Autoracing  KL-varaosat

Vakionopeussäätimen asennus

  • 12 Vastauksia
  • 5039 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vakionopeussäätimen asennus
« : 23.11.2011, 22:45:59 »
Tempaisimpa tänään hellan valmistaman volvon alkuperäisvarusteen paikalleen vakionopeussäätimen (volvon varaosanumero boxille 3501472 ja hellan 5GA 004 872-22).
Kiitokset hyvästä puodista eräälle kirjoittajalle.  -H-

Hitusen sitä joutui pähkäilemään miten sen saa paikalleen, mutta sain sen kerralla toimimaan.

Kohde auto: 945 B230FK + AW71L  (melkein vakio)

Sarja sisälsi:
- Ohjausboxin
- Viiksen
- Johtosarjan
- Alipaine pumpun
- Kolmiosaisen vaijerirullan

Johtosarja oli kiinteillä liittimillä kaikilta muilta osin, paitsi liitännästään autoon, joka sisälsi neljä johtoa.
Eli liitäntä jarrupolkimelle, sähköt, maadoitus ja nopeustieto.

Homma alkoi sillä, että purin kojelaudan alaosan kuskin jalkatilasta (peitemuovi) ja mittaristo irti.
Seuraavaksi asensin vaijerirullan paikalleen (orkkis rulla mäkeen).

Tosin tälläiselle tumpelolle se vaijereiden järjestys ja asettelutapa oli monivalinta tehtävä. Hetken pähkäiltyäni ja rullaan väänneltyäni päädyin seuraavaan järjestykseen.
Lähimmäksi kaasuläpän vivustoa kick-down vaijeri, seuraavaksi kaasuvaijeri ja viimeiseksi alipainekellon vaijeri.

Seuraavaksi ihmettelemään, miten ne neljä johtoa kytketään...
Koetin netistä löytää apuja johtojen väritysten suhteen, vaan mikään niistä ei sattunut kohdalleen.
http://www.the12volt.com/installbay/vehiclewiring/1/yeard/Volvo.html

Tuumasin, ettei siinä voi mennä kovin paljoa metsään neljällä johdolla, joista yhteen edellinen omistaja oli merkinnyt jarrupoljin.
Alipainekellon rautahan ei tietenkään sopinut oikeaan paikkaansa eikä se ollut rullan kanssa linjassa.
Sille piti siis väsätä kiinnitysrauta.
Seuraavaksi alipaine letku alipainekellolta kabiiniin...
Siinä saikin toivoa, että omistaisi mustekalan lonkerot käsien sijaan, koska viimeinen vapaa lisävarustenatsa tuli käyttöön kuskinpuolen läpiviennistä.

Kun alipainekello ja letku oli saatua sorvatuksi kabiiniin, niin sitten sovittelemaan alipainepumppua paikalleen kenkälusikan ja liukuvoiteen keralla. Sinne rattiakselin ja A-pilasin väliseen tilaan sain sen soviteltua muiden lisävaruste boxien kanssa. Sitten vielä aloin änkemään sitä ohjausboxia sinne.

Ahdasta tuli mutta luovaa sovittelua liukkarin ja kenkälusikan kanssan, niin sinne ne menivät, upposivat kuin vanhaan mummoon...     :D

Koska kyseessä on automaagiaskilla varustettu kulkine, niin kytkinpolkimelle tarkoitettu alipaineventtiili lensi huitsin nevadaan.   :o


No, johtojen väritykset ja kytkentäpaikat ovat seuraavat.

Valkea mustalla raidalla = Jarrupolkimen kytkeytyvälle puolelle (omassa ruskea-keltainen). Eli kytkee 12V kun jarrua painetaan.
Musta = Maadoitus (koriin)
Keltainen = Nopeustieto (löytyy nopeusmittarin takaa selvä uros-abiko latta liitin).
Sininen punaisella raidalla = Käyttösähkö jostakin

Varustin kaikki piuhat (ne neljä) momenttipihdeilla puristetuilla abikoilla, jotta systeemin voi purkaa katkomatta piuhoja. Virtajohtoon laiton 7,5A sulakkeen (joka näkyy riittävän).

Olin irroittanut viiksen liittimen, joten seuraavaksi rattipylvään muovit irti. Ylempi palanen lähtee kivuttomasti (olikohan T15 torx).
Alempi palanen on samalla T25 torxeilla, kuten monet muutkin volvon ruuvit. Alapalanen voi tuntua sille, ettei se lähde irti ilman ratin irroitusta mutta lähtee se kunhan vain rauhallisesti ja ilman voimaa sovittelee.
Kun muovit on irti, tarvitset T25 torx irtopalan ja 1/4 tuuman lenkki tai kiintoavaimen (7mm avain käy hätätilassa).
Irtopala torx sopii juuri ja juuri ratin ja viiksen ruuvien väliin (2 kpl). Irtopalaa sitten lenkillä/kiintoavaimelle/reikkälenkillä ruuvaten. Kun ruuvit on aukaistu, viiksi on irti ja seuraavaksi on vuorossa viiksen liitin. Liitin irti ja alkuperäinen viiksi metsään ja uusi tilalle ja liitin kiinni. Muu prosessi suoritetaan päinvastaisessa järjestyksessä.

Sitten vakkarin viiksen liitin (nelinapainen) kiinni vakkarin piuhasarjaan.

Virrat päälle ja toiminnan testaus (valot, vilkut, hätävilkut ja vakkarin kytkimet kokeillaan). Jos jostakin ei noussut savumerkkejä? Niin seuraavaksi testilenkille. Alle 40km/h nopeudessa vakkari ei kytkeydy (ominaisuus).

Aluksi vakkari voi kaasutella vähän rajummin mutta kyllä se siitä rauhoittuu...   :)

Jos kaikki toimii kuten pitääkin, takaisin talliin ja rattipylvään ja muiden paikkojen muovit paikalleen. Mutta sitä ennen kaikki piuhat siistiin nippuun ja boxit kunnolla kiinni.

Ainoa mitä muuttaisin nyt uudelleen tehdessäni, on alipainepumpun sijainti. Rattipylvään juuressa on ahdasta ja pumpun tuottama pikkuinen meteli kuuluu ikävästi. Tosin tähänkin saattaa vaikuttaa se, etten laittanut pumpun lähtöön yhtään letkun pätkääkään poistettuani sen alipaineventtiilin.

Mutta jos seurasit tätä ohjetta edes suurinpiirten, niin sinulla on toimiva vakkari!  :)


Kaikkine hämmästelyineen ja tupakkitaukoineen hommaan meni melkain parisen tuntia.  :hello:

Kaikkea hullua sitä tulee tehtyä harrasteen vuoksi!  ;D
« Viimeksi muokattu: 24.11.2011, 01:10:26 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vakionopeussäätimen asennus
« Vastaus #1 : 23.11.2011, 22:53:57 »
Pumppu on muuten alunperin konehuoneen puolella, muuten äärinäppärä tarina. FAQ?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Vakionopeussäätimen asennus
« Vastaus #2 : 23.11.2011, 23:31:36 »
Mulla olis samainen Volvo, tosin hieman piristettynä.

Saakos tota vakkarisarjaa jostain?
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vakionopeussäätimen asennus
« Vastaus #3 : 23.11.2011, 23:56:41 »
Mulla olis samainen Volvo, tosin hieman piristettynä.

Saakos tota vakkarisarjaa jostain?
Niin minullakin....  ;)
(ilon ahdoilla, KL-racing "malli"-sopivalla coolerilla, toisella takapöntöllä ja molemmilla lastuilla).


Saa muilta harrastajilta!   :)
Ja ebäystä...

Pumppu on muuten alunperin konehuoneen puolella, muuten äärinäppärä tarina. FAQ?

Missä siellä?

Olisipa ollut sorvaaminen, jos johtosarja olisi pitänyt tuoda läpivientien lävitse!  :o
Edes gynegologin taidot eivät olisi siihen riittäneet ilman sivuleikkureita ja abikoita!  ;D
« Viimeksi muokattu: 24.11.2011, 01:11:33 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

s73

  • Vieras
Vs: Vakionopeussäätimen asennus
« Vastaus #4 : 24.11.2011, 04:54:37 »
pääsylinterin alapuolelle, siinä on se reijitetty pelti ja letkut tulee alapuolelle. Tarviiko se alipainekello letkun imusarjalta vai tekeekö se alipaineen itse? Asennusohje ei sitä kerro.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2011, 09:37:46 kirjoittanut s73 »

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Vakionopeussäätimen asennus
« Vastaus #5 : 24.11.2011, 09:03:03 »
Paloseinän läpiviennistä. Minulla löytyi 1996 mallista sellainen läpivientiputki kuskin puolelta siitä oli hyvä
viedä johtoja läpi. On jotain 14-15 millin luokkaa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Vakionopeussäätimen asennus
« Vastaus #6 : 24.11.2011, 09:48:54 »
Missä siellä?

Olisipa ollut sorvaaminen, jos johtosarja olisi pitänyt tuoda läpivientien lävitse!  :o
Edes gynegologin taidot eivät olisi siihen riittäneet ilman sivuleikkureita ja abikoita!  ;D
Vasemman iskaritornin kupeessa, siinä pystysuuntasten jarruputkien lähellä, kiinni muistaakseni siinä pokatussa "lisäpalassa" joka on iskaritornin kupeessa, ihan satavarmaksi ei kyllä enää muista kun ei itsellä moista kapinetta ole ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vakionopeussäätimen asennus
« Vastaus #7 : 24.11.2011, 10:23:50 »
pääsylinterin alapuolelle, siinä on se reijitetty pelti ja letkut tulee alapuolelle. Tarviiko se alipainekello letkun imusarjalta vai tekeekö se alipaineen itse? Asennusohje ei sitä kerro.

Pumppu => Tekee alipaineen itse. Turbossakun sitä alipainetta ei välttämättä hirveästi ole. Varsinkaan ahdoilla!  :)
On se mainittu tuossa tavaralistassa.    :)

Täytyypä kurkistaa sinne pääsylinterin alle ja hämmästellä tai siellä kuskin iskaritolpassa, onko siellä tilaa...

Paloseinän läpiviennistä. Minulla löytyi 1996 mallista sellainen läpivientiputki kuskin puolelta siitä oli hyvä
viedä johtoja läpi. On jotain 14-15 millin luokkaa.

Itselläni ei ole yhtään noin isoa läpivientiä vapaana. Kuskin puolen piuhasarjan läpivientihässäkkä on 4 ohutta ja yksi paksu läpäri. Joista alunperin käytössä on se iso ja paksu johtosarjan läpäri. Nyt käytössä on myös ne kaikki neljä pikkuläpäriä, kun noita varusteita kertyy...   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

s73

  • Vieras
Vs: Vakionopeussäätimen asennus
« Vastaus #8 : 24.11.2011, 11:23:56 »
Pumppu => Tekee alipaineen itse. Turbossakun sitä alipainetta ei välttämättä hirveästi ole. Varsinkaan ahdoilla!  :)
On se mainittu tuossa tavaralistassa.    :)

Täytyypä kurkistaa sinne pääsylinterin alle ja hämmästellä tai siellä kuskin iskaritolpassa, onko s
iellä tilaa...  enpä huomannut, onko sama pumppu kaikissa turboissa ja vapareissa?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vakionopeussäätimen asennus
« Vastaus #9 : 18.12.2011, 13:39:47 »
Nyt kun se pumpun oikea sijoituspaikka on tiedossa, on projektina siirtää se oikealle paikalleen sieltä rattipylvään vierestä. Reikien tms. olemassaoloa siitä iskaripylväästä en ole tutkinut mutta nehän saa aina aikaiseksi porakoneella.

Tosin joudun puukottamaan pumpun johtosarjan kolme johtoa poikki, koska liittimineen sitä ei läpiviennistä läpi saa, edes Gynekologi.  No, tuleepahan kalliit momentti abikopihdit taas hyödyllisiksi. Ja pumpulle menee vain kolme piuhaa, joten homma ei ole kummoinen lopultakaan.

Omassa cruisen sarjassa johtosarjakin on täysin omansa lukuunottamatta neljää mainittua johtoa.
(Plussa, maadoitus, nopeustieto ja jarrupolkimen tieto).

Opettavaista varustella autoa jälkikäteen alkuperäisillä varusteilla...   ;D




Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

s73

  • Vieras
Vs: Vakionopeussäätimen asennus
« Vastaus #10 : 18.12.2011, 15:00:31 »
pumpun taustapellissä on valmiit reiät  mitään ei tarvitse porata vain oikean kokoiset ruuvit riittää,  pumpun kabiiniin tuleva letku ylöspäin.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1317
  • www.vrcf.fi
Vs: Vakionopeussäätimen asennus
« Vastaus #11 : 18.12.2011, 23:20:35 »
Mutta miksi siirtää pumppu konehuoneeseen, kun nykyisellä paikallaan tarvitsee vain yksi alipaine letku viedä konehuoneen puolelle.
ja siellähän se on kabiinin lämmössä suojassa kuralta ja suurimmilta kosteuksilta   8)
edit. eikun se ääni  :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 18.12.2011, 23:25:39 kirjoittanut Ari E »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vakionopeussäätimen asennus
« Vastaus #12 : 19.12.2011, 00:47:43 »
Mutta miksi siirtää pumppu konehuoneeseen, kun nykyisellä paikallaan tarvitsee vain yksi alipaine letku viedä konehuoneen puolelle.
ja siellähän se on kabiinin lämmössä suojassa kuralta ja suurimmilta kosteuksilta   8)
edit. eikun se ääni  :facepalm:

Juu, muuten hyvä paikka, mutta olen tässä mielessäni kehitellyt tapoja vaimentaa sen meteli, niin sitten se saa olla siellä missä on...   ;)

Kiusallista meluamista muuten hiljaisessa Vollessa...
Vm. -95 merikontti muuten pärjäsi yllättävän hyvin taannoin TM:n meluvertailussa.   :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Futurez  Kulkukoira