2003 vuosimallin mustakoppainen 2.4 D5 oli alkanut yhtäkkiä oireilemaan. Startti kestää aina 45 sek ja vähänkään kovemmin kiihdyttäessä auto menee vikatilaan tai sammuu kokonaan.
Vikakoodi oli Autocomilla katsottuna 2505 Commonrailpaine, liian matala, hetkellinen.
Tein suuttimiin ohivuototestin. Kahdessa suuttimessa oli noin 30% isompi ohivuoto kuin muissa, ja suutinputket tykyttivät juuri näissä suuttimissa. Vaihdoin nämä 4 ja 5 sylinterien suuttimet tarkistettuihin käytettyihin suuttimiin. Ei vaikutusta oireisiin, mutta tykytys kuitenkin loppui.
Vaihdoin polttoainesuodattimen, ei vaikutusta. Tankkipumppu surisee 80sek kun laittaa virrat päälle ja kuulostaa normaalilta. Onko näissä vielä erillistä siirtopumppua? Tankissa on polttoainetta noin 3/4 tankillista, eli pitäisi kai toimia ilman tankkipumppuakin näin vanhan?
Kokeilin purkuautosta myös toista Commonrail-paineensäädintä sekä paineanturia. Ei vaikutusta. Mitähän seuraavaksi? Suuttimien paluuvuoto on nyt aivan maltillinen. On tuossa loputkin ehjät suuttimet purkuautosta, mutta tuntuu että onkohan niitä järkeä vaihdella.
Meneekö näistä vanhemmista D5:sista Commonrailpumppuja?

Vai olisiko niin huono tuuri että vuosi sitten ehjänä purkuautosta irrotettu pumppuun tuleva määränsäädin olisi myös hajonnut? Tyhjäkäynti kuulostaa hieman karkealta ja käynti ontuu. Paikallaan kierroksia polkaistessa kuulostaa ihan terveeltä. Kuormittaa ei kuitenkaan kestä yhtään. Sammuu, ja tämän jälkeen sahauttaa taas 45 sekunttia ennenkuin lähtee käyntiin eli vetäisee todennäköisesti ilmat? Polttoainepulastahan tämä kärsii, mutta mikähän tuon aiheuttaa
