Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Rikkooko viallinen kaasuläppäkotelo automaatin? (V70 2,4 -01)

  • 8 Vastauksia
  • 3969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mieshukka

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Opelista vaihtu auto volvoon, niin foorumikin vaihtui samalla.

Elikkäs mulla on toi V70 2,4 140hv, automaatti vm. -01 mallia ja siinä on käsittääkseni vielä kiinni se "surullisenkuuluisa" marellin kaasuläppäkoteloa. Kilometrejä on kertynyt sellaset 240 tkm. Ostin auton 3kk sitten, ja mulle sanottiin että se kaasuläppäkotelo tulee vaihdettavaksi, ja kyllähän se tosiaan oireeleekin. Käynnistyessä tyhjäkäyntikierrokset heiluu siinä 2000-3000 välillä, eikä meinaa laskee millään muulla kikalla, kuin laittamalla vaihteen päälle. No sen jälkeen kierrokset pysyvät aisoissa - takaisin vapaalle/parkille vaihdettuakin - ja auto toimii mitä mainioimmin.

Kysymys kuuluukin, että kun juuri nyt mulla ei nyt ole rahaa pistää sitä 700e:a uuteen kaasuläppäkoteloon, niin voiko tuo rikkoa toistaiseksi vielä ehjän automaattivaihteiston, kun tolleen "pudotetaan" ne kierrokset, tai vastaavasti hillitseekö automaatti jotenkin sitä kytkinmekanismia liu'uttamalla niitä kierroksia? Stressiä senkun lisää se, että autossa on ollut sellanen jännä hajukin viimesen viikon ajan, tosin se ei vahvistu ajossa vaan se on sielä koko ajan, monen päivän seisonnan jälkeenkin. Ekaks tuli siitä mieleen ikäänkuin hienhaju :buck2: mutta ei sennyt luulis viikkotolkulla sielä lemuavan...tai mistä sitä tietää  ;D

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Ei tee toi kierrosten laskeminen tollein kyllä hyvää tolle laatikolle. Kyllä automaattilaatikonkin sisällä on kytkinlevyjä, jotka ovat kuluvia osia. Tosin heti kun vaihde on kytketty alkaa momentinmuunnin luistaan, eikä se kauheasti noita kytkinlevyjä kuluta. Mutta kun kierrokset on siellä 2000-3000 alueella niin kyllä sillon ne kytkinlevyt jo kuluvat. Harvemmin manuaaliautollakaan lähdetään liikkeelle tollasilla kierroksilla. Mutta kannattaa vaihtaa se kaasuläppäkotelo kyllä niin nopeasti kuin mahdollista ja myös tarkistaa samalla laatikkoöljyjen väri/haju.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Ei vaihteiden vetäminen D:lle tai R:lle kierrosten ylhäällä ollessa tee mitään hyvää..

Otsikkoon liittyen, joskin kysyjän tapauksesta ohi: Viallinen kaasuläppä tai sytytysjärjestelmä voi vaikuttaa vaihteistovialta tai jotenkin hämmentää logiikkaa.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
« Viimeksi muokattu: 22.03.2012, 23:34:44 kirjoittanut Ari E »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
En tiedä miltä sukkasi haisevat, mutta voisin veikata, että tarkoittanet hajua, joka lähtee ilmastoinnin höyrystinkennolta, johtuen sen pinnalla kasvavista eliöistä.

Kannattaisi siis suorittaa ilmastoinnin desinfiointi hajun karkoittamiseksi.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Ei olisi eka kerta kun hiiri löytyy autosta.

Poissa mieshukka

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Kiitos vastauksista!

Haluan korostaa että toi kierrosten nousu siihen 2000-3000 tyhjäkäynnillä tapahtuu vain heti käynnistyksen jälkeen, eli ne kierrokset rauhottuu heti kun pistää vaihteen päälle, eli pyörivät tuolloin P:n tai R:n ollessa silmässä, auton paikoillaan seistessä siinä hieman alle tonnissa. Takasin vapaalle/parkille pistettäessäkin ne pysyvät edelleen samoissa alle tonnin lukemissa.

Tohtisko siis tuon kanssa odotella kesään, jos ajettua tulee se 1000km/kk vaihtelevaa ajoa? Itse läppäkotelon kävin jo puhdistuttamassa, mikä auttoi siihen, ettei se jäänyt "jumiin" niinkuin aiemmin jolloin auto ei muutamana kertana meinannut pysyä ees käynnissä.

Huojentavaa kuulla, ettei se haju todennäkösesti siitä askista tuu. Ikävä noin niinku muuten, kun saa kyytiläisille selittää sitä hajua aina  :D ehkä se desinfiointi tosiaan tulee ajankohtaseks jossain vaiheessa...onnistuisko se kotikonstein?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Esim. motonet myy aerosolipulloa, joka laitetaan esim. takajalkotilaan, auto käyntiin, sisäkierto päälle, puhallin täysille. Pullo jää suihkuttamaan jotain kaasua autoon, joka kiertää kennon läpi (sisäkierto). Pullon ohjeiden mukaan odotetaan joku aika ja tuuletetaan auto.
Mulla ei ole kokemusta sukkahajuista, mutta parilla käsittelyllä (muutaman kuukauden välein) lähti edellisen omistajan tupakansavut

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l2736&_nkw=Volvo+Throttle-Body+Repair
englannista saa kunnostetun huomattavasti halvemmalla

Itselleni toi sun laittama linkki toi yhden brittituloksen, ja loput oli jenkeistä aika isoilla kuljetuskustannuksilla.

Kannattaa siis kokeilla eri hakusanoilla, saattaa saada käytetyn kuljetuksineen alle satasella, kestoa voi tietenkin sitten vaan arvailla :-\
« Viimeksi muokattu: 23.03.2012, 12:37:44 kirjoittanut rommitommi »
Ajossa: BMW 530d GT -12

 

Elekma  Autoracing