Tempaisimpa tänään hellan valmistaman volvon alkuperäisvarusteen paikalleen vakionopeussäätimen (volvon varaosanumero boxille 3501472 ja hellan 5GA 004 872-22).
Kiitokset hyvästä puodista eräälle kirjoittajalle.

Hitusen sitä joutui pähkäilemään miten sen saa paikalleen, mutta sain sen kerralla toimimaan.
Kohde auto: 945 B230FK + AW71L (melkein vakio)
Sarja sisälsi:
- Ohjausboxin
- Viiksen
- Johtosarjan
- Alipaine pumpun
- Kolmiosaisen vaijerirullan
Johtosarja oli kiinteillä liittimillä kaikilta muilta osin, paitsi liitännästään autoon, joka sisälsi neljä johtoa.
Eli liitäntä jarrupolkimelle, sähköt, maadoitus ja nopeustieto.
Homma alkoi sillä, että purin kojelaudan alaosan kuskin jalkatilasta (peitemuovi) ja mittaristo irti.
Seuraavaksi asensin vaijerirullan paikalleen (orkkis rulla mäkeen).
Tosin tälläiselle tumpelolle se vaijereiden järjestys ja asettelutapa oli monivalinta tehtävä. Hetken pähkäiltyäni ja rullaan väänneltyäni päädyin seuraavaan järjestykseen.
Lähimmäksi kaasuläpän vivustoa kick-down vaijeri, seuraavaksi kaasuvaijeri ja viimeiseksi alipainekellon vaijeri.
Seuraavaksi ihmettelemään, miten ne neljä johtoa kytketään...
Koetin netistä löytää apuja johtojen väritysten suhteen, vaan mikään niistä ei sattunut kohdalleen.
http://www.the12volt.com/installbay/vehiclewiring/1/yeard/Volvo.htmlTuumasin, ettei siinä voi mennä kovin paljoa metsään neljällä johdolla, joista yhteen edellinen omistaja oli merkinnyt jarrupoljin.
Alipainekellon rautahan ei tietenkään sopinut oikeaan paikkaansa eikä se ollut rullan kanssa linjassa.
Sille piti siis väsätä kiinnitysrauta.
Seuraavaksi alipaine letku alipainekellolta kabiiniin...
Siinä saikin toivoa, että omistaisi mustekalan lonkerot käsien sijaan, koska viimeinen vapaa lisävarustenatsa tuli käyttöön kuskinpuolen läpiviennistä.
Kun alipainekello ja letku oli saatua sorvatuksi kabiiniin, niin sitten sovittelemaan alipainepumppua paikalleen kenkälusikan ja liukuvoiteen keralla. Sinne rattiakselin ja A-pilasin väliseen tilaan sain sen soviteltua muiden lisävaruste boxien kanssa. Sitten vielä aloin änkemään sitä ohjausboxia sinne.
Ahdasta tuli mutta luovaa sovittelua liukkarin ja kenkälusikan kanssan, niin sinne ne menivät, upposivat kuin vanhaan mummoon...

Koska kyseessä on automaagiaskilla varustettu kulkine, niin kytkinpolkimelle tarkoitettu alipaineventtiili lensi huitsin nevadaan.

No, johtojen väritykset ja kytkentäpaikat ovat seuraavat.
Valkea mustalla raidalla = Jarrupolkimen kytkeytyvälle puolelle (omassa ruskea-keltainen). Eli kytkee 12V kun jarrua painetaan.
Musta = Maadoitus (koriin)
Keltainen = Nopeustieto (löytyy nopeusmittarin takaa selvä uros-abiko latta liitin).
Sininen punaisella raidalla = Käyttösähkö jostakin
Varustin kaikki piuhat (ne neljä) momenttipihdeilla puristetuilla abikoilla, jotta systeemin voi purkaa katkomatta piuhoja. Virtajohtoon laiton 7,5A sulakkeen (joka näkyy riittävän).
Olin irroittanut viiksen liittimen, joten seuraavaksi rattipylvään muovit irti. Ylempi palanen lähtee kivuttomasti (olikohan T15 torx).
Alempi palanen on samalla T25 torxeilla, kuten monet muutkin volvon ruuvit. Alapalanen voi tuntua sille, ettei se lähde irti ilman ratin irroitusta mutta lähtee se kunhan vain rauhallisesti ja ilman voimaa sovittelee.
Kun muovit on irti, tarvitset T25 torx irtopalan ja 1/4 tuuman lenkki tai kiintoavaimen (7mm avain käy hätätilassa).
Irtopala torx sopii juuri ja juuri ratin ja viiksen ruuvien väliin (2 kpl). Irtopalaa sitten lenkillä/kiintoavaimelle/reikkälenkillä ruuvaten. Kun ruuvit on aukaistu, viiksi on irti ja seuraavaksi on vuorossa viiksen liitin. Liitin irti ja alkuperäinen viiksi metsään ja uusi tilalle ja liitin kiinni. Muu prosessi suoritetaan päinvastaisessa järjestyksessä.
Sitten vakkarin viiksen liitin (nelinapainen) kiinni vakkarin piuhasarjaan.
Virrat päälle ja toiminnan testaus (valot, vilkut, hätävilkut ja vakkarin kytkimet kokeillaan). Jos jostakin ei noussut savumerkkejä? Niin seuraavaksi testilenkille. Alle 40km/h nopeudessa vakkari ei kytkeydy (ominaisuus).
Aluksi vakkari voi kaasutella vähän rajummin mutta kyllä se siitä rauhoittuu...

Jos kaikki toimii kuten pitääkin, takaisin talliin ja rattipylvään ja muiden paikkojen muovit paikalleen. Mutta sitä ennen kaikki piuhat siistiin nippuun ja boxit kunnolla kiinni.
Ainoa mitä muuttaisin nyt uudelleen tehdessäni, on alipainepumpun sijainti. Rattipylvään juuressa on ahdasta ja pumpun tuottama pikkuinen meteli kuuluu ikävästi. Tosin tähänkin saattaa vaikuttaa se, etten laittanut pumpun lähtöön yhtään letkun pätkääkään poistettuani sen alipaineventtiilin.
Mutta jos seurasit tätä ohjetta edes suurinpiirten, niin sinulla on toimiva vakkari!

Kaikkine hämmästelyineen ja tupakkitaukoineen hommaan meni melkain parisen tuntia. :hello:
Kaikkea hullua sitä tulee tehtyä harrasteen vuoksi!
