Futurez  Kulkukoira

Lambdan johtoja etsimässä.

  • 33 Vastauksia
  • 9275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #30 : 28.02.2012, 21:08:09 »
En vieläkään ole keksinyt, mistä tuo yber-rikastaminen tulisi? Jos lambaada oikeesti hajoaa, ei LH saa sieltä mitään tietoa ja silloin mennään vakiokartalla -> ei tee mitään havaittavaa eroa moottorin toimintaan vakiokoneessa, mitä nyt vikavalo palaa. Ja testattuna rimaa hipoen menisi savuistakin läpi tuollain. Sittenhän se rikastaa jos se lyö jotenkin oikoseen 0V sen lambaadasignaalin tai muuta eksoottista...

Jos lambda jää näyttämään laihaa seosta, niin moottorinohjaus yrittää hyvinkin sitkeästi sitä rikastaa. Muutama tämmöistä tapausta oon nähny, toinen oli B230FT jota kun hieman kenkäs, niin putkesta tuli mustaa kuin diisselistä. Yleismittarilla kun mittas, lambda näytti kokoajan laihaa seosta.

Lambda ei aina hajoa kokonaan, yleensä ensioireet on että rupeea hidastumaan reagointi.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #31 : 28.02.2012, 23:01:58 »
Jos lambda jää näyttämään laihaa seosta, niin moottorinohjaus yrittää hyvinkin sitkeästi sitä rikastaa. Muutama tämmöistä tapausta oon nähny, toinen oli B230FT jota kun hieman kenkäs, niin putkesta tuli mustaa kuin diisselistä. Yleismittarilla kun mittas, lambda näytti kokoajan laihaa seosta.

Lambda ei aina hajoa kokonaan, yleensä ensioireet on että rupeea hidastumaan reagointi.
Jep, noinhan totesinkin että on ainoa, millä se oikeasti muuttaisi koneen toimintaa on "jumittua" näyttämään laihaa. Monestihan se hajotessaan muuttuu täysin arvottomaksi, jolloinka LH tajuaa signaalin puuttuvan ja sitten mennään kartoilla. Vakiopata pelaa ilman lambdaa hämmentävän hyvin, eikä kulutuksessa ole mitään eroa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Lambdan johtoja etsimässä.
« Vastaus #32 : 29.02.2012, 11:32:12 »
Kolmaspäivä menossa ilman lämmitintä, ei vikakoodeja!  :)
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Lambda vääntöä...
« Vastaus #33 : 29.02.2012, 20:21:51 »
Jep, noinhan totesinkin että on ainoa, millä se oikeasti muuttaisi koneen toimintaa on "jumittua" näyttämään laihaa. Monestihan se hajotessaan muuttuu täysin arvottomaksi, jolloinka LH tajuaa signaalin puuttuvan ja sitten mennään kartoilla. Vakiopata pelaa ilman lambdaa hämmentävän hyvin, eikä kulutuksessa ole mitään eroa.

Ja kun ei...  Lambda-antura on LH:lle tärkeä myös kierroslukualueen yläpäässä, sillä vaahteramäen eemelin (IMM) epälineaarisuudesta johtuen lambda antaa tärkeää tietoa karttojen kohdalleen osumisesta. IMM resoluutio heikkenee kun virtaus kasvaa suureksi. Tämä nimenomaisesti suhteellisen kovalla suht tasaisella kuormalla (vaikkapa kova nopeus).

Jos käyttää risalla lambdalla suhteellisen matalia kierroksia, ei kulutus välttämättä pomppaa taivaisiin, koska IMM on vielä sopivan "kartalla", mutta jos avosandaalitm on kaasupolkimella, soppa maistuu siihen tyyliin, ettei paremmasta väliä....

En käy kiistelemään tästä enempää, mutta lainaampa nämä:   :hello:

Fault Codes    LH 2.4 Fault Condition    LH 2.4 Causes of Fault    LH 2.4 Symptoms
1-1-3*    Fuel trim (lambda control) too lean or rich    Mixture incorrect; O2S wiring fault    High fuel consumption
1-2-1*    Faulty signal to/from Air Mass Meter    Wiring fault to or in AMM    Various driving problems; fuel consumption
2-1-2*    Signal missing/faulty from oxygen sensor    Wiring fault to heated O2S sensor    High fuel consumption, driving problems
2-2-1*    Fuel trim (lambda control) too lean at part load    Lean; air leak; low fuel pressure; bad AMM    Engine stops when starting from cold; high fuel use
2-3-1*    Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load    }If too lean: air leaks, low fuel pressure, bad sensor    }Engine stops when starting from cold; high fuel use or
2-3-2*    Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at idle    }If too rich: high fuel press., leaking injector    } various driving problems
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html

Ainakin nuo tukevat väittämääni.   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Carcom Oy  Elekma