Carcom Oy  Elekma

Sähkölasien, sähköpeilien ja cruisen jälkiasennus 940

  • 10 Vastauksia
  • 5479 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Eli kysymys kuuluu: Mitä kaikkea vaatii seuraavien varusteiden asennus jälkikäteen:
-Cruise eli vakionopeudensäädin
-Lämmitettävät sähköpeilit
-Sähköiset lasinnostimet

Autona 940 d24tic + m90, vuosimallia -95.
Varaosa-auto on josta tarvittavat osat saan ja tarvittaessa tietysti tutkimalla selviää mitä kaikkea joutuu tekemään, mutta kyselenkin nyt alustavasti jos jollain on näistä ennestään kokemusta, niin säästyisin turhalta työltä. Auto kun on jokapäiväisenä käyttiksenä niin olisi mukava tietää miten pitkä projekti on tiedossa ennenkun alan mitään purkaa.
Sähköpeilejä en edes niin kaipaisi mutta se lämmitys on mun mielestä ehdoton juttu ja sitä ei nykyisistä vipupeileistä löydy.

Eli mitä cruise tarvitsee toimiakseen? Ainakin viiksi vaihtoon, alipainekello kaasupylpyrälle, se alipainepumppumötikkä iskaritolppaan ainakin? Mitä muuta? Löytyykö johtosarjoista valmiit johdot vai joutuuko johtosarjoja vaihtelemaan/muokkaamaan?

Oviin ilmeisesti helpoin vaihtaa koko oven johtosarja ovesta siihen liittimeen joka on kick paneelien takana? Tuleeko tähän liittimeen asti tarvittavat johdot valmiiksi veivillisissä malleissakin vai joutuuko pitemmälti sähkötöihin?
Vaatiiko peilien lämmitys jotain extraa? Selviääkö siis oven johtosarjan ja peilin vaihdolla, vai onko sähköissä muuten eroja? Takalasin lämppärin kytkimestähän menee myös peilien lämmitys päälle ja kytkimen symboli on erilainen, mutta onko kytkimissä muuten eroja?

Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

s73

  • Vieras
Vs: Sähkölasien, sähköpeilien ja cruisen jälkiasennus 940
« Vastaus #1 : 16.12.2011, 23:59:50 »
cruisen ohjausboxi ratin alapuolelle, kaasuvaijerirulla varmaan vaihtoon ja polkimille alipaineventtiilit polkimille. Muutama johto sulaketauluun. Johtosarja valmiina  ja muokataan jos otat tomaatin cruisen ja laitat manuaaliin.  muutama johto ja toinen alipainekytkin. Tulee lisää. Jos molemmat autot samalla laatikolla ei muutoksia johtosarjoissa.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2011, 00:16:07 kirjoittanut s73 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Sähkölasien, sähköpeilien ja cruisen jälkiasennus 940
« Vastaus #2 : 17.12.2011, 00:41:54 »
Lasit/peilit: sulla voi hyvinkin olla johtosarjat jo ovissakin valmiina, mutta tuonikäsessä tule joktap laseille ja peilien säädöille piuhat sinne saranan lähelle tolpan juureen, se on sitten taas ihan onnessaan että onko peilinlämmityksen piuhaa vedetty valmiiks, mulla se puuttuu(no ei oo peilejäkään, vaan lasit). Ne on hyvin suoraviivaset ruuvaa-kiinni hommat se lasien ja peilien laitto, suurin ongelma on saada ne sähköpeilien muoviset peilikolmion peitelätkät ehjänä, nostan isosti hattua jos molemmat lähtee täysin ehjänä irti. Ikinä en oo paria saanu irti etteikö joku kiinike olis katkennu... Lämmityksen kytkimiä on montaa erisorttista, ainakin tuo minulla oleva takalasi+peilit-mallinen kytkin käy suoraan tuon nykyisen pelkän takalasinlämmityksen kytkimen tilalle, luultavasti käy sullakin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähkölasien, sähköpeilien ja cruisen jälkiasennus 940
« Vastaus #3 : 18.12.2011, 14:39:29 »
Olisiko tästä hyötyä vakkarin osalta?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13569.0


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Sähkölasien, sähköpeilien ja cruisen jälkiasennus 940
« Vastaus #4 : 18.12.2011, 16:01:34 »
Iso kiitos ja hatunnosto  -H-

Juuri tällaisia ohjeita kaipailinkin. Eipä tuo pahalta hommalta vaikuta ainakaan noin äkkiseltään. Sen verran tutkin pikaisesti että ainakin lasin/peilinlämppärin katkaisijan johdot on molemmissa samanlaiset, mutta itse katkaisija "syvempi" tuossa jossa on myös peilit lämmitetty. No, se toki pitää vaihtaa joka tapauksessa että on myös se peilin symboli siinä  :juhau:

Molemmat on siis m90 laatikoilla, sekä ajo- että varaosa-auto  8)

Onko TVS hyviä vinkkejä miten ne peilikolmiot kannattaa irrottaa? Ilmeisesti ihan vetämällä tulee vai?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähkölasien, sähköpeilien ja cruisen jälkiasennus 940
« Vastaus #5 : 18.12.2011, 16:23:34 »
Iso kiitos ja hatunnosto  -H-

Juuri tällaisia ohjeita kaipailinkin. Eipä tuo pahalta hommalta vaikuta ainakaan noin äkkiseltään. Sen verran tutkin pikaisesti että ainakin lasin/peilinlämppärin katkaisijan johdot on molemmissa samanlaiset, mutta itse katkaisija "syvempi" tuossa jossa on myös peilit lämmitetty. No, se toki pitää vaihtaa joka tapauksessa että on myös se peilin symboli siinä  :juhau:

Siinä takalasin/peilien lämmittimen kytkimessä on kaksi ajastinta. Toinen on about 6 minuuttia (peilit) ja toinen hehkuttaa takalasia 12 minuuttia (ajat viitteellisiä).

Jos johdotus on samanlainen, niin sitten johtosarjassa on piuhat peilien lämmitykselle jo valmiiksi.
Ja mitä olen omaa kotteroani tutkinut, on johtosarjassa yllättävän paljon valmiuksia erilaisille ominaisuuksille.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Sähkölasien, sähköpeilien ja cruisen jälkiasennus 940
« Vastaus #6 : 18.12.2011, 19:40:11 »
Ite tein vastaavan siirron (lasit + peilit) 940 -92 --> 740 -90 ja johtosarjoissa ei ollut mitään valmiina, takalasin kytkinkin oli se perinteinen on off kytkin.

Kaikki kaapelit kojelaudan sisästä sulakerasialle ja siellä kytkentä samaan sulakkeeseen (oliko 8). Se takalasin lämppärin kytkin, oli liitin erilainen tuossa uudessa peili&takalasi versiossa, sen jouduin vaihtamaan. Tosiaan jos sulla jo johtosarjat on valmiina niin sittenhän se on helppo juttu. Omasta piti vaihtaa myös ovien johtosarjojen liittimet niihin pitkiin malleihin kun ei vakiossa riittänyt tila. Oviin kannattaa suosiolla vaihtaa koko johtosarja. 

Ainiin, kaikki peilikolmiot lähti ehjänä 8)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähkölasien, sähköpeilien ja cruisen jälkiasennus 940
« Vastaus #7 : 18.12.2011, 21:50:59 »
Laitoin kuvan tuohon cruisen asennus-juttuun, paikasta josta saadaan nopeustieto cruiselle.

(kuva on pölläisty j-tapiolta, pahoittelen, etten kysynyt kuvan käyttämiseen lupaa)  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Sähkölasien, sähköpeilien ja cruisen jälkiasennus 940
« Vastaus #8 : 19.12.2011, 00:49:20 »
Onko TVS hyviä vinkkejä miten ne peilikolmiot kannattaa irrottaa? Ilmeisesti ihan vetämällä tulee vai?
Ei siihen oikeen muuta konstia ole, riko ensin ne manuaalipeilien kolmiot niin näet ne tapinkohdat, mistä se tulee kii oveen, ni jos sille kohtia saat jollaki sopivanmallisilla kapeilla pihdeillä vetoa ni voi lähteä ehjänä. Ne on kii vaan tapeilla, joissa on pallo päässä, ja ne on kireessä. Toki jos saisit ujutettua esim wd40 pillin sinne tapin juureen ja liukastettua niin se muuten varmaan auttais? ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Sähkölasien, sähköpeilien ja cruisen jälkiasennus 940
« Vastaus #9 : 19.12.2011, 08:40:25 »
Ihan ruuvarillakin vääntämällä onnistuu, voin laittaa illalla kuvan siittä kolmiosta niin näkee missä ne tapit on niin ei tarvitse tahallaan särkeä sitä manuaaliversiotakaan. Tasaista vääntöä ja kannattaa lämmittää se muovi/ovi ennen operaatiota vaikka sisätilalämppärillä hetkonen.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: Sähkölasien, sähköpeilien ja cruisen jälkiasennus 940
« Vastaus #10 : 03.01.2012, 15:52:18 »
vielä lisäisin tuohon kytkin juttuun sen että jos on pelkkä takalasinlämmitys kuva nii uupuu yks liitin kytkimestä eli siis ei ohjaisi peilien lämmitystä jos laittaisi lämmitettävät peilit... tai näin ainaki omassa jenkki 940 jossa "kylmät" sähköpeilit
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

 

Elekma  Autoracing