Samppasport  Futurez

960 b6284t

  • 14 Vastauksia
  • 3147 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikkor97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
960 b6284t
« : 19.12.2024, 17:15:27 »
Aloitellaampas tänne pientä tarinointia tuosta nykyisestä projektista. Yhteinen historia auton kanssa alkoi 2019 kesäkuussa kun ostin auton närpiöstä. Silloin jo ihastuin tähän koriin ku on niin hyvin säilynyt.
 
Silloin tekniikkana oli:
- b6284t h profiileilla
- schwitzerin s300 ahdin
- 1260cc suuttimet
- maxxecu v1
- sre 765+6 lapanen sintteri
- bmw 37 zf laatikko

540hv/690nm moottoritehoa 98:lla

Kuvia ostokunnosta:









image free upload

Kesän ajelin tällä ja erinäisten syiden takia päädyin myymään 2020 tammikuussa pois. Siitä alkoi se harmittelu kun meni myymään  :D

Vuosien varrella lukuisten takaisinosto yritysten kariuduttua haaveet kävi viimein 2024 kesällä toteen ja pääsin hakemaan tämän takaisin kotiin. Tosin kone ja kytkin vikaisena.










Monenlaista räpellystä oli kuitenkin keretty tekemään viimeisen vuoden aikana..

Moottori huohotti reilusti ja kytkin ei pitänyt yhtään. Moottorista löytyi myös laakerivaurio, joka todennäköisesti johtui pullahtaneesta öljykanavan o renkaasta.








Poissa mikkor97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #1 : 19.12.2024, 17:26:35 »
Pystynaarmua oli sylintereissä ja mittausten perusteella tuo nykyinen lohko osoittautui kuluneeksi, joten hommasin toisen aihiomoottorin. Sekin 300tkm ajettu b6284t.

Black friday tarjouksista tilasin kl racingilta tiivisteet ja laakerit moottoriin. Lensulta tuli myös uudet h profiili veivit tähän.





Tarkoitus olis vielä kasata vakiomännillä kertaalleen tuo moottori ja ohessa rakentaa tuosta vanhasta lohkosta takomoottori. Kansi on koneistuksessa ja siihen tehdään seetit, pakopuolen porttaus ja jäykemmät jouset.
Ahdin ja pakosarja päivittyy enskesäksi, vielä on harkinnassa joko hx40 customi holsetti tai joku kuulalaakeri. Re85 muutos tehdään myös nyt, tavoitteena vähintään sama teho mikä on ollutkin :D

Poissa ravolta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #2 : 19.12.2024, 20:14:22 »
hieno peli!
mikä on tuo etupuskuri?  onko vakioon joku lisäsiipi...   vai kokonaan specialtuotantoa?   pirun hieno
ram 12v cummins manual 4x4
940 gl
240 turbo

Poissa TomppaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #3 : 19.12.2024, 21:16:17 »
Toivottavasti tää auto saavuttaa parhaan versionsa itsestään, hieno vehje!  S*
Ajossa Audi A5
S40 T4 -98, V40 1.9D -03, V40 T4 -99,
S60 2.4 -02, V40 T4 -98

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #4 : 20.12.2024, 04:14:56 »
hieno peli!
mikä on tuo etupuskuri?  onko vakioon joku lisäsiipi...   vai kokonaan specialtuotantoa?   pirun hieno
Samaa katsoin teki. Onkohan tuo se V70R-style tai joku semmoinen jota sai aikoinaan ainakin Ruotsista tilattua?

Poissa mikkor97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #5 : 20.12.2024, 09:39:46 »
hieno peli!
mikä on tuo etupuskuri?  onko vakioon joku lisäsiipi...   vai kokonaan specialtuotantoa?   pirun hieno

Tuossa on 960 vakio puskurin yläosa johon on kuidutettu v70r:n alaosa kiinni  :)

Poissa mikkor97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #6 : 17.01.2025, 18:00:05 »
Hiljaiseloa ollut, mutta vähän tapahtunutkin välillä. Kansi olisi valmiina haettavaksi. Tähän tuli seetityöt, tason oikaisu, pakopuolen porttaus ja kl racingin 30kg venttiilijouset.





Pakosarjaa myös vähän aloiteltu. Materiaaliksi valikoitui marteliukselta aisi409/441 rosteri.






Vähän jäi pakosarja kesken vielä.
Kohta pääsee purkamaan ja remontoimaan moottoria  S*

Poissa mikkor97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #7 : 28.01.2025, 20:54:49 »
Lohkon soodapuhalsin ja vedin värin pintaan. Rakotulkit tuli myös naputeltua. Tähän meni milliset liuskat :O



 
Kampiakseli ja kytkinpaketti on koneistamolla tasapainotuksessa ja kiillotuksessa. Kiertokanget kasailin jo mäntiin kiinni, vielä pitää laittaa männänrenkaat ja kannenpultit tilaukseen nii saa aloittaa kasaamaan 


Poissa mikkor97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #8 : 06.03.2025, 18:17:59 »
Moottori tuli kasailtua jakopäätä vaille valmiiksi. Lensulta tuli kannenpultit, männänrenkaat ja tiivisteitä nii sai niputtaa.











Laakerivälykset mittailin plastigaugella kiertokangista ja runkolaakereista. 0,04-0,06mm sisään kaikki. Lienee ihan ok?  :idiot2:

Moottori tuli nostettua paikoilleen väliaikasesti että sai pakosarjan mallailtua loppuun ja hitsailtua valmiiksi. Vielä kuumankesto maali pintaan.
Ahtimeksi valikoitui lps hx-43









Seuraavaksi downpipen, imusarjan ja ahtoputkien tekoon.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #9 : 06.03.2025, 20:12:36 »
Lainaus
iertokangista ja runkolaakereista. 0,04-0,06mm sisään kaikki. Lienee ihan ok?
mittailin välykset silloin omassa en kyllä enää muista arvoja. Toi kuitenkin kuulostaa ihan hyvältä ehkä jopa liian timmi toi 0.04 näin rase koneelle. Tiedän että pikku(1.6) koneissa missä kierrokset on rataajossa kovat niin välyksiä lisätty tuosta kun ei taho kanget pysyä sisällä  :P pitääpä muuten kehua kun ei ole muistettu että hieno yksilö tämä :)

Poissa mikkor97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #10 : 19.04.2025, 08:57:40 »
Jakopää ois nyt niputettu ja seuraavaksi ois ahtimen öljylinjojen tekoa.







Finjectorilta tilailin an8 kokoista alumiiniputkea niin sais bensalinjat päivittää, ettei ainakaan ne ahdistaisi re85 siirtyessä. Hukkaportti asiaakin pohdiskellut, onko kiinalaisista hukkaporteista hyviä kokemuksia? (Jos on niin mistä?) vai sijoittaako kerralla turbosmarttiin/tialiin

Poissa mikkor97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #11 : 19.04.2025, 09:00:56 »
mittailin välykset silloin omassa en kyllä enää muista arvoja. Toi kuitenkin kuulostaa ihan hyvältä ehkä jopa liian timmi toi 0.04 näin rase koneelle. Tiedän että pikku(1.6) koneissa missä kierrokset on rataajossa kovat niin välyksiä lisätty tuosta kun ei taho kanget pysyä sisällä  :P pitääpä muuten kehua kun ei ole muistettu että hieno yksilö tämä :)
Kiitoksia!
Unohtui vastata tähän mutta kuvista katoin jälkeenpäin tiukimman välyksen niin näkyy se silti olevan yli 0,04  :D


Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #12 : 19.04.2025, 23:49:45 »
...
Hukkaportti asiaakin pohdiskellut, onko kiinalaisista hukkaporteista hyviä kokemuksia? (Jos on niin mistä?) vai sijoittaako kerralla turbosmarttiin/tialiin
Itellä ollu pari selvästi eri tehtaalta tullutta Tialin kopiota, ensimmäisessä runko oli jotain rosteria mutta venttiilistä lähti lautasesta 1/3 irti ja loput näytti siltä että olis irronnut hetken päästä. Tarkkaa tietoa ei oo että mitä materiaalia venttiili oli mutta ei tarttunut magneettiin ja painosta päätellen teräksiseen verrattuna epäilytti että alumiinia olis ollut mikä kuulostaa aika tyhmältä, mut tuskin tohon rahaan mitään titaaniakaan on.. Toisessa Tialin kopiossa venttiili oli perus terästä mutta niin oli portin runkokin kun veti ruosteeseen.

Vaihtoehtona bilteman 50mm HKS-kopio mitä on pari ollut, ensimmäisessä oli uutuuttaan rungossa jostain kierteen reunasta haljennut, toinen taas oli ihan ok ja toimi moitteetta, muistaakseni venttiili tarvi läpätä laippaan että oli tiivis. Joillain ollut ongelmia ohjurin kanssa.

Jos tahtoo mielenrauhan niin aito hukkis on ihan hyvä sijoitus vaikka noi kiinalaiset välillä saattais ollakin ihan toimivia.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #13 : 20.04.2025, 10:03:40 »
Itsellä on kopioportit toimineet, kymmenkunta niitä on ollut vuosien varrella. Kaksi Bilteman myymää 50mm ja sitten loput itse suoraan Kiinasta tilattuja. Toinen Biltemalainen oli käytössä yli 10v ja noin 80-100tkm kunnes lähti toimivana auton mukana eteenpäin. On saanut täysvedosta nestehuuhtelut muutamaan kertaan ja radalla kaikkiaan parisataa kierrosta. Toki onhan V-bandilla varustetut mukavampia huollon, jne. kannalta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mikkor97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6284t
« Vastaus #14 : 03.05.2025, 19:57:35 »
Itsellä on kopioportit toimineet, kymmenkunta niitä on ollut vuosien varrella. Kaksi Bilteman myymää 50mm ja sitten loput itse suoraan Kiinasta tilattuja. Toinen Biltemalainen oli käytössä yli 10v ja noin 80-100tkm kunnes lähti toimivana auton mukana eteenpäin. On saanut täysvedosta nestehuuhtelut muutamaan kertaan ja radalla kaikkiaan parisataa kierrosta. Toki onhan V-bandilla varustetut mukavampia huollon, jne. kannalta.
Itellä ollu pari selvästi eri tehtaalta tullutta Tialin kopiota, ensimmäisessä runko oli jotain rosteria mutta venttiilistä lähti lautasesta 1/3 irti ja loput näytti siltä että olis irronnut hetken päästä. Tarkkaa tietoa ei oo että mitä materiaalia venttiili oli mutta ei tarttunut magneettiin ja painosta päätellen teräksiseen verrattuna epäilytti että alumiinia olis ollut mikä kuulostaa aika tyhmältä, mut tuskin tohon rahaan mitään titaaniakaan on.. Toisessa Tialin kopiossa venttiili oli perus terästä mutta niin oli portin runkokin kun veti ruosteeseen.

Vaihtoehtona bilteman 50mm HKS-kopio mitä on pari ollut, ensimmäisessä oli uutuuttaan rungossa jostain kierteen reunasta haljennut, toinen taas oli ihan ok ja toimi moitteetta, muistaakseni venttiili tarvi läpätä laippaan että oli tiivis. Joillain ollut ongelmia ohjurin kanssa.

Jos tahtoo mielenrauhan niin aito hukkis on ihan hyvä sijoitus vaikka noi kiinalaiset välillä saattais ollakin ihan toimivia.


Kiitokset vastauksista! Tosiaan vähä hypistelin käsissä kiinankopio portteja ja päädyin sitte aitoon turbosmarttiin. Ainakin ensisilmäyksellä laatu moninkerroin parempaa  ;D


Pakosarja tuli tehtyä loppuun hukkaportin putken osalta, lisäsin egt antureille varaukset ja pakopainemittarille nipan myös












Öljynpaineletku tuli teetettyä uusi myös. Seuraavaksi turbon öljynpaluun ja downpipen kimppuun

 

Futurez  Kulkukoira