Carcom Oy  Elekma

940 Turbofarkkuja 4x

  • 170 Vastauksia
  • 73971 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1215
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #165 : 13.09.2025, 20:44:36 »
D24 Lämppärin hana (vaijerimalli) on näköjään vuotanut jo tovin kun sai myös kuivatella lattiamattojakin. Purkuautosta irti varaosa ja käyttöautosta vanha pois. Letkupuristimet on kätevät olla apuna. Hana lähtee irti kun ottaa vaijerit ja letkut irti sekä kiertää n. 90-astetta myötäpäivään niin saa hahlosta irti. Kannattaa merkata missä asennossa hana on alkujaan ollut, jotta tilalle tuleva menee samaan kohtaan.



Kiinnitys päinvastaisessa järjestyksessä. Vaijereiden takaisin laittaminen vaatii hieman sorminäppäryyttä ja oikeata asentoa.



Tuollainen laitos se sitten on.


« Viimeksi muokattu: 14.09.2025, 02:42:44 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1215
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #166 : 17.09.2025, 12:15:30 »
D24 ohjaus alkoi pitämään pientä sirinää ja vibraa motarilla vaikka renkaat oli tasapainotettu uudelleen. Lienee vanhaa 650t km ajettua Taxia pyöritelty siihen malliin, että väljyyttä jo nivelissä. Vaihtohommat alkoi käväsemällä purkuautossa irrottamassa tarpeelliset osat. Onhan tuota hyvin jo kaluttukin..



Sitten kohdeauton kimppuun ja ensiksi ohjausnivel irti. Sokat pois, mutterit löysälle, pari ruuvaria liitosten väliin ja liu'uttamalla alaspäin lähtee rattiakselista irti, jolloin koko nivelhässäkkä irtoaa kun taasen vetää ylöspäin. Jotain on tehty täälläkin edellisen omistajan toimesta, kun ylempi ruuvi oli laitettu väärin päin ja sen johdosta jouduttu kiristämään ylim. mutterilla paikoilleen. Melkoisen löysät nivelet verrattuna 280t km ajettuun..

 

Sitten ratin kimpuun ja osat irti, huomaa airbag kontaktikehän lukitusreikä mihin ruuvataan ruuvi kevyesti sen paikoillaan pitämiseksi jos sellainen autosta löytyy. Ja akun kaapeli ensiksi irti jos ei halua, että SRS valo jää palamaan vikakoodin merkiksi.. Tulipellin laakeroinnin mutterit löysälle jotta se mahtuu liikkumaan sivuun alaspäin kun itse rattiakselia irrottelee. Laakerin edestä joutuu hieman leikkaamaan äänieristystä sivuun, jotta se irtoaa.



Virtalukko/laakeripesän irrotukseen voi laikalla viilata katkopultteihin urat ruuvimeisselille, mutta ei se sillä kuitenkaan irtoa. Tarvitaan pistepuikkoa ja vasaraa aluksi niitä löysyttämään. Virtalukko vaihtui entiseen, jotta sama avain säilyi. Alumiinisen tulpan alla on kullan värinen tappi, jota painamalla virtalukko irtoaa laakeripesästä. "Uuden" laakeripesän putsaus ja rasvaus samalla.



Tulipellin laakerin putsaus ja rasvaus sekä ensiksi kevyesti paikoilleen. Sitten rattiakseli paikoilleen, akselin yläpään muoviholkki ja lukitusrengas kiinni. Tulipellin laakerin muttereiden kiristys.



Sitten taas pientä puuhaa päinvastaisessa järjestyksessä niin vaihto-operaatio valmistuu.

« Viimeksi muokattu: 17.09.2025, 12:19:43 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1215
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #167 : 26.09.2025, 10:47:28 »
Tuossa kun mietin kuskin lattiamaton kuivattelua vuotaneesta glygolista niin sain ahaa elämyksen. Purkuautossahan olisi kuiva ja ehjä lattiamatto, joten sellainen piti käydä nyhtämässä tilalle.



Samalla tein aikansa eläneeseen kauhtuneeseen äänieristys-superlooni-mikälie repaleeseen uuden omavalmiste bitumi-huopaeristeen lattiamaton alle.



Ja tuli vaihdettua yksi rikkoontunut muovikiinnike sekä tuvavyömuistuttimen johto ja rasvattua penkin liukukiskot. Tähän oli vaihtuneet harmaat puolinahkapenkit aikojen saatossa sinisten kangaspenkkien tilalle.



Taas mennään, tuli vaihdettua parempi rattikin vanhan tilalle.



Vanhoista voi suosiolla luopua.


« Viimeksi muokattu: 26.09.2025, 10:49:32 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1215
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #168 : 04.10.2025, 17:54:08 »
FT auton kytkinpäivitys.. Tuli tehtyä edullinen diili GT-motorsin kanssa ja sorvattua tasopinnat neljästä vauhtiksesta; pari pottaa ja pari D24:sta.



Laatikko irti, otin ylhäältä jakajan ja asentotunnistimen pois tieltä niin sai yläpään pultit helposti auki. Oli näköjään tiivise vuotanut niin oli kytkinkoppa laatikkoöljyn kyllästämä.
 


Samalla vaihtui kampuran tiiviste.



Asetelmaksi tietty orkkis Sasch -763, D24TIC race massalevy oli vielä hyväkuntoinen.



Tiivistevuodon takia meni laatikko vahtoon, kun niitä ei saanut mistään hakemalla niin piti laittaa tilaukseen. Tuli sitten parempi kolmosen vahvistettu L2 malli tilalle tiheämmällä 1 & 2 vaihteella ja pidemmällä vitosella.



Öljyt oli helppo vaihtaa kun muisti tehdä sen etukäteen. Kytkinkäpälän muovikiinnike vaihtui ehjään.



Laatikko ja muut kilkkeet paikoilleen, auton pesu ja taas mennään.




Jälki edit; tiivisteet saapuivat niin on varalaatikko taas iskussa.


« Viimeksi muokattu: 04.10.2025, 18:00:09 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 620
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #169 : 04.10.2025, 20:20:02 »
Mistä on toi d24tic ''race'' levy hommattu tai minkä merkkinen tai millä osanumerolla?
744 GLE -89 harraste/kesäauto
745 -92 D24TIC harraste käyttis
945 -98 B230FT M90 classic käyttis
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E, 745 -88 B200E

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1215
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #170 : 05.10.2025, 20:34:41 »
Levyn inta on näköjään pompsahtanut mitä itse aikanaan maksoin. Ja on ihan aito ja oikea Sachs Race levy  ;)


« Viimeksi muokattu: 05.10.2025, 20:40:28 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

 

Autoracing  KL-varaosat