Samppasport  Futurez

Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis

  • 42 Vastauksia
  • 6805 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Henri.E

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #30 : 14.10.2024, 21:52:08 »
Kirjoitellaampa taas pienen tauon jälkeen. Noin 3tkm olen kerennyt tuon vaihelaatikko rojektin jälkeen ajelemaan ja auto toiminut kyllä yleisesti hienosti.

Jossakin kohtaa tuli laitettua kardaani kiinni, jotta sai auton takaisin awd:ksi. Heti kardaanin laiton jälkeen ilmeni kuitenkin sellainen ongelma, että kun autolla kääntyy reilummin niin tuntuu kuin perä lukottaisi ja hannaisi vastaan :o. Ihmettelen vaan, että onko tuo ihan ominaisuus näissä perissä vai kuuluisiko liikkua kääntäessä ihan yhtä sulavasti kuin esim. etuvetoisena. Tosiaan kun automaattina tota ei ole oikein pystyny huomaamaan, kun kokoajan hieman vetoa päällä. Olisi kiva kuulla onko joku muu huomannut samaa, koska tosiaan suoraan ajaessa liukuu ihan täysin normaalisti. Että tahmaakohan tossa perässä nyt kitkalevyt tai jotain? :idiot2: Kertokaa ihmeessä jos kokemuksia tai vastaavaa ongelmaa / ominaisuutta tullut vastaan

No mutta se peräsepostuksista. Toinen juttu leimaa varten oli abs boksin korjaus. Irrotin boksin ja totesin, että joku sen oli selkeesti aikasemminkin avannut. Lakka oli selkeästi poistettu liittimien tinausten kohdalta ja silmämääräisesti kaikki tinaukset oli kunnossa paitsi yks

Kuvasta ei varmaan ehkä saa selvää mutta toinen pumpun moottorin liittimen tinauksista oli selkeästi haljennut. Sen kun tinaili uusiksi niin eipä enään abs valot muistutellu olemassa olostaan.

Sitte olikin aika lähteä koittamaan miten konttorilla kävis… Ja sieltähän tulostu lappuun kertaheitolla hyväksytty leima ihan puhtain paperein.

Tuli myös koodailtua tuo 608 bini elikkä manuaalin ohjelma toiseen m4.4 ecuun joka peräisin t5 automaatista. Homma oli loppujen lopuksi aika helppo m44 wikin ja eri foorumeiden avulla. Itse tuli tehtyä tuo niin että ecu oli pöydällä eikä autossa kiinni.



Ohjelmointiin itsessään ei tarvitse kuin oikeanlaisen vag com kaapelin ja jonkin virtalähteen josta saa +13,5v jännitettä, ja tietysti tietokoneen ja ecun ja muutaman hyppy piuhan. IT osaamisestakaan ei kyllä ole haittaa mutta jos jaksaa hieman selvitellä niin ei tuo mitään ydinfysiikkaa ole. Isäukko onneks ymmärtää noita laitteita niin itse sain siltä paljon apuja

Tuo ohjelmoitu ecu toimi kyllä lukuun ottamatta accelerometer vikakoodia joka olisi ennen flashaysta pitänyt muistaa poistaa käytöstä, mutta on nyt tullu kuitenkin ajeltua tolla alkuperäsellä eculla koska siinä on joku lastu sisässä ni on huomattavasti pirtsakampi 8). Tuli myös huomattua sellainen homma että kun irroitaa tuon automaattilaatikon ohjainboksin niin häviää vaihdelaatikon ja moottorin vikavalot ja auto kuitenkin käynnistyy ja toimii normaalisti, niin eipä nekään häiritte silmää.

Mittariinkin pyörähti pyöreät lukemat

Kuvasta ei varmaan taaskaan mitään selvää saa mutta 300 siinä on nyt täynnä.

Jotain epämäärästä ja epäselvää tuli taas ehkä liikakin selitettyä :D. Mutta alkaishan tuo ärrä pikkuhiljaa jo joutaa talviunille. Sitä varten tulikin hommattua vähän rojekti kuntonen 850 tdi paku talviautokäyttikseks. Siitäkin vois ehkä kirjotella jahka jossain kohtaa jaksaa… Mutta kyllä tässä nyt on näpytelty jo tarpeeksi. Pitääpi taas palailla kun tulee jotain puuhasteltua  ELK

Poissa Henri.E

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #31 : 10.12.2024, 13:55:00 »
Noniin tuli äRRä vietyä talvisäilöön noin viikko sitten, vaikka ajoa ei ole tullutkaan muutamaan kuukauteen kun sain tuon tdi:n ajoon. Harmi että säilytys paikka kuitenkin nyt sellainen, ettei talven aikana pääse rassailemaan. Tarkoituksena olisi ottaa aikaisin keväällä ajoon kunhan vaan tiet sulaa sen verran että kehtaa hakea, niin pääsis aikasin keväällä laittelemaan ja kesän voisi sitten pyhittää vaan ajamiseen. To do lista olisi oikeastaan loputon mitä tälle autolle haluaisin tehdä, mutta tunnetusti opiskelijalla ei mahdottomasti tuo lompakko taskussa paina ;D. Tässä kuitenkin listausta mitä tällä hetkellä keväälle tiedossa:

- 3" downpipe teko ja joku esim. 200 cpi euro 2 katti sen kaveriks (voi ehdotella, jos tietää hyviä katteja, mitkä menis päästöistä läpi)
- Pakoputken korjailu noin muutenkin (Takavaimentimet rämisee yms. paskasti tehty)
- Vaparin nokat. Kiinnostelisi myös onko porukka käyttänyt näissä säädettäviä nokkapyöriä ja muutenkin kokemuksi vaparin vs turbon nokat?
- Maltillinen madallus eteen (kellään ehdottaa mitkä ois hyvät madallus jouset? Tosiaan mihinkään kunnon alustasarjaan ei ole vielä varaa.) Taakse aijon jättää nuo nivomatit, koska omasta mielestä istuu noilla hyvällä korkeudella, sekä tuntuvat vielä pelittävän oikein hyvin.
- Aurauskulmien säätö, koska tuon vaidelaatikko rumban jälkee kulmat meni jotenkin ihan perseelleen, kun tolpat käytettiin alapäistä auki.
- Öljyn jäähdyttäjän öljylinjan vuodon selvittely ja korjaus
- Perän nihkeyden selvittely

Kiinnostelisi myös paljon tuon m4.4:sen säätäminen. Tällä hetkellä autossa tosiaan kiinni auton alkuperänen ecu jossa joku lastu, josta ei mitään hajua kenen tekele se on. Ja tosiaan sellasen ilmiön huomasin, että kun auto oli vielä automaatti niin ahdot pyöri yleensä tasaisessa vedossa aika tarkalleen 1 bar tietämillä, ja joskus äkillisessä vedossa saattoi "piikata" jopa 1.2 baariin. Kun nyt taas tuolla manuaalilaatikolla ahdot on maksimissaan abaut jotain 0.85 baaria, joka varmaan johtuu automaattilaatikon puuttuessa olevasta vikakoodista kenties? Vetoja kuitenkin on ihan kiitettävästi, mutta tuntuu että tuo automaatille tehty lastu rajoittaa tehoa varsinkin alakierroksilla. Multa tosiaan löytyy myös toinen m4.4 ecu, joka on peräisin v70 t5  automaatista, johon oon tuon t5 manuaalin eli 608 binin "fläshänny", mutta se tosiaan on vakio ohjelma ja siltä tuntuukin ahdot jotain 0.65 bar luokkaa... Mutta en tiiä oliskohan tuo mahoton opetella tekemään ohjelmaa tuohon ite. Tosiaan auto mekaanisesti tällähetkellä oikeastaan vakio lukuunottamatta do88 välijäähyä ja ahtoputkia. Jos siihen sit laittais kaveriksi sen 3" dp:n, 3" imuputken, vaparin nokat, vaparin kaasuläpän ja isomman maffin ja ahtimen virkaa sais suorittaa tuo vakio 16t. Riittäsköhän tuohon vielä nuo vakiot valkoset suuttimet vai tarviskohan isommat esim. vihreät, jotta sais kaiken hyödyn irti. Sekin vois myös kiinnostella, jos täällä m4.4 velhoja löytyy, kuka osais tuohon tehdä ohjelman korvausta vastaan, niin itseltä kyllä onnistuu sen fläshäys itse purkkiin, olettaen tietysti että tunerprolla tehty. Itseäkin kyllä kiinnostelisi paljon opetella tuota säätään, joten kaikki vinkit otetaan kyllä vastaan. Ja toki jos noita säätöjä lähetään hakemaan niin pitää laittaa laajakaistalamda ja seosmittari sille.

Talvi menee nyt kuitenkin tdi:n kanssa huristellessa. Ainakin mitä nyt kerennyt vähän yli 3tkm ajamaan, niin vaikuttanut luotto pelille. Loppuun vielä kuva äRRästä talvisäilöpaikallaan:


Siinä saa nukkua rauhassa jokunen vene, puimuri ja auto unikaverina ELK.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #32 : 10.12.2024, 14:24:12 »
Kannattaa kokeilla onko viskokytkin jumissa, voi selittää kankeuden kääntyessä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Henri.E

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #33 : 10.12.2024, 16:24:40 »
Kannattaa kokeilla onko viskokytkin jumissa, voi selittää kankeuden kääntyessä.
Jep, meinaatko että ois jumissa nii että ois koko ajan se teoreettinen 50% voimasta takapyörillä vai mitenkä? Ja miten tuon käytännössä vois todentaa?  ::)

Poissa Volovoukko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #34 : 10.12.2024, 18:42:45 »
muistatko yhtään osanumeroita kulmavaihteen, vaihdelaatikon yms stefoille kun pitäisi alkaa itsekkin tilaileen osia niin saisi talven aikana manualisoitua oman v70r. kiinteä vauhtipyörä hommattu ja nyt pitäis ostaa kytkinasetelma kun näkyi olevan saatavilla taas skandixilta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #35 : 10.12.2024, 20:54:47 »
Jep, meinaatko että ois jumissa nii että ois koko ajan se teoreettinen 50% voimasta takapyörillä vai mitenkä? Ja miten tuon käytännössä vois todentaa?  ::)
Silloin on kiinteä 50/50 jako koko ajan. Normaalissa ajossa visko luistaa jolloin kääntäessä ei tule takeltelua. Eiköhän sen saa testattua nostamalla takapyörät ilmaan ja pyörittämällä molempia samaan aikaan. Vastus tuntuu, mutta pitäisi pyöriä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Henri.E

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #36 : 10.12.2024, 23:46:17 »
Silloin on kiinteä 50/50 jako koko ajan. Normaalissa ajossa visko luistaa jolloin kääntäessä ei tule takeltelua. Eiköhän sen saa testattua nostamalla takapyörät ilmaan ja pyörittämällä molempia samaan aikaan. Vastus tuntuu, mutta pitäisi pyöriä.
Aivan. Tuohan vois selittää tuon nihkeyden. Pitääpi kokeilla keväällä. Kiitoksia  O0

Poissa Henri.E

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #37 : 10.12.2024, 23:50:28 »
muistatko yhtään osanumeroita kulmavaihteen, vaihdelaatikon yms stefoille kun pitäisi alkaa itsekkin tilaileen osia niin saisi talven aikana manualisoitua oman v70r. kiinteä vauhtipyörä hommattu ja nyt pitäis ostaa kytkinasetelma kun näkyi olevan saatavilla taas skandixilta.
Voin ettiä vanhoista kuiteista ja vadiksesta ettimiä kuvia sulle mistä selviää nuo osanumerot  O0

Poissa PaleA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #38 : 17.12.2024, 13:02:44 »
- Vaparin nokat. Kiinnostelisi myös onko porukka käyttänyt näissä säädettäviä nokkapyöriä ja muutenkin kokemuksi vaparin vs turbon nokat?
- Maltillinen madallus eteen (kellään ehdottaa mitkä ois hyvät madallus jouset? Tosiaan mihinkään kunnon alustasarjaan ei ole vielä varaa.) Taakse aijon jättää nuo nivomatit, koska omasta mielestä istuu noilla hyvällä korkeudella, sekä tuntuvat vielä pelittävän oikein hyvin.
- Öljyn jäähdyttäjän öljylinjan vuodon selvittely ja korjaus
Vakio nokkapyörissä on pieni säätövara (ovaalit kiinnitysreiät). Googlaamalla löytyy ohjeita säätöön, ipd:ltä saa valmiita säätökiekkojakin. Itse tein astemitat CD-levyille tulostettuna ja kääntelin asteet jonkun löytämäni ohjeen mukaan. Vaparin nokilla saadaan oman käsityksen mukaan vähän enemmän tehoaluetta yläkierroksille. Vakio moottorille ilman muita virityksiä, japan-pakosarjaa lukuunottamatta, ero mielestäni melko pieni. Nuilla suunnitelmilla ja fiksulla ohjelmalla varmasti enemmän iloa nokistakin.

Itsellä Eibach -30 jouset edessä vakiotolpilla, omaan silmään makaa sopivalla korkeudella. Nämä jouset taisi tulla jostain välikäden kautta, ei tietoa saako jostain vielä uutena.

Itse deletoin koko öljynjäähdytyksen samaisten vuotojen vuoksi. Olettanut, että näillä leveysasteilla pärjää ilmankin. Öljypohjan letkulähtöihin laitoin vaparin öljypohjasta kannen ja syylärin lähdöt tulpattu pulteilla. Jos nyt omasta jossain vaiheessa haluttaa tuo korjata, niin varmaankin teen kokonaan uudet putket/letkut paremmilla liittimillä.

V70R AWD -97

Poissa Henri.E

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #39 : 02.05.2025, 19:20:51 »
Noniin. Talvi meni TDi:n kanssa ja nyt haettu ärrä tälle kesää ajoon. Heti ensimmäiseksi keuliminen saatiin poistettua -40mm lesjön madallusjousilla, jotka löytyi aeromotorsilta kohtuulliseen ~100€ hintaan, josta käyttöön tuli tosin vain etuset.





Omaan makuun makaa nyt erittäin hyvällä korkeudella  8). Myöskin ajomukavuus parani huomattavasti, kun auto ei niijjaa joka mutkassa aivan tolkuttomasti.

Pakoputki hommiakin on jo aloitettu takapönttöjen fiksauksella. Korvattu kaikki ylimääräiset klemmari hitsillä ja kiinnitykset myös korjailtu, niin ei rämise joka paikkaan.



3 tuuman dp:tä varten tarvikkeet on myös hommattuna. Vielä pitäis seosmittari ostaa ja modata tuo toinen ecu, niin pääsee sen jälkeen räjäyttään ton moottorin tunerproolla  ;D (no ei kai sentään). Hyvät alkaneet viikonloput lukijoille.

« Viimeksi muokattu: 02.05.2025, 19:29:43 kirjoittanut Henri.E »

Poissa Henri.E

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #40 : 05.05.2025, 21:52:32 »
Silloin on kiinteä 50/50 jako koko ajan. Normaalissa ajossa visko luistaa jolloin kääntäessä ei tule takeltelua. Eiköhän sen saa testattua nostamalla takapyörät ilmaan ja pyörittämällä molempia samaan aikaan. Vastus tuntuu, mutta pitäisi pyöriä.

Tänään tuli muuten testattua tuon viskokytkimen mahdollista jumitusta. Kokeiltiin ensin että oli pelkät takapyörät ilmassa = ei saatu molempia pyöriä pyörimään samaan suuntaa. Kokeiltiin sen jälkeen myös pelkät etupyörät ilmassa ja tulos oli sama… Voiskohan nyt todeta, että tuo viskokytkin on jumissa vai ei?

Tuli vaan sellainen mieleen, kun omistin joitakin vuosia sitten v70xc -98 vuosimallisen, joka on samanlaisella nelikolla toteutettu. Niin siihen tuli joskus tasapainotettua kardaania kotikonstein klemmareilla maassa, ja jos muistan oikein niin siinä hommassa, jos oli vain yksipyörä ilmassa kerrallaan, niin ei sitä pystyny pyörittää :idiot2:. Niin olikohan siinäki sitten visko jumissa vai onko jollakulla varmaa tietoa, että pystyykö tuota viskoa saada luistamaan käsivoimin?

Poissa Volovoukko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #41 : 06.05.2025, 22:18:38 »
jäikö sulla kuulumaan tyhjäkäynnillä laatikosta semmosta raklatusta? ilmeisesti normaalia kun on kova vauhtipyörä? ite tein kans manuaali swapin ja kova vp ja jäi semmonen ääni kuuluun tyhjäkäynnillä ja poistuu kun painaa kytkimen pohjaan

Poissa Henri.E

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo v70r awd -98 (Saffron) manualisointi prokkis
« Vastaus #42 : 07.05.2025, 20:08:07 »
jäikö sulla kuulumaan tyhjäkäynnillä laatikosta semmosta raklatusta? ilmeisesti normaalia kun on kova vauhtipyörä? ite tein kans manuaali swapin ja kova vp ja jäi semmonen ääni kuuluun tyhjäkäynnillä ja poistuu kun painaa kytkimen pohjaan

En ainakaan oo huomannu mitään erikoista raklatusta tuossa  ???

Mites muuten oliks sulla myös awd mallinen? Mietin vaan jos oisit jaksanu kokeilla, että luistaako sulla tuo viskokytkin käsivoimin, tuolla tapaa miten Lankku ylempänä ehdotti kokeilemaan?

Silloin on kiinteä 50/50 jako koko ajan. Normaalissa ajossa visko luistaa jolloin kääntäessä ei tule takeltelua. Eiköhän sen saa testattua nostamalla takapyörät ilmaan ja pyörittämällä molempia samaan aikaan. Vastus tuntuu, mutta pitäisi pyöriä.

Kun omassa autossa en saa noin pyöriä pyöriin, niin tietäis sit et onko mulla vikaa tuossa viskossa vai kuuluuko sen olla noin :-\
« Viimeksi muokattu: 07.05.2025, 20:15:39 kirjoittanut Henri.E »

 

Carcom Oy  Elekma