RallyBaron  Samppasport

V70 D5 -03 Pitkä startti, matala commonrailpaine

  • 6 Vastauksia
  • 2057 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hannu.H

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
2003 vuosimallin mustakoppainen 2.4 D5 oli alkanut yhtäkkiä oireilemaan. Startti kestää aina 45 sek ja vähänkään kovemmin kiihdyttäessä auto menee vikatilaan tai sammuu kokonaan.

Vikakoodi oli Autocomilla katsottuna 2505 Commonrailpaine, liian matala, hetkellinen.

Tein suuttimiin ohivuototestin. Kahdessa suuttimessa oli noin 30% isompi ohivuoto kuin muissa, ja suutinputket tykyttivät juuri näissä suuttimissa. Vaihdoin nämä 4 ja 5 sylinterien suuttimet tarkistettuihin käytettyihin suuttimiin. Ei vaikutusta oireisiin, mutta tykytys kuitenkin loppui.

Vaihdoin polttoainesuodattimen, ei vaikutusta. Tankkipumppu surisee 80sek kun laittaa virrat päälle ja kuulostaa normaalilta. Onko näissä vielä erillistä siirtopumppua? Tankissa on polttoainetta noin 3/4 tankillista, eli pitäisi kai toimia ilman tankkipumppuakin näin vanhan?

Kokeilin purkuautosta myös toista Commonrail-paineensäädintä sekä paineanturia. Ei vaikutusta. Mitähän seuraavaksi? Suuttimien paluuvuoto on nyt aivan maltillinen. On tuossa loputkin ehjät suuttimet purkuautosta, mutta tuntuu että onkohan niitä järkeä vaihdella.

Meneekö näistä vanhemmista D5:sista Commonrailpumppuja?  :-\  Vai olisiko niin huono tuuri että vuosi sitten ehjänä purkuautosta irrotettu pumppuun tuleva määränsäädin olisi myös hajonnut? Tyhjäkäynti kuulostaa hieman karkealta ja käynti ontuu. Paikallaan kierroksia polkaistessa kuulostaa ihan terveeltä. Kuormittaa ei kuitenkaan kestä yhtään. Sammuu, ja tämän jälkeen sahauttaa taas 45 sekunttia ennenkuin lähtee käyntiin eli vetäisee todennäköisesti ilmat? Polttoainepulastahan tämä kärsii, mutta mikähän tuon aiheuttaa  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 16.05.2020, 08:08:52 kirjoittanut Hannu.H »

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 698
  • O.V.L.O.V.
Vs: V70 D5 -03 Pitkä startti, matala commonrailpaine
« Vastaus #1 : 16.05.2020, 09:54:13 »
Kyllä noita pumppuja vaan on menny. Ei olis mitenkään epänormaalia että sisuskalut pettäny ja kammiot väljänä. Pumppu irti ja penkitykseen tai itte kurkkaa painekammioiden sisään että näkyykö metallilastua.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Hannu.H

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 Pitkä startti, matala commonrailpaine
« Vastaus #2 : 16.05.2020, 16:47:25 »
Kokeilin vielä syöttää vanhaan Commonrailpumppuun polttoainetta suoraan 20 litran kannusta. Ei toimi. Vaihdoin purkuautosta otetun ehjän pumpun, polttoaine edelleen kanisterista. Toimii. Tökkäsin auton oman linjan takaisin, ongelmat palaa. Eli tankista ei nyt tule tavaraa kunnolla, ja ilmeisesti ajeltu jonkinaikaa oireilevana kun Commonrailpumppu näkyi vaurioituneen. Ei ole oma auto niin vähän kysymysmerkki miten kauan juonitellut. Noh, nyt autossa on ehjä pumppu ja suuttimet, mutta pitää alkaa selvittää mikä tuolla tankinpäässä mättää kun pumppu ei saa sieltä tavaraa  :idiot2:

Suodatin on tosiaan uusi, pitänee avata tankkiotin ja katsoa mikä siellä on vikana. Onko siellä mitään erityistä mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: V70 D5 -03 Pitkä startti, matala commonrailpaine
« Vastaus #3 : 16.05.2020, 17:52:52 »
Nyt tulee vahvaa mutua, mutta olikos niin, että siellä tankin oikeassa puoliskossa on siirtopumppu, jonka pitäisi ainakin alle puolella tankilla pyöriä ja syöttää tavaraa korkeapainepumpulle? Samalla se sitten imee vasemmasta puoliskosta ainetta oikealle ns. ejektorin(?) avulla ja tämä jos tukkeutuu irtoaa tms, niin ongelmia polttoaineen saannin kanssa tulee ainakin alle puolella tankilla, koska tankki on niin kutsuttu satulatankki, eli käytännössä 2-osainen.
Tietysti tankin huohotus on potentiaalinen vikapaikka joka autossa. Jos korkkia avatessa on kova alipaine ja oireet helpottaa ilman korkkia ajellessa, niin sitten tutkimaan, miksei korvausilmaa tule.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Hannu.H

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 Pitkä startti, matala commonrailpaine
« Vastaus #4 : 16.05.2020, 19:11:43 »
Kokeilinkin heti ensimmäisenä korkin avausta. Ei suhahda, eikä vaikuttanut ongelmaan. Tankin täyttöaste on 3/4, eli pitäisi periaatteessa tulla satulan yli?  :P

Poissa Hannu.H

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -03 Pitkä startti, matala commonrailpaine
« Vastaus #5 : 17.05.2020, 11:18:17 »
Polttoainelinja käyty läpi. Löysin vaurioituneen kumiletkun. Railo letkun yläpuolella, ei vuotanut parkissa ollessa ulospäin mutta pumppu on imenyt polttoaineen sekaan ilmaa ties kuinka kauan. Letkun vaihto ja rupesi ottamaan tankista tavaraa  8)

Löytyi kun pöhäytti paineilmaa pumpunpäästä tankkiinpäin. Vauriokohdasta kävi pölähdys.

Pieni vika teki isot vahingot, mutta jospa ongelma olisi nyt selätetty. Jos ei kuulu mitään niin Volvo toimii.  ;D

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: V70 D5 -03 Pitkä startti, matala commonrailpaine
« Vastaus #6 : 17.05.2020, 12:51:11 »
Mainiota! Hyvät että hermot kesti etsiä vikaa sinnikkäästi
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo