Proturbo  Autodiagnoosi

V60 T5 Bi-Fuel 2017 - Satunnaisesti kuuluva vihellys

  • 10 Vastauksia
  • 2243 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaska511

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Morjesta.

Ostin tuossa noin puol vuotta sitten Volvo V60 T5 Bi-FUEL vm 2017. Kesän aikana alkoi kuulumaan satunnaisesti kuuluva vihellys, jonka voi kuulla seuraavalla videolla: https://www.youtube.com/watch?v=VsjthOLAKVA
Ulkoa päin ääni parhaiten kuulu kuskin puolelta auton alta.

Eli välillä tuo videolla oleva ääni kuuluu ajossa lähes kokoajan ja välillä menee muutama sata kilsaa ettei kuulu ollenkaan. Eli kohtalaisen vaikea toistaa tätä vikaa ainakaan oikeassa paikassa.
 
Ääni kuuluu vaihteen ollessa missä tahansa asennossa ja kuuluu paikallaan olon lisäksi myös ajossa, vaihteella ei myöskään ole väliä. Vihellyksen ja muiden "ominaisuuksien" vuoksi autoa on käytetty paikallisessa Autosalvassa (Merkkihuolto) useampaankin otteeseen ja siellä sain osittain myyjän piikkiin huohottimen vaihdettua kun epäilivät sitä tämän syylliseksi vihellykseen. Vika ei korjaantunut ja nyt eivät siellä osanneet sanoa mistä tuo johtuu, koska eivät itse kuullut ääntä. Eikä kyl videoltakaan sitä suostuneet kuuntelemaan.


Oiskos kenelläkään antaa vihjettä, että mikä tuon vihellyksen aiheuttaa?



 







Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T5 Bi-Fuel 2017 - Satunnaisesti kuuluva vihellys
« Vastaus #1 : 30.07.2021, 09:50:12 »
Neuvoa en osaa mutta näyttää oireyhtymään kuuluvan kierrosluvun vähäinen nousu vihellyksen tahtiin eli vaikuttaako vain mittariin vai muuttuuko kierrokset oikeasti kun en ainakaan videolta erota että moottorin kierrokset seilaa..

Poissa jaska511

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T5 Bi-Fuel 2017 - Satunnaisesti kuuluva vihellys
« Vastaus #2 : 30.07.2021, 10:14:11 »
Hei.

Kierrosten nousu johtuu siitä, että painoin kaasua kevyesti demostrointi mielessä, unohinkin siitä tuossa viestissä mainita. Toisaaltaa välillä vihellys kuuluu tyhjäkäynnilläkin kokoajan ja lakkaa sitten kun kaasua painetaan enemmin ja viehllys ei välttämättä tule takasin kierrosten tippuessa tyhjäkäynnille.

itsellä tuli tuossa mieleen, että voisko kaasunpaineensäädin viheltää noin (Joissain Skoda-merkkisissä kulkineissa on saman kaltaisia vihellyksiä samanlaisissa tilanteissa) toisaaltaa mitään vertailutietoa ei ainakaan mulla ole. Joka tapauksessa toi vislaus kuulostaa mun korvaan enemmin mekaaniselta kuin painevuodolta.



Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T5 Bi-Fuel 2017 - Satunnaisesti kuuluva vihellys
« Vastaus #3 : 01.08.2021, 08:22:57 »
^olipas outo...

Videolla vislaus näytti liittyvän nimenomaan kaasun polkaisuun eikä kierroksiin, miltä pohjalta paineensäädin ei olisi huono arvaus. Sen saa myös helposti poissuljettua - napsuttele kaasua pois käytöstä ja takaisin päälle. Tässä kannattaa huomata, ettei kaasu tule käyttöön heti, kun nappiin syttyy vihreä valo.

Myös ilmastointia päälle/pois.

Poissa jaska511

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T5 Bi-Fuel 2017 - Satunnaisesti kuuluva vihellys
« Vastaus #4 : 02.08.2021, 11:43:49 »
Juttelin tuossa perjantaina Autoliike Mika Pohjosen kanssa ja hän ehdotti samaa, että kokeilee ottaa kasun pois ja takas. Jos vaikutusta ääneen niin 97% todennäköisesti vika on tuossa paineensäätimessä.

Vika paikallistui juurikin tuohon kaasupuolen paineensäätimeen. Täytynee käydä vaihdattamassa tässä lähiaikoina.

Sai taas 3pv ajella että vihellys ilmeni, että pääs testaa miten tuo kaasunappi vaikuttaa tuohon. Ihmettelen vaan, että mikä tuon vihellyksen lopulta aiheuttaa, kun tuo vihellys alkaa hyvin satunnaisesti ja katoaa taas kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen.


Poissa jaska511

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T5 Bi-Fuel 2017 - Satunnaisesti kuuluva vihellys
« Vastaus #5 : 11.08.2021, 18:41:25 »
Noin pari pv sitten tämä yksilö alkoi yks kaks keittämään kaupunki nopeuksissa ilma mitään ennakkovaroituksia. Auto sammutettiin välittömästi ja toimitettiin lähistöllä olleen merkkihuollon pihaan. Diagnoosiksi tuli tukkeutunut jäähdytinjärjestelmä. Tämä johtui syylärisementistä yms muusta vastaavasta aineesta, jota jostain kumman syystä on edellisen omistajan jäähdytysjärjestelmään laitettu kohtalaisen paljon. Kaikki kanavat kuulemma aivan tukossa. Koska autolla on ajettu tukkeutuneella jäähdytinjärjestelmällä ainakin 16tkm ja auto ollut jo aiemmin jäähdytinjärjestelmiin liittyvien vikojen vuoksi korjaamolla, niin merkkiliike sanoi, että ei ole mitään takeita että putsaamalla/purkamalla koneenatomeiksi saisi enää varmaa peliä.

Nyt on auton myyjän kanssa neuvottelut kesken ja autonmyyjä on vaihtomoottorin kannalla, jos vain jostain löytyy. Itse vähän epäilen, että löytyy vähän heikosti ja kun kyseessä on kaasuauto, eikä tämä merkkihuolto saa näihin kaasu vehkeisiin koskea, eli joku auto pitää viedä valtuutettuun westport korjaamoon tai westport huoltoukko autonluo.... Lisäksi T5 on ilmesesti melko harvinainen kone täällä päin.

Itse kysyisin tässä kohtaa, jos joku täällä tietäisi, että onko automaattivaihdelaatikon jäähdytys yhteydessä tuohon moottorin jäähdytykseen, eli voiko tota paskaa löytyä myös sieltä, jos aletaan purkamaan? Jos tämä on edes teoreettisesti mahdollista, voi olla etten kelpuuta pelkkää koneenvaihtoa. Kyseessä on siis muistaakseni moottorimalli B4204T11..

Lähtökohtaisesti olen itse tässä kohtaa kaupan purkamisen kannalla, koska erilaisia vikoja on paljon ja auto myytiin ehjänä, mutta saa nyt nähä mihin neuvottelut etenee. Mutta onneksi Suomessa kuluttajansuojalaki on hyvä ja autossa oli vielä vaihtoautotakuuta jäljellä ja tämän lisäksi on vahvaa näyttöä että tämä paska on laitettu autoon edellisen omistajan toimesta. Sääli toki myyjäliikkeen kannalta.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2021, 21:07:25 kirjoittanut jaska511 »

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T5 Bi-Fuel 2017 - Satunnaisesti kuuluva vihellys
« Vastaus #6 : 11.08.2021, 19:45:36 »
No johan on ollut joku suoraselkäinen kansalainen työn touhussa...  :peetu:
 
Jäähdytystneste tuskikin lootassa kiertää, vaan homma menee niin päin, että öljy pyörähtää lämmönvaihtimessa luovuttamassa lämpöä jäähdytysnesteeseen. Joku tietävämpi saa kommentoida, onko Volvossa tätä ja missä mahd. lämmönvaihdin piileskelee.

Jäähdytysneste kiertää myös kaasunjakajassa - tosin se ei kaipaa jäähdytystä, vaan lämmitystä. Tukossa ollut kierto syynä vislauksiinkin?

Poissa jaska511

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T5 Bi-Fuel 2017 - Satunnaisesti kuuluva vihellys
« Vastaus #7 : 11.08.2021, 22:10:10 »
Suoraselkäinen kansalainen kyllä: edellisen omistajan nimi, kotiosoite ja koko osoitekirja löytyy auton navigaattorista... noo annetaan näitten olla. Myyjän vikahan se on jos ei ole myytävään kohdetta tutkinut, hoitakoon myyjäliike sit tilit selväks edellisen omistajan kanssa, jos siihen löytyy lain puolesta mahdollisuus.

Eli toisin sanoen on mahdollista, että vaihteistokin on "kulunut" kilsoihin nähden enemmin, jos sen öljyn jäähdytys on samassa kierrossa tuon moottorin jäähdytin nesteenkanssa. Meinaan, että neste todennäköisesti ei ole kiertänyt ollenkaan jäähdyttämässä tuota vaihteiston öljyä jos kerran tuossa on kierrossa ollut. Tosin vikavaloja/koodeja vaihdelaatikosta ei ole tullut lämmön vuoksi, eli on toki mahdollista, että se on ehjä. No en itsekään ole asiaan perehtynyt niin en osaa sanoa.

Vihellykseenkin syynä voi olla tämä, mutta täytyy sitä sitten tutkia lisää kun/jos auto tulee kuntoon ja jää mulle.

Talvella oli sellaista oiretta, että kun sisätilanlämmityksen laitto päälle, jäähdytinnesteen lämpötila laski samantien ainakin mittarissa ja ohjaamossa jäätyi näpit. No näittekin oireitten takia konsultointiin myyjää ja huoltoliikettä jotka nämä sitten korjas huuhtelemalla jäähdytysjärjestelmän ja vaihtamalla sisälämppärin kennon. No korjauksen jälkeen näpit ei enää jäätynyt, mutta koneen lämpö pysy edelleen alhaalla kun sisälämmitys oli päällä. Tähän lääkeeksi sanottin, että laita lisälämmitin päälle ajon ajaksi. No ei tullu tästä neuvosta vaaria otettua koska kuulosti järjettömältä omiin korviin. Sitten kelit lämpeni normaaliksi ja kaikki näytti pelaavan oikein lämpöineen päivineen.

Noin 6kk aikana tämä yksilö on ollut 10-12 kertaa korjaamolla erilaisten vikojen takia (suurimmat: jäähdytinnestevuodot heti alkuun, jotka korjautu kahdella letkuklemmarilla, tasapainoakselin meteli(vaihto), sisälämmittimen kenno(vaihto) ja lopulta koko vehe remontissa)... No juuri syy jatkuviin ongelmiin sitten selvis lopulta.

Ei voiku sanoa, että hyvä ettei tämä vika ilmennyt edellisenä päivä rankkasateessa (saati talvella -30 C pakkasessa) 50km päässä lähimmästä sivistyksestä, vaan noin 500m päässä Volvo:n huollosta +23C lämmössä.

Jos täällä on muita kaasu Volvoilla ajavia, niin onko normaalia toimintaa että, bensiiniä palaa kaasun lisäksi keskimäärin noin 2.7L/100km kaupunki ja 1l/100km moottoritiellä vaikka kaasulla on ajettu kokoajan eikä sitä ole päästetty loppumaan? Lisälämmitintä ei kesällä/keväällä ole käytetty.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T5 Bi-Fuel 2017 - Satunnaisesti kuuluva vihellys
« Vastaus #8 : 12.08.2021, 07:26:43 »
T5 2016 on hörppinyt bensaa 1,2-2,4 l/100 km. Pääasiassa maantie/moottoritieajoa. Suurimmat kulutukset talvella ja syynä tietysti webasto + moottorin miehekäs kylmäkulutus. Esimmäinen kilometri pakkasilla yli 20 l/100 km tahtiin (ajotietokoneen grafiikassa loppuu asteikko kesken), toinen 15 l/100 km jne. Taitaa kylmäkäynnistyksen hinta olla pakkasella 0,5 l ja kesähelteilläkin pari desiä. Se ja sama, käyttääkö webastoa. Jos ei käytä, niin sitten ajellaa pidempään 20+ lukemat taulussa. Tästä johtuu, että kaasunkulutus on aika vakio ja pätkä/kaupunkiajo nostaa nimenomaan bensankulutusta.

Tasaisen köröttelyn aikana bensaa ei ymmärtääkseni kulu, mutta voi olla, että bensaa otetaan reippaammissa kiihdytyksissäkin apuun.

Poissa jaska511

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T5 Bi-Fuel 2017 - Satunnaisesti kuuluva vihellys
« Vastaus #9 : 12.08.2021, 22:05:21 »
Mulla ollut lukemat ihan samat, tosin kovimmalla pakkasella ei vaihtanut kaasulle lainkaan tai hyvin hitaasti, mikä saattoi hyvinkin johtua tuosta paskasta tuol vesikierrossa. Lisäksi kovalla pakaksella oli sellaista hyvin kevyttä lähes huomaamatonta nykimistä kaasulla ajaessa tasaista nopeutta.

Itse olen kyllä huomannut, että auto käyttää bensiiniä kaasun ohella. Esimerkiksi ajoin kerran ~200km pätkissä yhteensä 600km moottoritiellä. Tällä matkalla täynä olevasta tankillisesta kului 1 palkki mittarista eli noin 7-8litraa. Kaasu ei loppunut missään vaiheessa. Eli ilmeisesti ainakin kovemmissa kiihdytyksissä yms. ohituksista kaasun kaveriksi laitetaan bensiiniä. Tasaisesta köröttelystä en tiedä. 

Poissa jaska511

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T5 Bi-Fuel 2017 - Satunnaisesti kuuluva vihellys
« Vastaus #10 : 25.08.2021, 18:34:29 »
Tämä tarina päättyi siten että useamman korjaamon toimesta moottori todettiin korjauskelvottomaksi eikä uutta tai käytettyä vaihtomottia saati asentajaa löytynyt. Tämän jälkeen tarina päättyi "onnellisesti" kaupanpurkuun. Sääli sinänsä, koska muilta osin auto oli loistava, tehokas ja taloudellinen, mutta ei tässä paskalla mitään tee.

Vihellyksen syytä ei saatu varmistettua, mutta Autoliike Mika Pohjosen mukaan vihellys kuului  97% todennäköisyydellä vikaantuneesta paineensäätimestä tai kaasunjakajasta koska ääni katosi välittömästi kun laitto kaasun pois.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron