Iskareiden alapultit ovat osoittautuneet melkoisen koviksi paloiksi - ainakin tunkin päältä tehden, kun ei pääse vääntämään pitkällä varrella alhaalta käsin.
Sain lainaan tehokkaamman ruuvinvääntimen, mutta ei 800Nm heilauttanut noita edelleenkään mihinkään suuntaan. Laitoin lisää WD-40 ja annoin olla.
Tiedustelin kaverilta, mahtaisiko puolinostin olla vapaana, niin tänään ilmoitti, että loppuviikosta onnistuu.
Eilen alkoi jo kypsyttämään jumittuneiden pulttien irrottelu, toisen vakaajatangon alamutteri piti nyhtää irti pihtien kanssa. Mutta lähtivät - ja kun autolla joutuu ajamaan sinne puolinostimelle, niin saman tien nappasin jo uudet vakaajatangot kiinni ja momenttiin (55Nm) ja uudet jarrulevyt kiinni ja niiden kiinnityspultin momenttiin (35Nm).

Niin ne jarrukilvet. Uudet tosiaan olisi, mutta kiinnitys on vähintäänkin ikävä: 4kpl T50 Torxeja navan läpi ja tietenkin tukivarren takapuolelta. Käsikopelolla saa avaimen laittaa paikalleen - onnistuu kyllä, etenkin kun käytti laturin vapaakytkimen asennussarjassa olevia pitkiä torx-kärkiä. Mutta luonnollisesti pultit olivat elämää tiukemmassa joten totesin, että vähän bräkleeniä ja entiset kilvet välttää ihan mainiosti. Toki purattaa kaiken uudestaan jos nuo haluaa vaihtaa. Mutta epäilen, että en välttämättä halua..
Satulan kannakkeista hankasin taas aamulla enimmät ruosteet pois, mutta koska tekeminen ei ole päivän päälle, laitoin nuo vielä kolmannen kerran sitruunahappokylpyyn.

Huomenna voisi jo aikataulujen vuoksi hakea varastosta porakoneeseen teräsvillalaikan, jonka mielestäni olen kyllä jo ostanut aiemmin. Sillä lähtee sitten ne ruosteet, mitä vielä on pinnassa. Ovat nuo kyllä kirkastuneet ihan huomattavasti, joten välttämättä kovin paljoa hiomista ei enää huomenna ole tiedossa.
Satuloihin uudet ilmausruuvit tai vähintään entisten herkistely. Jarrunestettä ostin litran pönikän ja tarkistin, että periaatteessa riittää vaikka nesteiden vaihtoon, jonka taidan tehdä samalla - ellei nyt entiset näytä täysin uusilta. Merkintää huoltokirjassa ei tainnut tuolle olla.
Sitten uudet pultit, palat sun muu ja eikun satulat paikalleen ja ilmaus/nesteiden vaihto. Iskarit vaihtuu sitten viikonloppuna. Kävin jo ennakoivasti hakemassa siniseltä uudet pultit, jotka ilokseni löytyivät peräti ihan hyllystä mukaan. Hintaa noilla 8,90e/kpl.
Luulisi ajettavuuden paranevan ihan kummasti ainakin takapään osalta. Etujarrut on uusittu lähiaikoina, samoin kuin iskarien yläpäät, niin pitää kokeilla, tuntuuko etupää ajossa löysältä.
Voisi kyllä tämän talven rytyytyksen jälkeen laittaa Aeromotorsilta vielä etupuolen koiranluut tilaukseen tähän ja isompaan vastaavasti takapää. Eivät ole kovin ihmeellisiä vaihtaa renkaanvaihdon yhteydessä ja ainakaan ei katsastus pomppaa noista.