Noniin. Näin minä vähän aattelinkin. Poppiakulla tarkoitetaan _tässä tapauksessa_ noin 50-100W lähetintä, elikkä käytössä se nappaa sellaisen 100-200 W sähkötehoa akulta. Siksikin tämä "poppiakku" siihen lähelle lähetinvastaanotinta (on luvat

) aivan kuin olisi parempikin Subbari paukuttamassa jännitekonkkien tapaan.
Käyttösuhde on helposti kuuntelua 99% ja lähetystä se 1%. Toisinaan istahdetaan tunneksi paikoilleen ja pidetään paljon puheita. Siksikin akuksi olen ajatellut tuollaista 80-100-120 Ah akkukapasiteettiä - ja sellainen jonka saa purkaa tyhjille ettei se ota nokkiinsa.
Pahimman skenaarion muodossa näitä asioita olen pohtinut ja kyllä siellä välissä tulee olemaan sellainen 120 A rele, käynnistyksen jälkeen viiverele, jännitteen haistava rele - vai miten sen nyt luonnehtisi.

No joka tapauksessa kun käy niin, että akku onkin likipitäen tyhjä niin se haukkaa varmasti sähköä reippaammanlaisesti. Tarkoitus on todellakin saada auto käymään ensin ja sitten vasta mietitään niitä muita latauksia. Äkkiähän se latausvirta siitä pienenee....
Toinen mitä mietin myös, jotta pitäisikö pitkässä juoksussa vaihtaa laturi vähän tehokkaampaan malliin. Vai pitäisikö noita tehdashuollettuja ottaa tuohon kontinpieleen varalle.
Mutta joo. Kyllä tässä nyt niin tulee käymään, että otetaan puolipäivää IT tallia, pitkä pätkä riittävän vahvaa kaapelia, sopiva määrä kaapelikenkiä ja muita galvaanisia yhdistäjiä - ja nippu sulakkeita pitimineen.
Nii ja sellainenkin pieni lisäys vielä. Kun auto on "tolpassa" siinä ei lämmitelläkkään autoa vaan oikealla osaavalla laturilla ylläpidetään akkujen olemassaoloa. Webasto hoitaa sen lämmittämisen - ja moottori, kun saadaan tulille.
Kiitos tähänastisesti keskusteluun osallistuneille. keskustelu asian tiimoilta jatkukoon. /Teme