Proturbo  Autodiagnoosi

Korjattu: 850-94 nopeusmittari ei toimi -> automaattilaatikko virhetilassa

  • 9 Vastauksia
  • 4786 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 710
  • www.vrcf.fi
Potilas 850-94 automaatti 10v.

Nopeusmittari lakkasi toimimasta ja tämän takia nopeustieto ei mene laatikon ohjausboksille kun kulkee sen kautta.
Virhekoodi oli lediä luettaessa "nopeusanturi rikki" (vss).
Ostin uuden käytetyn ja vaihdoin laatikkoon -> ei apua.
Vanha ja uusi menee resistanssi arvoltaan oikealle sektorille, tämä jonkun netistä kaivamani ohjeen mukaan pitäisi olla 1700-1940ohm.

Mulla sattui olemaan toinen mittaristo jonka vaihdoin -> ei apua.
Vaihdoin elkot alkuperäiseen mittaristoon (3kpl), ei apua, tosin kierroslukumittaristo heräsi.
Mittasin johdot anturi->mittari, ehjiä ovat.

Onko jollakin ollut samanmoinen probleema nopeusmittarin kanssa?
Mittaristo rikki edelleen?
Oskilloskooppi kehiin?

Apuva!

Nimim. Kohta paalaan koko roskan.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2015, 20:41:55 kirjoittanut leka »
144-70

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Onko vaihtolaatikko samasta mallista? Jos vaikka turboon vaihdat (halvemmalla saatavan) vaparin laatikon, lopputulos on juurikin tuo...

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Nopeusanturin vastuksen vaihteluväli on tosiaan 1640 - 2000 ohmia.
Kokeilepa laittaa kiinni yleismittari mittariston päähän nopeusanturilta tuleviin 2 johtoon. Laita mittari AC volteille. Tee koeajo ja jos näyttää voltteja nopeuden mukaan, anturipuoli mittariston liitttimeen asti on kunnossa. Sitten jääkin itse mittari tai mittaristo.
Muistelen, että mittariston piirilevyllä on juotettuna 2 sulakettakin, toinen takaapäin katsottuna vasemmassa laidassa keskellä ja toinen keskellä mittaristoa. Voisi mitata samalla onko ne kunnossa.

Tuo edellä oleva mittaus pätee siis ainakin 740 volvon kohdalla, joten en tiedäkään päteekö se 850 kohdalla? Mutta nyt tuli mieleen, että onko autossa ollut ongelmia ABS:sien kanssa, kun joskus irronneet juotokset ABS-ohjausboxin piirilevyllä aiheuttavat tuota ongelmaa --> signaali katoaa
« Viimeksi muokattu: 16.04.2015, 16:01:17 kirjoittanut Kuoma »
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 710
  • www.vrcf.fi
Onko vaihtolaatikko samasta mallista? Jos vaikka turboon vaihdat (halvemmalla saatavan) vaparin laatikon, lopputulos on juurikin tuo...

Ei vaihdelaatikkoa ole vaihdettu vaan anturi joka on vaihdelaatikossa.
144-70

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 710
  • www.vrcf.fi
Nopeusanturin vastuksen vaihteluväli on tosiaan 1640 - 2000 ohmia.
Kokeilepa laittaa kiinni yleismittari mittariston päähän nopeusanturilta tuleviin 2 johtoon. Laita mittari AC volteille. Tee koeajo ja jos näyttää voltteja nopeuden mukaan, anturipuoli mittariston liitttimeen asti on kunnossa. Sitten jääkin itse mittari tai mittaristo.
Muistelen, että mittariston piirilevyllä on juotettuna 2 sulakettakin, toinen takaapäin katsottuna vasemmassa laidassa keskellä ja toinen keskellä mittaristoa. Voisi mitata samalla onko ne kunnossa.

Tuo edellä oleva mittaus pätee siis ainakin 740 volvon kohdalla, joten en tiedäkään päteekö se 850 kohdalla? Mutta nyt tuli mieleen, että onko autossa ollut ongelmia ABS:sien kanssa, kun joskus irronneet juotokset ABS-ohjausboxin piirilevyllä aiheuttavat tuota ongelmaa --> signaali katoaa

On mitattu mittariston liittimestä että anturin johdot kunnossa, myös mitattu anturin ja mittariston liittimen väli suoraan.
Ehjät näyttäisi olevan nuo liittimet.
Täytyy kokeilla vielä tuota mittaristolle tulevaa signaalin mittausta ajossa niin saan varmuuden mittaristoviasta.

Noita sulakkeita en huomannutkaan, hyvä huomio, tsekkaan!!

Minkähänlaista pulssia tuolta tulee? Löytyisi funktiogeneraattori niin voisi tutkia pöydällä tuota - toki sen voi katsoa skoopillakin mitä tulee...
Tuohan taitaa olla ihan perus VR-anturi?

ABS ei näin vanhassa vaikuta kun on omalla anturilla, eikä abseissa ollut ikinä mitään probleemaa.
95-> tulee signaali ilmeisesti abs-anturilta...

On nää melkoisia sähköautoja nämä "uudet". :)

Kiitoksia kommenteista!!
144-70

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Noin se taisi mennäkin ABS kanssa, että vaikuttaa vasta uudemmissa.
Tuli sellainen "älytön" ajatus mieleen, että onhan virtalukon pohja kunnossa? Poistuuko viat jos heiluttelee avainta? Olen joskus törmännyt sellaiseenkin ilmiöön, mutta tuskin se tämän auton ongelmaa selittää
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 710
  • www.vrcf.fi
Sain uutta virtaa tutkia mittaristoa ja sieltä löytyi nopeusmittarin piirilevyltä katkennut folio.
Elko oli jossain vaiheessa oksentanut sisältönsä ja tuossa yhteydessä varmaan folio katkennut.

Nyt pelaa taas!

Aika lailla samat kuviot kuin 740sen mittaristossa, josta löysin netistä ohjeita konkkien vaihtoon.

Kiitos avusta!!
144-70

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Hieno homma! Sitkeys palkittiin taas kerran  :)
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Hyvä että vika löytyi. Kyllä se ennen pitkää yleensä löytyykin kun vaan jaksaa tutkia  ELK

PS. 10V/Siemens ottaa nopeuden laatikolta. 20V/Turbo/Bosch ABS-anturilta, eli ei ole iästä kiinni. Muodollinen seikka tosin tässä vaiheessa.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2015, 16:21:14 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Tölkkit5nen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • minäpyörin
« Viimeksi muokattu: 01.07.2022, 05:17:53 kirjoittanut Tölkkit5nen »
JT

 

KL-varaosat  Race.fi