Samppasport  Futurez

Mercedes-Benz SL 500 -05

  • 8 Vastauksia
  • 789 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gulassi

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Mercedes-Benz SL 500 -05
« : 12.10.2019, 23:09:51 »
Toissa kesänä tuli helteitten innoittamana etsintään auto mistä saisi katon alas kruisailua varten. V8 moottorillisen auton omistaminenkin on ollut yksi haaveista. Silmiin osui Japanista tuotu 2005 vuoden Mersu SL 500, joka sitten lopulta päätyi omaan talliin. Samalla tuli ensimmäisen kerran koettua prosessi miten ulkomailta tuodun auton saa rekisteröityä Suomeen.



Mitä on tapahtunut tähän asti
Aivan ensimmäisenä autoon tehtiin laaja huolto ja vaihdettiin, moottorin öljyt ja suodatin, automaattivaihteiston öljyt ja suodatin sekä jousitukset öljyt ja suodatin. Tässähän on tuo hydraulinen ABC jousitus, joka hajoaa ajan kanssa jos sitä ei huolleta. Huolto-ohjelmaan tämä ei tietenkään kuulu. Tässä yksilössä ei ole vaurioita onneksi tapahtunut huoltamattomuudesta, vaan jousitus pysyy oikealla korkeudella pidemmänkin säilytyksen ajan. Huoltojen jälkeen autolla sitten ajeltiin pitkälle syksyyn kunnes tuli aika pistää se talviteloille.

Ensimmäisenä talvena ohjelmassa oli soittovehkeiden päivitys. Jossain vaiheessa Japanissa auton oma Comand soitin oli poistettu ja tilalle laitettu Pioneer, joka puhui vain japania. Lisäksi autossa oleva Bosen vahvistin oli ohitettu, josta seurasi se, että matkustajan jalkatilassa oleva Subwoofer oli poissa pelistä. Tilanteen korjaamiseksi tuli hankittua Sonyn xav-ax100 soitin, lähinnä Carplay tuen takia ja DD Audion D5.500 vahvistin, koska alkuperäinen Bose otti signaalia sisään vain harvinaisen D2B kuituverkon kautta. Soitin asentui kätevästi Pioneeria varten laitettuun 2DIN sovittimeen ja vahvistin alkuperäisen Bosen paikalle kuskin paikan takan olevan säilytyslaatikon alle. Samalla tuli revittyä pois CD vaihtaja, koska sekin on samassa D2B verkossa kiinni kuin vahvistin. Vahvistinta varten piti tehdä uudet kiinnitykset koska uusi oli reilusti isompi kuin auton oma. Onneksi pituussuunnassa löytyi valmiit kiinnityspisteet joten tarvisti vain tehdä u-profiilin alumiinista sovitteet auton ja vahvistimen väliin.




Audioasennusten yhteydessä tuli revittyä japaninpojan tekeleitä irti melkoinen käärmeenpesä ja korvattua ne vähän nätimmillä vedoilla. Samalla tuli vedettyä suora virransyöttö taka-akulta vahvistimelle, kun olemassa olevat Bosen virtakaapelit oli sen verran heppoiset. Akkujahan näissä on siis kaksi, yksi konetilassa käynnistystä ja sähkötehostettuja jarruja varten ja toinen kontissa kaikelle muulle.



Autossa on kaiuttimia 7 + subwoofer ja uudessa vahvistimessa 4+1 kanavaa, joten oletuksena olisi jäänyt pois pelistä keskikanava ja etudiskantit. Onneksi Pioneerin asennuksen yhteydessä etukaiuttimille oli kytketty joku nimetön laatikko, joka ilmeisesti sisältää sekä ylipäästösuotimet diskanteille ja jonkun ratkaisun, jolla myös keskikaiuttimelle tulee signaalia. Tämä jäi siis paikalleen myös uusin kytkentöihin.

Kun irroittelin sisustuksia, huomasin että sisustuksessa Mersun tyylikkäät puuviilut oli peitetty jollain jäljitelmällä. Samaa puujäljitelmää oli käytetty myös mm. tuuletussuuttimien ympärillä. Nämä tuli sitten irroitettua ennekuin asensin sisustuksen takaisin paikalleen. Jonkinverran tässä oli työtä, koska kumimainen massa jolla osat oli liimattu paikalleen, ei meinannut irrota millään sisustuksen osista. Lopulta yhden viikonlopun tappelu ja sopivalla muovilastalla kaapiminen +  hoiti homman kotiin.

Audioasennukset valmistui juuri sopivasti ajokauden alkuun, joten kesän pääsi avaamaan katto alhaalla. Pahimpien kevätpölyjen hävittyä vaihtui ilmansuodatus sekä moottorille että kabiiniin.

Ainut ongelma kesän aikana oli satunnainen ongelma jossa auto saattoi sammua liikennevaloihin tai jättää käynnistymättä ajon jälkeen. Ongelmaksi löytyi hajoamassa oleva kampiakselin asentotunnistin, jonka vaihto oli loppujen lopulta helppo nakki, joskin tila moottorin ja tulipellin välissä oli sen verran ahdas että hädin tuskin mahtui käsi väliin. Muuten oli huolettomia ja hymyn täytämiä kilometrejä.

Mitä seuraavaksi
Auto meni juuri tänä viikonloppuna taas talviteloille ja seuraavan talven suunnitelmana on tehdä kosmeettisia muutoksia. Autoon on asennettu korisarja, joka ei ihan istu omaan silmään, joten sen saatan rapsaista irti. Lisäksi takalasin alareunassa on pintaruostetta jolle pitää tehdä jotain, ennenkuin menee pahemmaksi. Samaa ongelmaa on myös työkaverin SL 350:ssä, joten lienee jonkinlainen "tyyppivika".

Kattoa pitää säätää, koska se natisee apukuskin puolella. Ilmeisesti yksi lukitussalpa on hieman kulunut, ainakin päätellen Mersun oman huoltosovelluksen ohjeiden perusteella. Samalla kun säädän tuon, niin käsittelen kaikki katon tiivisteet, jotta pysyvät hyvinä tulevat vuodet.

Yksi kosmeettinen rikka rokassa on vielä, autossa on jotkut tarvikevanteet jotka ei ole minun mielestä ihan 100% tuohon. Pitänee katsoa tuleeko ne vaihdettua johonkin muuhun.



Audiopuolella on myös vielä tehtävä jotain, koska viimeaikoina välillä on hävinnyt äänet edestä kuskin puolelta. Epäilykset kohdistuu tuohon japaninpojan ihmelaatikkoon, joten pitänee aloittaa tutkimukset siitä.

Lisään talven aikana ketjuun kuvia ja kertomusta kun autolle tapahtuu.

PS. pahoittelut kun ei ole kuvia enempää asennuksista, en ollut alunperin aikeissa tehdä tästä ketjua millekkään foorumille, mutta kävikin nyt sitten toisin  :-[
2007 S80 3.2 AWD
2010 BMW X1
2005 Mercedes-Benz SL500
2004 Mercedes Benz C180 Kompressor

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 532
  • www.vrcf.fi
Vs: Mercedes-Benz SL 500 -05
« Vastaus #1 : 13.10.2019, 08:39:09 »
Korisarjasta samaa mieltä, hieman tuning-tyylinen. Tämäkin vehes on valkoisena ok näköinen, ko. värihän ei kaikkiin autoihin istu ollenkaan.

Onkohan tämä viety jostain Japanialaan kun on ratti vasemmalla? Siellä olisi kiinnostavia pelejä mutta vahinko vaan kun ne kotimarkkinoille tehdyt vehkeet ovat monasti RHD, ihan kuin olisin sieltä jotain ostamassa... mutta ne päiväunet.
RR P38A -97 4.x V8 bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 525tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89, Clean car, sick mind.

Poissa gulassi

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Mercedes-Benz SL 500 -05
« Vastaus #2 : 13.10.2019, 11:27:05 »
Onkohan tämä viety jostain Japanialaan kun on ratti vasemmalla? Siellä olisi kiinnostavia pelejä mutta vahinko vaan kun ne kotimarkkinoille tehdyt vehkeet ovat monasti RHD, ihan kuin olisin sieltä jotain ostamassa... mutta ne päiväunet.

Jostain kuulin että tuontiautoissa olisi Japanissa statussymboli, että ratti "väärällä" puolella. Tiedä sitten onko totta.
2007 S80 3.2 AWD
2010 BMW X1
2005 Mercedes-Benz SL500
2004 Mercedes Benz C180 Kompressor

Poissa Maxxxed

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5369
  • T5 R-Design
    • Teemu Lehtisaari Photography

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - EcoBoost
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2408
Vs: Mercedes-Benz SL 500 -05
« Vastaus #4 : 13.10.2019, 11:50:01 »
Jostain kuulin että tuontiautoissa olisi Japanissa statussymboli, että ratti "väärällä" puolella. Tiedä sitten onko totta.
Ihan samaa olen kuullut.

Ja hieno on Mese! :)

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2303
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Mercedes-Benz SL 500 -05
« Vastaus #5 : 13.10.2019, 13:01:39 »
Sähköviritykset on kyllä JDM autojen tunnuspiirre, noita itsekkin repinyt pois...

Japanista saa kyllä hieno kuntoisia autoja... Harmi kun rahdit vaan maksaa (pakasta vedetyt 940 classicit satasia jne).
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ansoni

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Mercedes-Benz SL 500 -05
« Vastaus #6 : 14.10.2019, 19:00:36 »
Hieno Mese ja valkonen väri istuu kyllä hienosti malliin. Ja onneks on "oikealta puolelta" ajettava eli ratti vasemmalla. Vaikka olis kuinka hieno auto mutta on postinkantajan ohjauksella nii pilaa kyllä kulkineen.

Korisarjasta samaa mieltä eli ota ihmeessä pois. SL:n alkuperänen korilinja ei kaipaa mitää tuning -härpäkkeitä.

Komea peli kaikkinensa  O0
XC60 D4 AWD Business Summum -16
Ex-S60 R-design -11

Poissa Bäri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Mercedes-Benz SL 500 -05
« Vastaus #7 : 14.10.2019, 19:26:53 »
Omasta mielestä siistin näköinen korisarja, valkoinen väri antaa jonki verta anteeks muotoja. Vanteet vaihtaisin itsekin. Muutenki siisti mese :pomo:

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10022
Vs: Mercedes-Benz SL 500 -05
« Vastaus #8 : 15.10.2019, 08:11:17 »
Itse heittäisin kuikkaan nuo lirpakkeet. Ko. autoon saa hienojakin helmasarjoja. Tuo korimalli olisi kyllä nätti, mutta kalliin viat pelottaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

 

Futurez  Proturbo