Harvoin kai itse hihna pettää, ohjurin, kiristimen tai vesipumpun laakerointi taitaa useimmiten olla syynä.
Itselle vaihdoin 5 vuoden jälkeen koko sarjan, kaikki oli uutta vastaavassa kunnossa. En olisi vaihtanut, mutta huoltokirjaan ei ollut merkattu vaihtoa ja luulin edellisen merkinnän perusteella että on 10 vuotta on täynnä.
En olisi ihan samaa mieltä ei laakerit paikallaan kulu, kyllä hihna pettää hyvinkin usein ja saattaa päältäpäin näyttää hyvältä varsinkin ulkopuolta katsottuna mutta sisältä kuiva ja täynnä microhalkeamia, jossain vaiheessa sieltä siististi irtoaa muutama hammas ja hihna pääsee liikkumaan...
Mutta mitä kuuluu tohon vaihtoon niin on olemassa tuhansia tekijöitä mitkä vaikuttaa hihnan kestävyyteen esim: auton varastointi lämpötila sekä kylmäkäynnistykset luonnalisesti kaikki mikä liittyy kylmiin olosuhteisiin lyhentää ikää puhutaan - 10 ja alle.
Myös muuttuvat tekijät vaikuttaa tuotteen laatu ja esim öljy muunlaiset nesteiden pääsemiset hihnan luo.
Eli on ihan täysin mahdoton sanoa tarkkaan mitään hihna tulee kestää eli hyvissä olosuhteissa vaikka 20 vuotta ja taksikuskin ympärivuotisessa käytössä max 5-6...
Kuitenkin jos 15tkm ajettu niin itse uskaltaisin ajella mutta jos ei halua pään vaivaa loppujen lopuksi ei niin isosta hommasta niin kannattaa vaihtaa.
Yksi suuntaa antava oire hihnassa on sisäpuolen kumin värisävy eli jos on beige/hiekan ruskea sekä hyvin karhean tuntinen niin on huonossa kunnossa ja toisinpäin taas hyvässä
