Autoracing  KL-varaosat

Volvo S60 1.6 DRIVe -12

  • 114 Vastauksia
  • 15591 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #105 : 28.02.2025, 23:04:59 »
Vihdoin kun pääsin tutkimaan laitetta hiukan paremmin, koska mitäänhän ei luonnollisesti voi tehdä, ennen kuin kaikki on kiinni ja asennettu, voin kertoa, että vähän meinaa olla hankalaa ja epäloogista.

Boottilogoa ei saanut valittua, koska mistään ei pysty lataamaan pyydettyjä tiedostoja laitteeseen. Tai no ehkä, jos on oikean niminen tiedosto muistitikulla. ;D

Tuo nyt on vielä pieni murhe, mutta se kaukosäädinpalikka pysyi itsepintaisesti mykkänä, vaikka kokeilin sitä molempiin johtoihin (key 1 ja key 2), ilman mitään kusoa.

Noh, ei se mitään. Varmaan väärä CAN-säätö. Mutta kun niitä on n. miljoona erilaista, niin ehkä suolestan palikkaa sen verran, että saan merkin esille tai annan olla.

Valaistusta ei hyvin briiffin ohjeen perusteella ole viitsitty lisätä liittimelle ollenkaan, joten ei ihme, jos ei napit loista..

Täytyy tutkailla, että minkälainen homma tuo olisi rootata. Olisi hiukan helpompi tehdä, mitä tykkää. Mutta katsotaan. Soi tuo nyt toistaiseksi riittävästi, niin odotellaan kesää.

Can-dekooderia varten pitäisi taas repiä irti näytön kehys jne, niin ei oikein enää maistu talvella.

Peruuutuskameran voisi sen sijaan selvitellä - yritin jo tänään sitä katsoa, mutta edelleenkään sitä ohjeessa olevaa pinkkiä piuhaa ei löydy. Mutta ajaa voi ja se on pääasia.  8)

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #106 : 06.03.2025, 22:23:25 »
Pistin tilaten tähän loputkin palikat taakse kun kerran vielä voi.

Toisin sanoen uudet jarrukilvet, kun entiset on hiukan rupiset, satulan korjaussarjan, koska ei huvittanut alkaa maksamaan uusista satuloista yli 200e/kpl..

Lisäksi pakettiin vielä uudet vakaajatangot kummallekin puolelle. Siinäpä sitä on vaihtelua, mutta luulisi ainakin niiltä osin olevan kunnossa sen jälkeen.

Iskaritkin kyllä odottelee vielä kesäisempiä kelejä ja inspiraatiota. Ihan hyvin tuo pelaa lukuun ottamatta pientä kolahdusta takaa vasemmalta - joka voisi olla vakaajatanko, mutta myös jokin muu.

Vähän arvaillen siis osia tilaukseen, mutta noitten jälkeen pitäisi olla suhteellisen hyvät palikat remontoida takapää kuntoon.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #107 : 22.03.2025, 09:52:25 »
Kevättä on odotettu kuin kuuta nousevaa. Tuleva viikko näyttäisi vihdoin sille, että saattaisi kehdata jo ulkonakin oleilla tarvittavat ajat.

Jospa siis vihdoin jatkaisi tämän edistämistä noiden takapään hilujen osalta. Iskarit ja kallistuksenvakaajat vaihtoon, uudet jarrukilvet ja -levy. Satulat irti ja pöydälle remonttiin, puhdistus, uudet tiivisteet sun muut kilkkeet ja mahdollisesti käsittely.

Tämän jälkeen luulisi ylimääräisen huojumisen ja kolinoiden häviävän tai ainakin vähenevän.

Kura on lentänyt täällä päin oikein huolella joten taidan aloittaa käymällä tarvittavat hilut Motonetista ja pesettämällä auton edes hiukan puhtaammaksi.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #108 : 22.03.2025, 19:43:41 »
Sain tehtyä kutakuinkin sen, mitä aioinkin. Eli kävin täydennystä työkaluihin - oikein kahteenkin kertaan.

Mutta apukuskin puolelta otettu vakaajatanko irti ja ei ollut kummoinen homma - osa ei ollut itse asiassa edes kovin huonokuntoinen mutta uusitaan nyt kun on kerran ostettukin.

Satulat nappasin irti (tai nappasin ja nappasin, ylemmät pultit kyllä llähtivät ilman ongelmia irti, mutta alempien kanssa sai taiteilla kunnes suosiolla lämmitin niitä Bilteman toholla, jonka jälkeen aukesivat lenkkiavaimella).

Vielä ei karmeasti ole nähtävää mutta lupaan napsia satuloiden ehostuksesta ja huoltosarjan asennuksesta kuvia jahka muulta ohjelmalta hommaan ehdin. Aamulla jos ehtisi edes suihkutella osat alustavasti bräkleenillä, niin illalla voisi yrittää puhdistella sen verran, että voi purkaa vaihdettavat osat irti. Siinä välissä satulat voisivat ottaa ehkä jonkinlaisen sitruunahappokylvyn tai vastaavan. 

Autoon uudet jarrukilvet ja levyt, satuloiden huolto ja uudet vakaajatangot paikalleen ja kovaa ajoa.  :)

Iskareiden pulttiakin kokeilin hiukan suostutella, mutta kiinni on ja pysyy. Huomiseksi luvattiin lainaan hiukan parempi pulttipyssy niin katsotaan, josko sillä ja WD-40lla liottelemalla antautuisivat. Jarrujen asennustahan tuo ei suuremmin häiritse, mutta mielellään laittaisi kaikki uudet osat kerralla kiinni, kun on hommaan alkanut.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #109 : 23.03.2025, 18:25:23 »
Kas niin, vihdoin saatu jotain näkyvääkin aikaan, eikä vaan ruosteisten pulttien irrottelua.

Satulat kirkastuivat saippuavillalla, mäntien suojakumit olivat täysin ehjät - samoin kuin mustan, oletettavasti käsijarrupalikan o-renkaat. Rasvat sentään olivat jo hiukan kovettuneet, joten uusin o-renkaat ja ne.

Männän suojakumille annoin vain rakkautta Autoglymin aineella, joka hoitaa kokolailla tehokkaasti kaikenlaisia kumiosia. Satulan kannakkeet menivät iltapäivällä sitruunahappokylpyyn ja äsken kävin kokeilemassa, että ruoste irtoaa ja osasta kohtaa nuokin ovat jo harmaat. Kylpy yön yli riittänee, niin saa nuokin puhtaaksi.

Männät pitää vielä huomispäivänä hioa puhtaaksi ruosteesta Dremelillä. Noita en viitsinyt alkaa purkamaan suuremmin kun kumi on ehjä ja näin ollen tuskin vuotanut.









Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #110 : 25.03.2025, 21:28:35 »
Iskareiden alapultit ovat osoittautuneet melkoisen koviksi paloiksi - ainakin tunkin päältä tehden, kun ei pääse vääntämään pitkällä varrella alhaalta käsin.

Sain lainaan tehokkaamman ruuvinvääntimen, mutta ei 800Nm heilauttanut noita edelleenkään mihinkään suuntaan. Laitoin lisää WD-40 ja annoin olla.

Tiedustelin kaverilta, mahtaisiko puolinostin olla vapaana, niin tänään ilmoitti, että loppuviikosta onnistuu.

Eilen alkoi jo kypsyttämään jumittuneiden pulttien irrottelu, toisen vakaajatangon alamutteri piti nyhtää irti pihtien kanssa. Mutta lähtivät - ja kun autolla joutuu ajamaan sinne puolinostimelle, niin saman tien nappasin jo uudet vakaajatangot kiinni ja momenttiin (55Nm) ja uudet jarrulevyt kiinni ja niiden kiinnityspultin momenttiin (35Nm).



Niin ne jarrukilvet. Uudet tosiaan olisi, mutta kiinnitys on vähintäänkin ikävä: 4kpl T50 Torxeja navan läpi ja tietenkin tukivarren takapuolelta. Käsikopelolla saa avaimen laittaa paikalleen - onnistuu kyllä, etenkin kun käytti laturin vapaakytkimen asennussarjassa olevia pitkiä torx-kärkiä. Mutta luonnollisesti pultit olivat elämää tiukemmassa joten totesin, että vähän bräkleeniä ja entiset kilvet välttää ihan mainiosti. Toki purattaa kaiken uudestaan jos nuo haluaa vaihtaa. Mutta epäilen, että en välttämättä halua..

Satulan kannakkeista hankasin taas aamulla enimmät ruosteet pois, mutta koska tekeminen ei ole päivän päälle, laitoin nuo vielä kolmannen kerran sitruunahappokylpyyn.



Huomenna voisi jo aikataulujen vuoksi hakea varastosta porakoneeseen teräsvillalaikan, jonka mielestäni olen kyllä jo ostanut aiemmin. Sillä lähtee sitten ne ruosteet, mitä vielä on pinnassa. Ovat nuo kyllä kirkastuneet ihan huomattavasti, joten välttämättä kovin paljoa hiomista ei enää huomenna ole tiedossa.

Satuloihin uudet ilmausruuvit tai vähintään entisten herkistely. Jarrunestettä ostin litran pönikän ja tarkistin, että periaatteessa riittää vaikka nesteiden vaihtoon, jonka taidan tehdä samalla - ellei nyt entiset näytä täysin uusilta. Merkintää huoltokirjassa ei tainnut tuolle olla.

Sitten uudet pultit, palat sun muu ja eikun satulat paikalleen ja ilmaus/nesteiden vaihto. Iskarit vaihtuu sitten viikonloppuna. Kävin jo ennakoivasti hakemassa siniseltä uudet pultit, jotka ilokseni löytyivät peräti ihan hyllystä mukaan. Hintaa noilla 8,90e/kpl.

Luulisi ajettavuuden paranevan ihan kummasti ainakin takapään osalta. Etujarrut on uusittu lähiaikoina, samoin kuin iskarien yläpäät, niin pitää kokeilla, tuntuuko etupää ajossa löysältä.

Voisi kyllä tämän talven rytyytyksen jälkeen laittaa Aeromotorsilta vielä etupuolen koiranluut tilaukseen tähän ja isompaan vastaavasti takapää. Eivät ole kovin ihmeellisiä vaihtaa renkaanvaihdon yhteydessä ja ainakaan ei katsastus pomppaa noista.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #111 : 28.03.2025, 23:42:00 »
Säästän teidän ikäviltä faktoilta ja totean, että jostain syystä olin onnistunut tilaamaan mielestäni oikean OE-numeron kera liian paksut jarrulevyt.

Toisin sanoen piti hakea uudet. Mutta ei se mitään.

Askartelin satulat vihdoin valmiiksi tänään aamupäivällä.



Nyt on puhdistettu pinnat viimeisen päälle, maaliakin olisi voinut sutia, mutta ei ollut kotona ja teki mieli saada auto ajoon.

Sitten kun sai sopivat levyt, niin hommassa ei mennyt tuntiakaan.



Tyytyväisenä ilmattiin jarrut perinteisellä menetelmällä ja ihan mainiosti onnistui. Kannet kiinni, renkaat paikoilleen ja ylimääräiset työkalut pois.

Tämän jälkeenhän ei olisi pitänyt olla muuta, kuin huoltotilan poistaminen VIDAlla. Pitänyt..

Ilmeisesti näissä jälkikäteen tutkimalla on suosittu tapa ruuvata käsijarrun moottorin takana olevan torx-ruuvin kautta jokin satulassa auki - siitäkin huolimatta, että huoltotila asetetaan päälle.

Tätähän ei luonnollisesti osaa pahaa aavistamaton autonremppaaja tehdä, vaan pitäisi näemmä tajuta katsoa aina kaikki mahdolliset videot etukäteen. Näin ollen auto herjaa erittäin loogisesti, että käsijarrumoottoreihin ei saada yhteyttä ja kaikki on muutenkin pahasti, eikä moduuli osaa tehdä kerrassaan mitään.  :-\

Tämähän riemastutti suuresti vähemmän lämpimässä Pohjois-Savolaisessa säässä värjötellen miettiessä, että mitähän hittoja tälle nyt oikein tekisi.

Kun kaikesta muusta selvisin tutkimaan huomisia (ihanaa!) toimenpiteitä ajatellen, niin tulin siihen tulokseeen, että ruuvaillaanpa hiukan tuota ja annetaan sitten patterilla (virtalähteellä) virtaa.. Niin ehkä se siitä.

Koko auton voisi kyllä jossain kohtaa käyttää sinisellä siten, että päivittäisivät kaiken mahdollisen. Pitänee käydä tiedustelemassa hintaa tälle jossain kohtaa..

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #112 : 29.03.2025, 22:15:17 »
Tutkittu on ja hutkittu ja toimii.

Toiselta puolelta jaksoin käyttää kässärin moottorin irti ja todeta, että ei kierry ainakaan myötäpäivään sen alta - tosin sanoen huoltotila oli mennyt aivan oikein päälle.

Noh, Loctitea ruuveihin kun senkin opin illalla tutkimalla ja purkki kiinni ja satula paikalleen - männätkään eivät olleet painuneet juurikaan mihinkään, niin tarvinnut painella.

Oikea vika oli sitten tässä.



Eli moottorin piuhasta noussut pinni pois liittimestä. Kyllähän se vähän kämäiselle näytti ja suoja oli irti, mutta oli vähän kiire..Nyt on pinni paikallaan, harkitsin kuumaliiman laittamista, mutta tyydyin laittamaan suojan paikoilleen. Satulat paikoilleen ja kokeilemaan. Ja sehän toimi kuin junan vessa. Huoltotila pois päältä Vidasta ja kovaa ajoa.

Ja koska tämä ei tietenkään riittänyt, niin alkuperäisen suunnitelman mukaan kaverin tallille ja eikun iskarien kimppuun.

Pultit tahtoivat olla edelleen kova pala, mutta vielä tymäkämmälle Milwaukeelle ne sitten viimein antautuivat. Vasemman puolen pultti savusi irrotessan. Ei niissä sinänsä mitään vikaa ollut, kohtuullisen napakasti vaan tosiaan laitettu kiinni.. Tekemisen meininki oli niin kova, että ei tullut kuva kuin ensin irti saadusta iskarista.



Uudet pultit alapuolelle, pientä sovittelua, ei yläpäätä laitettukaan ihan käsin painamalla kohdalleen, kuten vanhalla iskarilla.  ;D

Kurvasin sitten vihdoin takaisin kotiin heittäen samalla kaverin pulttipyssyn takaisin. Ajettavuuden huomattavan parantumisen huomasi jo kotiin tullessakin. Muun ohella nappaistiin kiinni irrallaan retkottanut pakoputken lämpösuoja. Siihen loppuivat kolinat takaa.

Vaatteiden vaihto kotona + muu siistiytyminen ja tankkiin STPn 5 in 1 -litku ja tankki täyteen. Pesurin kautta kauppaan ja kotiin.

Niin ja toki ne rengaspaineet tsekattiin ihan aluksi. Takapäässä yksi rengas hermostui jo irrottelusta ja paineet olivat 0,7bar autoa alas laskiessa viikolla. Tuuppasin siihen ensi hätään sähköpumpulla reilut 2bar painetta.

Nyt on kaikissa 2,6bar ja auto rullasi kyllä siinä määrin nätisti, että kävi siinä ajellessa mielessä että jos ja toivottavasti kun työkuviot tästä järjestyvät, niin tähän tekisi kyllä mieli napata vielä uudet etupumput ja jouset joka kulmaan. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä, että miltä 300tkm rullattu auto tuntuu sen jälkeen kun jo takapään tuohon malliin laittamalla ajettavuus on ihan eri luokkaa..

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #113 : 30.03.2025, 22:13:00 »
Kysymys jarruista. Googletin, että Volvoihin on vaihdeltu satuloita sun muita ja ilmattu vain kyseinen kulma.

Itse tein ilmauksen molemmille puolille, koska molemmat satulat iolivat irti. Ilmaust toistettiin niin kauan, että poistonipasta tuli nestettä.

Poljin on vielä hiukan rento, mutta voi toki johtua uusista osista jarruissa.

Pitääkö tuossa varautua kaikkien kulmien ilmaukseen, jos jarrusta haluaa napakan? Ellei siis asetu hiukan pidemmällä matkalla sitten itsekseen.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #114 : 01.04.2025, 20:46:50 »
Lähinnä ajellut viime päivinä. Jarrut olivat ehkä etäisesti paremmat tänään reilun 100km matkan jälkeen. Pitää kuulostella huomenna ja ilmata sitten loppuviikosta joka nurkasta, jos ei miellytä.

Isäukolle piti singahtaa, mutta toisaalta maaseudun rauhassa sai asennella rauhassa sopivasti aamupäivällä noudettavaksi tulleet pikkukilkkeet. Pisteosia kuntoon, uusi tankin korkkki uuden muovilangan kanssa.  8)

Ulospäin näkyvänä päivityksenä tämä:



Siitä voi kätevästi stalkata että mitä miehiä. Mutta olen niin reilulla tuulella, että menköön.  :2funny:

PDR-kitin otin mukaan ihan siksi, että pääsen hypistelemään sitä tarkemmin. Alkuillasta sitten kokeilin huvikseni liimata pari lätkää autoon, kun tuo kitti perustuu pitkälti siihen, että muovi- tai metallilätkä liimataan oiottavaan kohtaan ja nyhdetään joko iskuvarrella tai sitten käsikäyttöisellä kahvalla ylös.

Ikänään en ole moista hommaa tehnyt, eikä kuumaliima pysynyt muovilätkissä tällä kelillä ainakaan ilman viinassa liottamista, niin iskin yhden pussillisen noita IPAan, olkoot yön yli siellä.

Kyllä tuolla todennäköisesti kattotelineiden jättämät pikkupainaumat oikaisee - etenkin kun keli täällä Pohjolassakin lämpeää edes plussan puolelle.

Kunhan tästä kotiin eistyy, niin pitänee veistellä muovi kojelautaan sopivaksi soittimelle, että saa edes jonkinlaisen hätävilkun kytkimen kiinni. Sitten voisi tarjota katsastusukolle, että josko kelpaisi leimata ihan kerrasta.  8)


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo