Kesä vierähti remonttia tehdessä, eikä kilometrejä ärrän mittariin kerennyt kertyä. Nyt kuitenkin auto saatu ajokiellon ja jälkitarkastuksen kautta liikenteeseen ja pääsee taas talveksi tositoimiin. Aloitetaan vaikka kertomuksella moottorin ehostuksesta.
Venttiilikoppa, nokat ja nostajat pois, kansi irti ja purkamaan:





Taso oikaistu, perusteellinen puhdistus, karstanpoisto ja kevyt läppäys venttiileille, uudet kumit sisään ja kasaus. Myös turbo sai taas uudet tiivisteet ja laakerit.




Kansi kiinni lohkoon, uudet GLT-nokat sisään, venttiilikoppa kiinni ja nokkien ajoitus. Oikeaa työkalua ajoitukseen ei ollut, joten omaa tekemään. Lopputuloksena kuitenkin arvelin nyrkkipajan astemittojen heitot turhan suuriksi ja päädyttiin käyttämään hieman yksinkertaisempaa vaihtoehtoa. kuvassa näkyy myös hylätyt versiot, joilla oli kuitenkin helpompi käännellä nollakulmat ja ennakot kohdalleen pienen jatkovarren kanssa. Nopean inventorpyörittelyn ja CD-levyjen leikkelyn tuloksena huipputekniset ajoituksen säätökiekot

.




Sinne vielä öljypohja, turbo, pakoputki sekä muut hilppeet kiinni ja ensikäynnistyksellä öljyt lattialle suodattimen vierestä öljypohjan päästä

. Syy löytyi öljypohjan tiivisteistä, jotka olivat päässyt hyppäämään pois paikaltaan asennusvaiheessa. Uusintayrityksellä tarkemmin ja öljyt pysyi sisällä. Samalla deletoin moottorin öljynjäähdytyksen pois käytöstä niiden aina öljyä tihkuvien putkien liitosten johdosta. Öljypohjaan löytyi vaparimoottorista oikea tulppauskansi ja syylärin lähtöihin väänsin kierteet ja pultit O-renkaiden ja tiivistemassan kanssa tulpaksi.






Eteen löytyi Eibacin -30 jouset ja vaihtoon meni myös 10tkm ajetut tukikumit

. Tälläkertaa motonetistä ne XC90 vahvistetut versiot tilalle.



Osat maalarilta tullessa ja hieman kasailuja ja äänieristelyä suoritettu. Muutama pintaruostepaikka tuli korjailtua spaypurkeilla takakaarista molemmin puolin. Maalaus onnistui kohtalaisen hyvin, vaikkei nyt kuvia löytynytkään värit pinnassa. Odottavat kuitenkin vielä vesihiontaa ja myllytystä niin näkee lopputuleman.






Ensitesteillä moottori pätki hieman ja meno oli melko nykivää. Päätin kuitenkin kokeilla käydä tankkaamassa uutta bensaa ja ajelin katsastukseen. Eipäs mennyt päästöt läpi ja takajarruja dynotellessa paineet laski ja nesteet valahti maahan takaa kuskin puolelta. Ajokieltolapun kanssa takaisin tallille ja vika löytyi ruostuneesta Y-haarasta. Uusiksi meni lopulta Y-haara, muutama jarruputki, kaikki jarruletkut ja takapyöräntuennan tukikappaleet kun oli kuskin puolelta melko happamassa kunnossa. Syy pätkimiseen löytyi tulpista ja uudet OEM tulpat koneeseen niin johan alkoi kehrätä tasaisesti.



Siinäpä vielä muutama kuva nykyhetkestä:


Kaikkea pientä puuhailua tuli toki remonttien yhteydessä tehtyä, kuten viimeisten pimeiden sisätilan polttimoiden vaihtoa, johtosarjojen siistimistä, letkujen uusimista, ruostuneiden pulttien ja ruuvien vaihtoa, maalailuja yms. Auto jälleen siis toimittamassa käyttöauton virkaa, joskin pientä haaveilua ollut tämän siirtämisestä hieman hellempään käyttöön. Kesän ja syksyn aikana kuitenkaan valmista ei vieläkään autosta tullut ja hieman tulevaa tehtävälistaakin on jo mietitty. Muutama viimeinen kohta tuskin tulee aivan lähitulevaisuudessa toteutumaan, mutta jotain toiveajattelua kuitenkin.
-Takapään maltillinen madallus.
-Puskurin lipan maalaus ja asennus.
-Takapuskurin suojan asennus.
-Mallimerkinnät kontinluukkuun.
-Kiveniskuteipit takakaariin.
-Kuskin penkinlämmittimen korjaus ja istuinosan reunojen ehostus.
-Kuskin puolen puuttuneen pohjalokasuojamuovin kiinnityspaikkojen hitsaus ja muovin asennus.
-Takalasin pissapojan korjaus.
-Moottorin tukikumin vaihto öljynsuodattimen päästä.
-Uuden ratin ehostus ja asennus.
-Vaihdekepin välyksien poisto.
-Nelivetojärjestelmän täyshuolto.
-Pohjan ruostesuojaus ja yksi pieni ruostereikäkin löytyi tankin yläpuolelta.