Futurez  Kulkukoira

Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001

  • 13 Vastauksia
  • 12472 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 467
  • www.vrcf.fi
Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« : 28.03.2020, 14:05:46 »
Hei
Mitäs mieltä olette kun kärryllä /jakohihna on ajettu 15tkm/5vuotta
käsittääkseni suomessa on Volvon jakohihnojen vaihtoväli ko moottorissa 4v/160tkm? mutta Rutsissa ei sama?
takuu ilmeisesti meillä 4v jos vaihtotyö on tehty merkkiliikkeessä,tässä tapauksessa vaihtotyö tehtiin siellä + vvt pyörän uusinta ym kiristimet ym +moniurahihna.
,,,takuutahan ei ole mutta kannattaako tuota jakohihnaa vielä vaihtaa,kärryllä ei ole otettu pakkasstartteja,starttauskerrat viikossa noin 4 öljyt ovat Mobil 0w-40.
Mahtaakohan kestää vielä ajella?




S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3519
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #1 : 28.03.2020, 15:28:17 »
Ruotsissahan tuo aikaväli on niinkin reipas, kuin 10 vuotta. Kaiken järjen mukaan, kyllähän tuo hihna kestää vielä ajella. Varsinkin kun vanhalla hihnalla on noin vähän kilometrejä takana. Kai sen hihnan voi käyttää irti ja tutkia silmämääräisesti, että on kaikinpuolin ok ja sitten vain kovaa ajoa...?

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #2 : 28.03.2020, 15:48:41 »
Jos niinkintyölään homman tekee, että purkaa sen, niin ainakin ite laittaisin uutta tilalle. ;)

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #3 : 28.03.2020, 22:22:13 »
Harvoin kai itse hihna pettää, ohjurin, kiristimen tai vesipumpun laakerointi taitaa useimmiten olla syynä.

Itselle vaihdoin 5 vuoden jälkeen koko sarjan, kaikki oli uutta vastaavassa kunnossa. En olisi vaihtanut, mutta huoltokirjaan ei ollut merkattu vaihtoa ja luulin edellisen merkinnän perusteella että on 10 vuotta on täynnä.

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #4 : 29.03.2020, 11:32:04 »
Harvoin kai itse hihna pettää, ohjurin, kiristimen tai vesipumpun laakerointi taitaa useimmiten olla syynä.

Itselle vaihdoin 5 vuoden jälkeen koko sarjan, kaikki oli uutta vastaavassa kunnossa. En olisi vaihtanut, mutta huoltokirjaan ei ollut merkattu vaihtoa ja luulin edellisen merkinnän perusteella että on 10 vuotta on täynnä.

En olisi ihan samaa mieltä ei laakerit paikallaan kulu, kyllä hihna pettää hyvinkin usein ja saattaa päältäpäin näyttää hyvältä varsinkin ulkopuolta katsottuna mutta sisältä kuiva ja täynnä microhalkeamia, jossain vaiheessa sieltä siististi irtoaa muutama hammas ja hihna pääsee liikkumaan...
Mutta mitä kuuluu tohon vaihtoon niin on olemassa tuhansia tekijöitä mitkä vaikuttaa hihnan kestävyyteen esim: auton varastointi lämpötila sekä kylmäkäynnistykset luonnalisesti kaikki mikä liittyy kylmiin olosuhteisiin lyhentää ikää puhutaan - 10 ja alle.
Myös muuttuvat tekijät vaikuttaa tuotteen laatu ja esim öljy muunlaiset nesteiden pääsemiset hihnan luo.
Eli on ihan täysin mahdoton sanoa tarkkaan mitään hihna tulee kestää eli hyvissä olosuhteissa vaikka 20 vuotta ja taksikuskin ympärivuotisessa käytössä max 5-6...
Kuitenkin jos 15tkm ajettu niin itse uskaltaisin ajella mutta jos ei halua pään vaivaa loppujen lopuksi ei niin isosta hommasta niin kannattaa vaihtaa.
Yksi suuntaa antava oire hihnassa on sisäpuolen kumin värisävy eli jos on beige/hiekan ruskea sekä hyvin karhean tuntinen niin on huonossa kunnossa ja toisinpäin taas hyvässä  ELK

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 467
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #5 : 02.04.2020, 16:57:41 »
Hi
päätin pitkän pähkäilyn jälkeen etten vaihda jakohihnaa vielä vuoteen,mutta vaihdatan öljyt,mobil 0w40 joilla ajettu 2vuotta/5000km ja edelleen saman valmistaja öljyllä
Katsotaan miten käy.

S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa ceebbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • V70 2.4 20v -01
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #6 : 06.04.2020, 10:12:27 »
Itsellä vastaava 109tkm ajettu -01 V70, mihin hihna vaihdettu viimeksi 102tkm vuonna 2017.
Ensi vuonna olisi siis 4v täynnä, mutta kilsoja tulee vain reilut 20tkm.
Vaihto silloin taitaa olla vielä turhan aikaista vai kuinka?
V70 2.4 20v

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1816
  • Kasipätkä Ärräläinen..
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #7 : 06.04.2020, 22:49:18 »
Itsellä vastaava 109tkm ajettu -01 V70, mihin hihna vaihdettu viimeksi 102tkm vuonna 2017.
Ensi vuonna olisi siis 4v täynnä, mutta kilsoja tulee vain reilut 20tkm.
Vaihto silloin taitaa olla vielä turhan aikaista vai kuinka?


Aikaista on joo, mutta kannattaa silti vilkaista jakohihna.
- 850R -96 (piristetty..) ja C70 T5 -01 avokas

Poissa Volvomania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #8 : 08.04.2020, 21:14:20 »
Täällä kanssa 5-vuotias hihna ja ajettu 37tkm. Bilian jakopää pakettiin kuului myös laturinhihnan vaihto + rullat. Ajattelin ajella autolla vielä tämän kesän ja vaihdattaa hihnan vaikka syksyllä / seuraavana keväänä.  Jos kestää Ruotsissa, niin luulis tällä puolen rajaakin ja minäkin ajan ainoastaan kesällä....   

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 467
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #9 : 10.04.2020, 17:51:38 »
Täällä kanssa 5-vuotias hihna ja ajettu 37tkm. Bilian jakopää pakettiin kuului myös laturinhihnan vaihto + rullat. Ajattelin ajella autolla vielä tämän kesän ja vaihdattaa hihnan vaikka syksyllä / seuraavana keväänä.  Jos kestää Ruotsissa, niin luulis tällä puolen rajaakin ja minäkin ajan ainoastaan kesällä....

Jep
kyllä tämä hihna kestää saman kuin ruotsinmaallakin tietenkin,että on alkuperäinen Volvon merkkiliikkeessä vaihdettu+kiristin rullat+apulaitehihna+vesipumppu ajallaan.
,,,Diesel versioissa tuo apulaitehihnan hajoaminen ja jumittaminen jakohihnan väliin
on rikkonut monta masinaa,sama voi myös tapahtua bensa koneissa,,tarkistapaakas myös apulaitehihnan kunto kun tarlistatte jakopään hihnaa!
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #10 : 14.04.2020, 13:35:22 »
Kun jakopään remontti tehtiin viime kesänä, niin samantien uusittiin joku "termostaatti". Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko termostaatin uusiminen välttämätön, vai pelkkä varmuustoimenpide? Auto S80 T6.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3519
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #11 : 14.04.2020, 13:53:14 »
Kun jakopään remontti tehtiin viime kesänä, niin samantien uusittiin joku "termostaatti". Ihan mielenkiinnosta kysyn että oliko termostaatin uusiminen välttämätön, vai pelkkä varmuustoimenpide? Auto S80 T6.
Jos vanha termostaatti oli 19 vuotta vanha, niin mielestäni ihan fiksua sekin on sinne joskus vaihtaa.

Poissa Volvomania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #12 : 21.04.2020, 06:50:11 »
Omassa on kylläkin alkuperäinen vesipumppu ja ollut paikoillaan 18-vuotta ja 260tkm. Mistä tietää, koska sen "aika on", kun edes Biliassa eivät sitä suostuneet silloin 37tkm sitten vaihtamaan, vaikka asiasta kysyin. Soittivat perään ja sanoivat, että vesipumppu voidaan tarvittaessa vaihtaa erikseen, ei sitä vaihdeta automaattisesti remmin vaihdon yhteydessä. 

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1388
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Jakohihnan vaihtovälistä S60/B5244S2 2001
« Vastaus #13 : 21.04.2020, 18:50:51 »
S40 -00 edellinen omistaja oli vaihtanut hihnasarjan mutta kuulemma katsonut että vesipumppu ok niin ei ollut vaihtanut. Kun alkoi käynnissä rohinaa pitämään vajaat 10tkm hihnanvaihdosta niin oli sitten pakosta ja äkkiä uusittava, laakeri oli jo totaalisen väljä.
Vm stanssi originaalipumpussa -99 ja alkaessa ääntää ajettu noin 250tkm. Toinen mistä pumpun pettämisen viimeistään näkee on kun lorottaa jo alle vedet.
Nuo molemmat vuoto tai laakeri semmoisia vikoja joita ei oikein haluaisi päälle jos autolla käyttöä tai pitempää reissua tekee..

Mieluummin uusii joka toisen jakopään vaihdon yhteydessä  varmuudeksi samalla kuin veivaa samat purkuhommat pelkän pumpun takia uudelleen. Pumpun hinta ei pitäisi olla laatuosanakaan paha ja firman ( jopa bilian) kyllå kuuluisi vaihtaa asiakkaan nimenomaan pyytämät osatkin. Ja vain metallisiipiset pumput kunnollisia.

Ps. Katsoin vielä tuon emännän S60 -01 huoltokirjasta niin siinä 220tkm vesipumppu on hihnasarjan yhteydessä uusittu.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2020, 18:57:04 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

Samppasport  Futurez