Terve vaan kaikille!
Kummallista vaivaa itsellänikin vm. 90 740 b230f:n kanssa. Ostaessani auton se poltti vikavaloa, luin koodit ja näytti että lambda ei olisi kytkettynä lainkaan. Tokihan se oli kiinni. Nollasin koodit, eikä lamppu ole sen koommin syttynyt. Sellainen oire tosin tuli vikavalon sammuttua, että kulkupuoli 3500rpm jälkeen on lähes olematonta, tuntuu, kuin ei saisi tarpeeksi soppaa, tai sytkä olis todella paljon myöhäisellä ja veto on epätasaista. Tuo vikavalo päällä isoilta kierroksilta kaasua antaessa pöläytti aika rankasti mustaa, mutta kulki ihan ok, ei silti niinkuin pitäisi.
Valon sammuttua savutus loppui pääosin, mutta voima hävisi. Lambda on vaihdettu, ei vaikutusta. Vikakoodeja ei tule. Sytkän koodit pitää vielä katsoa. Häiritsevää on, että koneen käyntiääni on erittäin nätti ja kone ei tärise käytännössä lainkaan tyhjäkäynnillä, eikä katko, kuten monet. Putki vaikuttaisi täysin tiiviiltä ja hyväkuntoiselta ennen lambdaa, minkäänlaisia vuotoääniä ei kuulu, imuvuodotkin tsekattu, ei ollut.
Bensanpaineensäätimen letkun paikallaololla ei ollut vaikutusta asiaan, eli toiminee. IMM putsattu, muttei mitattu. Kaasuläpän asentotunnistin putsattu myös. IMM:n putsauksella ehkä hieman helpottui. Oli aika paskainen, mutta langat ehjät. Tuossa yöllä kotiinpäin ajellessani ajoin pitempiä pätkiä kolmosella kaasu pohjassa, ja kone tuntui aika paljonkin pirteämmältä tuon jälkeen, edelleen pientä nykimistä täyskaasulla kiihdyttäessä, muttei niin pahasti, voimaakin tuntui tulevan hieman. Mitä veikkaatte, onko katti tukossa? Putken päästä tuleva pakokaasu on mun mielestä poikkeuksellisen kuumaa, yleensähän se ei juuri polta, tuo polttaa. Ajattelin sen kyllä irti käyttää joutessani ja heittää mäelle, jos on yhtään tukkoisen näköinen. Vanhassa lambdassa oli juuressa karstaa aika reilusti kyllä.
Tähän mennessä vaihdettua:
Bensansuodatin
Ilmansuodatin(termostaattihässäkkä poistettu samalla)
Tulpat
Lambda
Korjattua/putsattua/tarkistettua:
Kaasuläpän asentotunnistin
IMM
Sähköliitokset moottorin päässä(poislukien sytkäpääte)
Pakovuodot
Imuvuodot
ECU:n vikakoodit(useampaankin kertaan)
EDIT: Vika löytyi. Takapöntön sisäputki oli ruostunut ihan tyystin paskaksi ja villat levinneet pitkin vaimenninta. Nyt tilalla suora putki ja mukavat pulputukset, ainakin toistaiseksi.