Toissa kesänä tuli helteitten innoittamana etsintään auto mistä saisi katon alas kruisailua varten. V8 moottorillisen auton omistaminenkin on ollut yksi haaveista. Silmiin osui Japanista tuotu 2005 vuoden Mersu SL 500, joka sitten lopulta päätyi omaan talliin. Samalla tuli ensimmäisen kerran koettua prosessi miten ulkomailta tuodun auton saa rekisteröityä Suomeen.


Mitä on tapahtunut tähän astiAivan ensimmäisenä autoon tehtiin laaja huolto ja vaihdettiin, moottorin öljyt ja suodatin, automaattivaihteiston öljyt ja suodatin sekä jousitukset öljyt ja suodatin. Tässähän on tuo hydraulinen ABC jousitus, joka hajoaa ajan kanssa jos sitä ei huolleta. Huolto-ohjelmaan tämä ei tietenkään kuulu. Tässä yksilössä ei ole vaurioita onneksi tapahtunut huoltamattomuudesta, vaan jousitus pysyy oikealla korkeudella pidemmänkin säilytyksen ajan. Huoltojen jälkeen autolla sitten ajeltiin pitkälle syksyyn kunnes tuli aika pistää se talviteloille.
Ensimmäisenä talvena ohjelmassa oli soittovehkeiden päivitys. Jossain vaiheessa Japanissa auton oma Comand soitin oli poistettu ja tilalle laitettu Pioneer, joka puhui vain japania. Lisäksi autossa oleva Bosen vahvistin oli ohitettu, josta seurasi se, että matkustajan jalkatilassa oleva Subwoofer oli poissa pelistä. Tilanteen korjaamiseksi tuli hankittua Sonyn xav-ax100 soitin, lähinnä Carplay tuen takia ja DD Audion D5.500 vahvistin, koska alkuperäinen Bose otti signaalia sisään vain harvinaisen D2B kuituverkon kautta. Soitin asentui kätevästi Pioneeria varten laitettuun 2DIN sovittimeen ja vahvistin alkuperäisen Bosen paikalle kuskin paikan takan olevan säilytyslaatikon alle. Samalla tuli revittyä pois CD vaihtaja, koska sekin on samassa D2B verkossa kiinni kuin vahvistin. Vahvistinta varten piti tehdä uudet kiinnitykset koska uusi oli reilusti isompi kuin auton oma. Onneksi pituussuunnassa löytyi valmiit kiinnityspisteet joten tarvisti vain tehdä u-profiilin alumiinista sovitteet auton ja vahvistimen väliin.


Audioasennusten yhteydessä tuli revittyä japaninpojan tekeleitä irti melkoinen käärmeenpesä ja korvattua ne vähän nätimmillä vedoilla. Samalla tuli vedettyä suora virransyöttö taka-akulta vahvistimelle, kun olemassa olevat Bosen virtakaapelit oli sen verran heppoiset. Akkujahan näissä on siis kaksi, yksi konetilassa käynnistystä ja sähkötehostettuja jarruja varten ja toinen kontissa kaikelle muulle.

Autossa on kaiuttimia 7 + subwoofer ja uudessa vahvistimessa 4+1 kanavaa, joten oletuksena olisi jäänyt pois pelistä keskikanava ja etudiskantit. Onneksi Pioneerin asennuksen yhteydessä etukaiuttimille oli kytketty joku nimetön laatikko, joka ilmeisesti sisältää sekä ylipäästösuotimet diskanteille ja jonkun ratkaisun, jolla myös keskikaiuttimelle tulee signaalia. Tämä jäi siis paikalleen myös uusin kytkentöihin.
Kun irroittelin sisustuksia, huomasin että sisustuksessa Mersun tyylikkäät puuviilut oli peitetty jollain jäljitelmällä. Samaa puujäljitelmää oli käytetty myös mm. tuuletussuuttimien ympärillä. Nämä tuli sitten irroitettua ennekuin asensin sisustuksen takaisin paikalleen. Jonkinverran tässä oli työtä, koska kumimainen massa jolla osat oli liimattu paikalleen, ei meinannut irrota millään sisustuksen osista. Lopulta yhden viikonlopun tappelu ja sopivalla muovilastalla kaapiminen + hoiti homman kotiin.
Audioasennukset valmistui juuri sopivasti ajokauden alkuun, joten kesän pääsi avaamaan katto alhaalla. Pahimpien kevätpölyjen hävittyä vaihtui ilmansuodatus sekä moottorille että kabiiniin.
Ainut ongelma kesän aikana oli satunnainen ongelma jossa auto saattoi sammua liikennevaloihin tai jättää käynnistymättä ajon jälkeen. Ongelmaksi löytyi hajoamassa oleva kampiakselin asentotunnistin, jonka vaihto oli loppujen lopulta helppo nakki, joskin tila moottorin ja tulipellin välissä oli sen verran ahdas että hädin tuskin mahtui käsi väliin. Muuten oli huolettomia ja hymyn täytämiä kilometrejä.
Mitä seuraavaksiAuto meni juuri tänä viikonloppuna taas talviteloille ja seuraavan talven suunnitelmana on tehdä kosmeettisia muutoksia. Autoon on asennettu
korisarja, joka ei ihan istu omaan silmään, joten sen saatan rapsaista irti. Lisäksi takalasin alareunassa on pintaruostetta jolle pitää tehdä jotain, ennenkuin menee pahemmaksi. Samaa ongelmaa on myös työkaverin SL 350:ssä, joten lienee jonkinlainen "tyyppivika".
Kattoa pitää säätää, koska se natisee apukuskin puolella. Ilmeisesti yksi lukitussalpa on hieman kulunut, ainakin päätellen Mersun oman huoltosovelluksen ohjeiden perusteella. Samalla kun säädän tuon, niin käsittelen kaikki katon tiivisteet, jotta pysyvät hyvinä tulevat vuodet.
Yksi kosmeettinen rikka rokassa on vielä, autossa on jotkut tarvikevanteet jotka ei ole minun mielestä ihan 100% tuohon. Pitänee katsoa tuleeko ne vaihdettua johonkin muuhun.

Audiopuolella on myös vielä tehtävä jotain, koska viimeaikoina välillä on hävinnyt äänet edestä kuskin puolelta. Epäilykset kohdistuu tuohon japaninpojan ihmelaatikkoon, joten pitänee aloittaa tutkimukset siitä.
Lisään talven aikana ketjuun kuvia ja kertomusta kun autolle tapahtuu.
PS. pahoittelut kun ei ole kuvia enempää asennuksista, en ollut alunperin aikeissa tehdä tästä ketjua millekkään foorumille, mutta kävikin nyt sitten toisin
