RallyBaron  Samppasport

Bosch-startin Unipoint solenoidi

  • 14 Vastauksia
  • 9927 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Bosch-startin Unipoint solenoidi
« : 16.07.2012, 23:39:39 »
Tänään starttasin autoa ja startti pyörähti tyhjää. Toihan jäi mm. katsastuskonttorilla hallissa käynnistymättä ja katsuri heilutteli startille tulevaa herätevirtajohtoa, niin läks sitten käyntiin. Ongelma ollu siis semmonen, että ajoittain ei vaan pyöritä starttia (ei tapahdu sitten niin mitään). No, nyt satuin olemaan Motonetin vieressä, joten hainpa sitten samalla solenoidin tuohon starttiin. Unipoint on merkiltään ja kyllä auto lähtee käyntiin, mutta vähän pätkii. Löysin tämmösen ketjun aiheesta ja ainakin TOK:lla näkyy olleen vastaavaa vikaa, että ei niinkun antais virtaa startille. Kaikki isommat liittimet putsasin, joten niistä ei ole kiinni. Onkohan tuo jotain tyyppivikaa ja asettuuko itsestään paikoilleen?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #1 : 17.07.2012, 00:58:37 »
Jaa siellä olikin näemmä tähän liittyen jo toinen ketju.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9574
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #2 : 17.07.2012, 01:03:13 »
Joo.  :)  Eli erityisesti jos on automaattivaihteet, niin vanhemmiten startin solenoidi ei saa tarpeeksi virtaa ja siihen auttaa tuo releistys. Automaatissa kun on siinä herätteen reitillä PNP-kytkin lisävastuksena.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #3 : 17.07.2012, 01:04:21 »
Oliko vielä tuon releen osalta joku kytkentäkaavio, eli mikä ny menee mihinkin pinniin? Onko toi sama kuin suutinrele?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9574
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #4 : 17.07.2012, 01:15:15 »
Oliko vielä tuon releen osalta joku kytkentäkaavio, eli mikä ny menee mihinkin pinniin? Onko toi sama kuin suutinrele?

Suutinrele ei liity tähän mitenkään. Tuolle startin releelle siis ihan perus relekytkentä, yhdellä jännitteellä ohjataan toista. Tässä se ohjaava jännite on virtalukolta (PNP:ltä) tuleva piuha joka alunperin menee solenoidille. Ja kytkettävä jännite on suoraan akulta releen läpi solenoidille menevä.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #5 : 17.07.2012, 12:30:49 »
Suutinrele ei liity tähän mitenkään. Tuolle startin releelle siis ihan perus relekytkentä, yhdellä jännitteellä ohjataan toista. Tässä se ohjaava jännite on virtalukolta (PNP:ltä) tuleva piuha joka alunperin menee solenoidille. Ja kytkettävä jännite on suoraan akulta releen läpi solenoidille menevä.
Juu eikun siis meinasin, että onko se samanlainen rele, koska semmonen olis ollu ylimääräsenä jemmassa, jossain.. Mutta vissiin siinä on kytkentöjä enemmän. Kävin tänään Motonetista hakemassa jo kasan liittimiä, sulakerasian, 30A sulakkeita ja tommosen lisävarustereleen 12V30/40A (osanumero 48-1871). Jostain kumman syystä ei ollu kuin 1,5 ja 6 neliön johtoa, joten pitää käydä vissiin sitten jossain vaiheessa Biltemasta noutamassa, josko siellä olis tota 2,5 neliön johtoa.

Mutta siis, jos käytetään 2,5 neliön johtoa, niin 30A:n sulakkeella palaa kyllä noi johdot ekana vai oonko minä ihan mettässä?  Solenoidillehan ei pitäs ainakaan 10A enempää mennä ja jos laskee hetkittäisenä 10A neliölle, niin 25A tulis tuosta. Olisko 16A sulake kuitenkin sopivampi?

Meneekö noi kytkennät näin releestä eteenpäin?

Pinni 30 --> suoraan akulle
Pinni 86 --> virtalukolta tulevalle
Pinni 85 --> maihin runkoon
Pinni 87 --> solenoidin lattaliittimeen

Onko pinni 87a semmonen, että siihen on koko ajan virta kytkettynä?

---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9574
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #6 : 17.07.2012, 12:52:34 »
Juu eikun siis meinasin, että onko se samanlainen rele, koska semmonen olis ollu ylimääräsenä jemmassa, jossain..
sulakkeita ja tommosen lisävarustereleen 12V30/40A (osanumero 48-1871). Jostain kumman syystä ei ollu kuin 1,5 ja 6 neliön johtoa, joten pitää käydä vissiin sitten jossain vaiheessa Biltemasta noutamassa, josko siellä olis tota 2,5 neliön johtoa.

Mutta siis, jos käytetään 2,5 neliön johtoa, niin 30A:n sulakkeella palaa kyllä noi johdot ekana vai oonko minä ihan mettässä?  Solenoidillehan ei pitäs ainakaan 10A enempää mennä ja jos laskee hetkittäisenä 10A neliölle, niin 25A tulis tuosta. Olisko 16A sulake kuitenkin sopivampi?

En nyt muista minkälainen tuo suutinrele on kun ei ole sen kanssa tarvinnut itse koskaan pelata. Osahan niistä on kyllä ihan tavallisia nelinapaisia ja niitä voi kokeilla ristiin.

Tuohon johdonpaksuuteen en päätynyt millään tieteellisellä laskelmalla, enkä räknäillyt sulakekokoakaan sen tarkemmin. Mahdollisimman pienihän sen olisi hyvä olla.

Meneekö noi kytkennät näin releestä eteenpäin?

Pinni 30 --> suoraan akulle
Pinni 86 --> virtalukolta tulevalle
Pinni 85 --> maihin runkoon
Pinni 87 --> solenoidin lattaliittimeen

Onko pinni 87a semmonen, että siihen on koko ajan virta kytkettynä?

Höö joo, juuri noin. En koskaan muista noita kantanumeroita mutta http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552 auttaa.

87a on "normally closed" eli lepotilassa kytketty, releen vetäessä avautuu. Solenoidille halutaan viedä normally open eli 87 tai 87b.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #7 : 18.07.2012, 00:05:35 »
No nyt on johdotukset ja releistys vetästy uusiksi ja alkuunsa tuntui oikein hyvälle, eikä muutenkaan köhi enää startatessa. No, lämmitysajo motarilla ja siitä parkkiin, puolen minuutin odottelu ja starttais kyllä, mutta startti pyörii tyhjää. Eilen kun tuo oli irti, niin startin hammaspyörä liikkui kallistellessa ilman takelteluja. Pikkusen suihkasin siihen akselille WD40:stä ja heiluttelin lisää. Mutta tämä sama tyhjää pyöriminen oli siis se syy, miksi alun perin päätin vaihtaa solenoidin (+ se, että onhan tuo temppuillut muutenkin, enkä vielä silloin ollut tuosta releistämisestä tietoinen).
Olisko tässä nyt sitten bendix-laitteessa vikaa ja onko se semmonen, että se kannattaa vaihtaa ja sitten noi pelaakin? Ja nyt siis meinaan kotikonstein normityökaluilla tehtävää vaihtoa. Ja mitäs kaikkea tuohon nyt sitten kannattaa vaihtaa samalla, kun avaa startin? Hiilet nyt vissiin ainakin?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #8 : 18.07.2012, 00:25:45 »
Tossa kun tuli jakopäätä purettua ja kasattua muutamaan otteeseen, niin se akselihan lukittiin hammaskehältä ruuvarilla. Kun tää kerran enemmän pelaa kuin on pelaamatta, niin eikös tuon hammaskehän kuitenkin luulis olevan paikallaan? Vaikka nyt tuntuukin sille, että nimenomaan lämpimällä koneella on tuota luisto-ongelmaa, mutta voisko kehässä ja itse pyörässä olla niin erilaiset lämpölaajenemiskertoimet, että pääsis luistamaan? Kuitenkinhan luulis, että nimenomaan se vauhtipyörä lämpenee ekana ja puristuu tiukempaan siihen kehälle.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9574
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #9 : 18.07.2012, 00:40:13 »
Veikkaisin kyllä että ongelma on startissa. Toiseen vaihtaminen voi olla nopein tapa edetä, mutta älä osta liian halpaa tilalle, ei välttämättä ole pitkäikäinen ratkaisu.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #10 : 18.07.2012, 17:52:19 »
En tiedä onko nyt halvin tai mitä, mutta Motonetin startin ostin. Se oli lähin ja tänään ei oikeasti innostanu volvothlonissa (se on se urheilulaji, kun rassataan volvoa ja polkupyörällä haetaan varaosia) muu kuin sprinttimatka. Kestää sitten minkä kestää ja saahan ainakin solenoidin kunnolla virtaa, joten ei pitäs takellella ja jumittaa sen takia.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #11 : 19.07.2012, 10:01:56 »
Voin rahti/postikuluja vastaan lahjoittaa tähän murheenkryyniin toimivan "volvolaisen" startin, orggis bosch siis. Ei rempattu eli kannattanee avata ja rasvata/putsata, mutta kyllä tuo tommosenaan on toiminut. Paiskaa YV jos kiinnostaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #12 : 19.07.2012, 21:12:00 »
Muistakaa että startin vetokäämi maadoittuu hiilien läpi. Jos hiilet ei aina osu ankkuriin niin pelkkä vetokäämi ei jaksa vetää starttia päälle. Silti saattaa toimia jonkun aikaa ennen kuin hiilet kuluu liikaa. Jos näin, niin kopautus yleensä auttaa, ei pitkäikäinen kuitenkaan enään. Monesti syytetään turhaan solenoidia.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #13 : 19.07.2012, 23:39:54 »
Mulla on tämmöset vianhaku vinkit:
- solenoidi naksuu startatessa mutta starttimoottori ei pyöri -> startin hiilet lopussa tai huono liitos akun ja startin välillä
- startti pyörii mutta ei kytkeydy vauhtipyörälle (startti ulvoo) tai pitää rutinaa -> bendix-laite tai -ratas huonossa hapessa, jos kytkeytyy moitteetta kun kääntää moottoria neljännes kierroksen kampiakselin päästä on vauhtipyörän hammaskehä kulunut tai hampaita poikki (harvinaista henkilöautoissa)
- startatessa ei tapahdu mitään, ei edes naksu -> solenoidi rikki tai soleinoidi ei saa herätevirtaa, jos toimii hyppyjohdolla akun plusnavasta solenoidin herätenapaan on vika muualla kuin solenoidissa (virtalukko, pnp-kytkin)
- startti pyörii laiskasti -> hiilet loppu, löysä/hapettunut kaapeliliitos, hapettunut kaapeli, löysä/hapettunut akunkenkä, huono maadoitus, akku huono
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch-startin Unipoint solenoidi
« Vastaus #14 : 20.07.2012, 23:06:29 »
Ei nyt liity oikeastaan tähän, mutta vierestä kuitenkin. Eli tuo unipointin solenoidi tökki minullakin ennen releistystä ja TOK:n kanssa oli myös tuota vikaa, että valot ei syty aina välillä. Tänään ei syttyny sitten ollenkaan valot. No, tähän oli joku vetässy jo näköjään lisäreleistyksen valoille - ainakin siellä edessä on yksi Hellan rele jolta menee sitten normi valoreleille syöttö. Siitä oli päässy liittimet happanemaan ja akulta tuleva syöttöjohto (pinni 30) oli enää 1/3 karvoilla kiinni, kun oli hapertunu poikki. Ensiapuna liitinten putsaus ja uusi liitin syöttöjohtoon ja taas pelaa. Josko sitä huomenna hakis uuden releen.
Jostain kumman syystä releen pinnit oli hapettunu / ruostunu, mutta apikot on ihan ok?  :idiot2:
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

 

Futurez  Kulkukoira