jousen voimalla, kun kässärikahva ala-asennossa. Muuten on vaijeri liian tiukalla tai jumittaa.

Pyörittelitko mäntiä sisään riittävästi, että satula meni paikalleen helposti käsin, eikä vasaran kanssa? Automaattisäätö ei osaa löysätä mäntää vain poistaa välystä.

Palojen pitää päästä liikkumaan siinä raudan urassa mihin ne päistään tulee. Joskus ei riitä pelkkä ruosteiden putsaus vaan uusi pala vaatii vähän viilaa tai hiomalaikkaa. Ei kannata kuitenkaan väljäksi pyörimissuuntaan nähden veistellä.

Muistaakseni toisen palan kitinänesto pellissä on jousi, en ulkoa muista kummalle puolelle se pala piti laittaa...

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Itselle laitoin sellaisen palavaihtoehdon, jossa takana on jouset, jotka tarttuvat männän ympäriltä kiinni. Sekin on sopiva tyyppi ja ilmeisesti se toinenkin palavaihtoehto käy. Tosiaan tarkkana pitää vain olla että tulee se jousella varustettu pala oikealle paikalle. Helposti voi asentaa juurikin väärin päin palat, jolloin oireena tuo laahaaminen.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Avaa uudelleen puoli kerrallaan. Pumppaa kaverin kanssa jarrusatulan mäntä ulos ja paina se sisään muutama kerta. Kannattaa laittaa vaikka puukapula väliin ettei pullauta sylinteriä ulos. Jos jarrunesteen vaihto on venähtänyt niin sylkyssä voi olla pinnoissa korroosiota ja tiivisteen palauttava ominaisuus ei toimi halutulla tavalla.

 

Carcom Oy  Elekma