Autoa lähdettiin hakemaan näiden kuvien perusteella;




Jo kuvista näki, että paljon on pielessä, mutta kun hinta vastasi kuntoa niin eihän sitä voinut kieltäytyä AWD 850:pistä

Nopea paperiselvitys, avainten vaihto ja kotia kohti. Kotona auto pääsikin miltei heti tallin suojiin, jossa alkoi selvittely mikä kaikki autossa on vialla. Noh, näin jälkikäteen voi sanoa että kaikki.
Lähtökohdat olivat jo hyvin selvillä, sillä neliveto ei toiminut -ei edes rutissut, joten palloilin välillä booriholkki-kulmavaihde. Jahka osia sai purettua irti niin todellisuus iski vasten kasvoja, sieltä oli molemmat hajalla.


Leuka rinnassa lähdin etsimään uusia parannuskohteita joten suuntasin matkustamon puolelle ja eritoten radio-osastolle, josta löytyi seuraavaa.


Kirottuani keksinnön tekijän alimpaan manalaan, aloin tutkia miksi moottorin vikavalo tahtoi muistuttaa olemassaolostaan. Syy selvisikin aika pian, sillä tämä yksilö on varustettu SAS-järjestelmällä, eli sähköpuhaltimella joka puhaltaa käynnistyksessä moottoriin ilmaa. Ilmeisesti tuolla helpotetaan käynnistystä ja siitä syntyviä päästöjä.
Kuten arvata saattaa, tuo järjestelmä on joskus muinoin vikaantunut ja sitä ei ole osattu tai viitsitty korjata. Joten vika korjattiin ottamalla koko keksintö pois.

Tarkempi tarkastelu osoitti, että eihän järjestelmä voinutkaan toimia, sillä se oli tyhjennetty täysin kaikesta mekaanisesta

Onneksi internetin syövereistä löytyi erittäin seikkaperäiset ohjeet tuon järjestelmän ohittamiseksi ja siihen tarvittiin yksi, hinnaltaan 6 centin, yksisuuntadiodi tinattuna pinnien 32 ja 37 välille. Joten moottorinohjaus pöydälle, kansi auki ja kolvi kuumaksi.




Tämän selvittyä aloin tutkimaan miksi auto ravistaa liikkeelle lähtiessä. Vainu johdatteli voimansiirtopuolelle ja päätin ottaa laatikon pois tilanteen tarkistamiseksi ja siellähän se syyllinen oli. Väljä kaksoismassa. Lisäksi kytkin oli ajettu melkein niiteille. Tarkempi tarkastelu paljasti, että autolla on tykätty tehdä kytkinpommeja, sillä kaksoismassassa oli siihen viittaavia jälkiä.


Joten toista vauhtipyörää ja kytkinvaihtoehtoa etsimään, sillä allekirjoittaneella ei ole enää mielenkiintoa lähteä tuonne osastolle toista kertaa.
Yksi monista vioista oli matkamittarin toimimattomuus, joka johtui siitä peristeisestä rikki olevasta pikkurattaasta. Ebaysta uusi tuli alle viikossa.


En kuitenkaan osannut aavistaa, että mittariston irroitus kätkee taakseen yllätyksen, nimittäin ABS-järjestelmään oli kajottu. ABS-boxin toimimattomuus oli paikattu hyppyjohdoilla välillä laturin –ja abs valon polttimo.


Nyt takaa, niinkuin kuuluukin

Jostakin syystä päätin lukaista ABS:n vikakoodit ja koodien luku ei ainakaan saanut mieltä rauhoittumaan

Pelonsekaisin tuntein suuntasin ABS-boxille, sillä tähän astiset autosta löydetyt räpellykset eivät saaneet minua vakuuttuneeksi. Ja mitäs muutakaan, kuin että ABS-boxilla oli jo käyty. Pienessä mielessäni jo toivoin, että kun vain ei tuhoa olisi saatu aikaan.
Noh, miten sen nyt ottaa... Säikähdin kun piirilevyyn oli poltettu kolvilla kaksi mustaa jälkeä


Hammasharjalla varovaista putsailua ja piirilevyn suojana käytetty liimamateriaali alkoi irtoamaan ja niin irtosi nuo mustat jäljetkin, eli tuhoa ei ehkä sittenkään oltu saatu aikaan


ABS-boxissa vikahan oli se perinteinen

Kolvattuna ja uudelleen tiivistettynä.


Järjestelmään kuitenkin jäi vikakoodi, joka herjasi vasenta takapyörää

Kun tilanteen kävi tarkastamassa, niin siellä oli ihan kylmästi johto poikki, joten uusi johtosarja tilaukseen.