Olen tässä kevään yrittänyt selvittää moniurahihnan seudulta kuuluvaa laakerin kitinää. Tästä käytiin keskustelua jo tässä viestiketjusssa aikaisemmin, mutta avasin oman topicin kun vika paikallistuu vapaakytkimen suuntaan...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3246.msg75446#msg75446Kerronpa omasta ongelmastani tähän samaan ketjuun:
D5 2002 255tkm. Moniurahihnan ympäristöstä kuuluu välillä >1500rpm kierroksilla "kitinää", varsinkin kylmänä. Käytin viikonloppuna hihnan irti ja tarkastin kaikki laakerit pyörittämällä ja hyvin tuntuivat kaikki rullaavan. Ohjaustehostimen pyörässä tuntui hieman välystä, mutta ei siinäkään mitään rahinaa. Rullat, hihna ja vapaakytkin vaihdettu 50tkm sitten. Miten tuosta nyt voisi ottaa tarkemmin selvää? "Kuuntelin" ruuvimesselillä eri kohtia mutta mistään ei kuulu mitään ylimääräistä. Ainoa asia mihin kiinnitin huomiota on että hihna "heijaa" ehkä millin pari sivusuunnassa liikkuessaan kiristimellä. (ei siis väpätä kuten vapaakytkimen ollessa jumissa). En ole aikaisemmin kiinnittänyt siihen huomiota, onkohan tuo normaalia?
Onko jollain ideaa, miten vikakohdan voisi paikallistaa tarkemmin? Jos tuo ei ala löytymään, taidan ensimmäisenä vaihtaa rullat ja hihnan...
No nyt tämä kitinä on alkanut voimistumaan ja tein tänään seuraavan havainnon. Moottorin pyöriessä kylmänä >1500 rpm ääni siis kuuluu selvästi, mutta loppuu, kun on ajanut muutaman minuutin. Kun yritin tuloksetta paikallistaa että mistä ääni kuuluu parin minuutin ajan niin sammutin moottorin ja kokeilin eri osia että onko joku lämmennyt. Tällöin huomasin että laturin vapaakytkin oli selvästi kuumennut ehkä n. 50 asteiseksi. Itse laturin runko oli ihan kylmä, kuten muutkin monirurahihnan laakerit.
Onko tämä normaalia (järki sanoo että ei ole). Voiko vapaapyörän laakerivika saada aikaa tuon lämpenemisen, vai lähtiskö ensin vaihtamaan monirurahihnaa, senhän luistaminen voisi saada tuon lämpenemään. Mistään hihnan luistamisäänestä ei kyllä tuossa kitinässä ole kysymys, vaan selvästi jostain laakeriäänestä. Moniurahihna ei "väpätä" kuten vaapaakytkimen jumittumisessa on kyse. Edelleen hihna heijaa kiristinrullalla.
Tähän mennessä vaihdettu kiristirulla (ei itse kiristintä) ja taittorulla, ei hihnaa. Vapaakytkin vaihdettu 60tkm sitten.
Onkohan muilla kokemuksia vastaavasta ongelmasta?