KL-varaosat  Race.fi

940 vm-97 purkaa akkua

  • 38 Vastauksia
  • 16173 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Re: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #30 : 13.12.2011, 15:15:26 »
Olen itse joutunut toteamaan että jos auto on parkissa kaltevalla pinnalla niin tavaratilan valo saattaa palaa jos on valittuna se että syttyy avattaessa. Auton kallistuma pitkittäissuunnassa hämää tuota elohopeakytkintä.
Omassa merikontissa tuo takaluukun valokytkin on kyllä perinteistä mallia ja on vasemman saranan juuressa.
Sedanista en sano mitään.

Akku on päältä melko puhdas, ku se on kyllä tiedossa että paska siinä päällä voi johtaa sähköä..

Kesällä akku kyllä oli melko tyhjä, ku ei edes keskuslukko tainnut aueta, että jännite on varmasti käynyt matalalla, nyt tossa ennenku talliin ajoin viimeks nii jännite oli ~12.4V (starttasin kyllä sen jälkeen) mut pitää ens kerralla mitata jännite taas, ennen starttaamista ::)

Ja tavaratilan valo, kuten jo kertaalleen sanoin, niin en oo kattonu sitä, mut eikö sen pitäs tossa virtamittauksessa näkyä, kai sen pitäs enempi viedä virtaa ku muutaman milliampeerin ::)

Se, että akku on ollut niin tyhjä, ettei keskuslukko ole enää auennut tarkoittaa sitä, ettei akkusi kapasiteetti ole enää se, mitä kyljessä sanotaan, vaan vähemmän. Se kuinka paljon vähemmän (10-60%) riippuu täysin akusta, purkauksen syvyydestä ja tuurista.

Jos jännite on 12,4 ennen starttia, niin akkusi on vajaassa latauksessa ja reilusti.

Tarkasta, että laturisi lataa kunnolla. Eli sen pitäisi pystyä pitämään se 13,8 - 14,4V tyhjäkäynnillä ilman valoja ja jollain 2000rpm pitää jännitteen pysyä yli 13,8V vaikka kaikki kuorma olisi päällä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #31 : 13.12.2011, 19:10:11 »
Mulla on vuoden vanha akku, vaihdoin samalla kun peruskorjasin laturin. No, yksi pultti oli jäänyt löysälle ja hihna hyppäsi pois -> auto tietysti hyytyi virran puutteeseen tien varteen. Akku ei ole sen jälkeen oikein ollut entisensä, eikä asiaa auta se että pääasiallinen käyttö on vaimon ihan liian lyhyet työmatkat.

Eilen ei jaksanut lähteä käyntiin, mutta silti älylaturilla akkuun meni vain 22 Ah. Latausjännite on kyllä kohdallaan, akun napajännite on tyhjäkäynnillä valot päällä noin 14.1V.

Poissa käppänä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • Volvolla koko ikä
Vs: Re: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #32 : 13.12.2011, 19:26:59 »
Omassa merikontissa tuo takaluukun valokytkin on kyllä perinteistä mallia ja on vasemman saranan juuressa.
Sedanista en sano mitään.
Sedanissa on jo 700 sarjassa tuo rullamallinen kytkin jossa valitaan pois päältä tai syttyy avattaessa ja katkaisijassa on elohopeapisara joka kallistuksessa kytkee piirin.
Aina Volvolla, kesät talvet.
Välillä maksaa aika reilusti mutta menköön imagon takia.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: Re: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #33 : 13.12.2011, 19:45:43 »
Sedanissa on jo 700 sarjassa tuo rullamallinen kytkin jossa valitaan pois päältä tai syttyy avattaessa ja katkaisijassa on elohopeapisara joka kallistuksessa kytkee piirin.

Meidän vm. -91 940 sedanissa tavaratilan valokytkin on lukkolaitteen yhteydessä, eli kun painaa salvan vaikka ruuvimeisselillä kiinni, niin valo sammuu.
Joskus erehdyin rasvaamaan takakontin lukon (en siis tarkoita lukkopesää), jolloin lukossa oleva kytkin alkoi temppuilla ja valo jäi palamaan tyhjentäen akun.
Huomasin vian, kun testailin lukitusta luukun ollessa auki, siis meisselillä renkkasin lukkosalpaa auki- ja kiinniasentoon ja aina välillä valo jäi päälle.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Re: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #34 : 13.12.2011, 21:22:59 »
Sedanissa on jo 700 sarjassa tuo rullamallinen kytkin jossa valitaan pois päältä tai syttyy avattaessa ja katkaisijassa on elohopeapisara joka kallistuksessa kytkee piirin.

Sama kytkin löytyy myös minulta siitä takakontin valosta. Palaa jatkuvasti -  Aina poispäältä - Syttyy kun takaluukku avataan.  Takakontin valoon ei vaikuta kojelaudasta vaikuttava "taksikytkin", jossa on samat toiminnot kuin tuossa takakontinvalossakin.

Niin, ja oma kotteroni on farkku.   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa käppänä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • Volvolla koko ikä
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #35 : 13.12.2011, 21:33:08 »
Aivan. Sedanista en tuon lisäksi ole löytänyt mekaanista katkaisijaa. Tämä koskee 700 sarjaa jossa valo on peräluukussa, siellä lähellä lukkoa ja kysyjällä taisi sellainen olla? Kysyjä 1st.
900 sarjassa valo sedanissakin on siellä hattuhyllyn alla ja siinä ei elohopeaa ole.(on mekaaninen switch) Niinkuin ylempänä on todettu.
Aina Volvolla, kesät talvet.
Välillä maksaa aika reilusti mutta menköön imagon takia.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #36 : 16.12.2011, 19:07:03 »
Tänään kävin taas pikavisiitillä kotipaikalla, samalla mittasin Volvon akusta taas jännitteen, 12.44V näytti, viikon on nyt seissy silleen että akun kenkä on kiinni, eli ei oo jännitteet hävinny nyt vielä ainakaan..

Samalla sammutin varmuudeks sen kontin valon, näytti se kyllä sammuvan, ku kontin laittaa lähes kiinni, mut käänsin nyt katkaisijasta ihan pois päältä, elohopeakatkaisija siinä varmaan on, kontin kannessa on se valo.. ja 740 sedan on kyseessä, ku joku sitä tais kysellä ::)

Tuli sit vielä tossa kotiin ajellessa mieleen, että kun se koko talven ja kesän seisoi tallissa ja aina välillä kun siellä kävin ja käynnistelin ja siirtelin pieniä matkoja, niin eihän se akku niissä siirroissa ehtinyt lataantua siitä mitä se käynnistely aina vei, että voi olla sekin osasyynä tähän ::)

Mut seuraillaan edelleen...
V70 '01
Caprice Classic '84

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #37 : 16.12.2011, 21:29:59 »
Ei tuo 12,44V mikään mielettömän hyvän akun varaustila ole (n. 70%).

Akkusi kapasiteetista on osa kadonnut iäksi noiden käynnistelyiden vuoksi.
Lyijyakku kun ei siedä vajaassa latauksessa seisomista, vaan sulfatoituu jolloin osa akun pinta-alasta tulee inertiksi ja kapasiteettia ja maksimi purkuvirtaa menetetään pysyvästi.

12V Lyijyakku on tyhjä, kun sen napajännite on 10,8V ja täytenä 12,6- 12,8V akusta riippuen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
Vs: 940 vm-97 purkaa akkua
« Vastaus #38 : 16.12.2011, 21:32:36 »
Jep, josko se sit vaan siitä johtus, eikä ois muuta vikaa autossa ::) Harmi ku ei oo kuittia tallessa akusta, vajaan vuoden vanha, nii ois voinu käydä liikkeessä mistä akku on ostettu, nii kyselemäs, antavatko uuden ;D
V70 '01
Caprice Classic '84

 

Carcom Oy  Elekma