Race.fi  Puotilan autokorjaamo

1998 V70R FWD "IIK" - Return of the I's

  • 10 Vastauksia
  • 1924 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Appuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
1998 V70R FWD "IIK" - Return of the I's
« : 18.06.2024, 23:14:23 »
Useampi vuosi tuli ajettua kymppi venasella V70:llä (IBI) ja ärrää olin kerennyt himota jo jonkin aikaa. Kuukausi takaperin eteen tuli sopiva yksilö, joka oli edullinen. Oli myös hyvä aika hommata itselle etukäteisvalmistumislahja kun DI-paperit on kohta kädessä, joten IIK tuli haettua pihaan. IBI jäi mökille vara(osa)autoksi.

Tarkoitus ois näillä näkymin pitää säikähdystä hyvänä ja piristää sitä sen mukaan kun on lisää niitä klassisia.


IIK noutopäivänä.

Auto on aika hyvässä kondiksessa, vaikka korilla on mittarissa jo 530 tkm. Moottorin alakerta ja automaattilaatikko vaihdettu 300+ tkm ajetusta luovuttajasta. Moottorina B5234T3 slush boxilla. Sen perässä japanifoldi, stankku 16T ja 2,5" cat-back putkisto. Kivasti murisee. Vehjettä madallettu ilmeisesti sen -40 mm (tai -30 mm) sinisistä tarvike madallusjousista päätellen ja taakse vaihettu bilsteinin iskarit. Tietysti myös SAS bypass tehty.

Serkulta hommattujen 17" Pegasuksien kunnostusprojektin olin kerennyt jo aloittamaan ennen kuin IIK tuli pihaan, joten tuli kiire saada ne alle. Aika paljon paremmin ne sopii kuin mukana tulleet tarvikkeet. Pitää pegasuksista tehdä projektitopicci kun jaksaa.





TO DO:
Pegasuksien kunnostaminen ja alle laitto.
Vinkuvien ja kuluneiden etujarrulevyjen ja palojen vaihto.
Jarrusatuloiden vaihto.
Paisuntasäiliön, korkin ja alaletkun vaihto.
Dokumentoi ruosteet ja skeidat.
Perusteellinen sisäputsaus.
Flexfuelin testaus.
Ruosteiden kiinni nappaaminen rengaskoteloiden ja kontin reunoista sekä helmoista.
Ja vaikka mitä pientä viriä sitten kun on enempi aikaa ja rahaa: laajakaista lambdaa, isompaa suutinta, IBIstä vaparin imupuolta, näiden ohjelmoiminen TunerProlla stokki ecuun jne.

Speksit:

Väri: Mystic Silver Metallic 426
Moottori: B5234T3, 176kW / 239hp (tehtaalta, ei penkitetty)
ECU: Motronic 4.4
Turbo: Mitsubishi TD04HL-16T, Ahtaa n. 0,9 bar
Pakosarja: Japanifold
Putkisto: Sport katti ja 2,5" cat back
Suuttimet: Valkoiset 350cc, Bosch 0 280 155 76
Automaattilaatikko: AW42
Jarrut, etu: TRW DF4233 302mm Boschin paloilla 0 986 461 752
Jarrut, taka: 280mm Brembon kilkkeillä
Renkaat: Pegasus 17'' x 8'' 225/45, Tarvike 16" 205/50?
« Viimeksi muokattu: 29.06.2024, 21:33:44 kirjoittanut Appuri »
V70R FWD Autom. 1998 B5234T3 - "IIK"
V70 Man. 1998 B5252S - "IBI" - Vara(osa)autona

Poissa Appuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 1997 V70R FWD "IIK" - Return of the I's
« Vastaus #1 : 25.06.2024, 20:10:43 »
532139

Jarrut vinkui, joten vaihtelin eteen uudet levyt (TRW DF4233) ja palat (Boschin 0 986 461 752). Samalla tuli huomattua, että oikean satulan mäntä oli ruosteessa ja vasen jumissa, joten tuli tilailtua uudet satulat molemmin puolin. Samalla tuli tilattua Foliatecin deep violet jarrusatulamaali, joka ois tarkotus laittaa pintaan ennen kun isken ne kiinni.


Jarrumäntien herkistelyä.

Jarrut piti silti pistää kasaan juhannusta varten, ja uusilla jarruilla säikähdys kyllä pysähtyy oikein mainiosti, mutta lämmetessään alkaa vinkumaan niin pirusti ettei kehtaa ajella. Reissun jälkeen tuli huomattua sitten hieman ikävämpi auton seisahduttava tekijä, kun jäähdytysnesteet olivat kadonneet. Maksimista alle minimin n. 5h motariajolla. Onneksi vuoto kohta näyttää olevan tankin pohja/tankin alaletku ja tai korkki, sillä jäähdytysnestettä oli runsaasti paisuntasäiliön alla. Tulipa sitten nekin kilkkeet tilailtua.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2024, 21:08:33 kirjoittanut Appuri »
V70R FWD Autom. 1998 B5234T3 - "IIK"
V70 Man. 1998 B5252S - "IBI" - Vara(osa)autona

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: 1997 V70R FWD "IIK" - Return of the I's
« Vastaus #2 : 25.06.2024, 20:54:07 »
Onko tuo tehtaalta tullut R? Moottorin speksit ovat T5 ja muistaisin, että R tuli vasta -98 mallivuoteen. Voin kyllä muistella ihan omiani, vaikka ylpeää T5 omistajaa vähän aikoinaan jurppi, kun naapurin maarakentaja osti R:n, oli se kyllä reilun neljänneksen omaani tyyriimpi, mutta..

Poissa Appuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 1998 V70R FWD "IIK" - Return of the I's
« Vastaus #3 : 25.06.2024, 21:29:18 »
Hyviä huomioita! Tulipa sitten taas purettua VIN ja vilkaistua vm. onkin 1998 malli, vaikka käyttöönotettu reippaasti -97 puolella. (Korjattu otsikkoon.). En osaa sanoa onko sitten aitoja 1997 R:iä.

Mitä moottorin koodin tulloo (ja internettiä on uskominen), niin B5234T3 on ollut 1998 EU R FWD Autom. ja T5, kun taas B5234T4 EU R FWD Manual ja B5234T6 EU R AWD Autom. Jenkkilässä myös sitten eri tavalla. Jos nämä ei nyt jostain syystä pidäkään paikkaansa, niin on kyllä huolella isketty kiinni kaikki ärrän kilkkeet: mittaristo, isommat etujarrut, matot, puskuri, kaiuttimet, kojelaudan alumiinit, takapaksin R jne. Näitäkin virityksiä on kyllä kai liikkeellä.

Myönnän, että itseäkin hieman jurppisi, jos tutkimustyö olisi johtanut harhaan :D. Hyvä ja mukava auto joka tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2024, 21:36:39 kirjoittanut Appuri »
V70R FWD Autom. 1998 B5234T3 - "IIK"
V70 Man. 1998 B5252S - "IBI" - Vara(osa)autona

Poissa Appuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 1998 V70R FWD "IIK" - Return of the I's
« Vastaus #4 : 25.06.2024, 23:28:50 »
n. 530700 km

Lätkäistään tänne talteen vielä autolle tehdyt huollot/korjaukset juuri ennen minulle siirtymistä.

Automaattilaatikon öljyt
Jakopäänosat, vp, moniurahihna, kiristin ja ohjainrullat
Kannentiiviste ja kansipultit
Nokkien ja kannen stefat
Imu- ja pakosarjan tiivisteet
Öljynlauhduttimen letkut ja o-renkaat
Termostaatti ja jäähdytysnesteet
Lämmityslaitteen sisäkenno (mahle/behr alkup.)
Läpivientiputket ja o-renkaat
Jäähdytin
Lauhduttajan ja kompressorin o-renkaat
Ilmastointihuolto
Etuiskareiden ylätukikumit, koiranluut
Taakse pohjaanlyöntikumit
Oik. eteen alatukivarsi
Taakse jarrulevyt ja palat (brembo) , käsijarrukaapelit, oik. jarrusatula
Moottoriöljyt ja suodatin
Raitisilman ja ilmansuodattimet
Tulpat
Imusarjan painetunnistin
Konepellin avausvaijeri
Sähköikkunoiden kuskin paneeli
Lähes uusi mitsu 16T turbo
V70R FWD Autom. 1998 B5234T3 - "IIK"
V70 Man. 1998 B5252S - "IBI" - Vara(osa)autona

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: 1998 V70R FWD "IIK" - Return of the I's
« Vastaus #5 : 26.06.2024, 10:22:31 »
Eiköhän tuo aito R ole, onneksi olkoon S*. Myös valmistumisesta!

Poissa Appuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 1998 V70R FWD "IIK" - Return of the I's
« Vastaus #6 : 26.06.2024, 12:15:08 »
Eiköhän tuo aito R ole, onneksi olkoon S*. Myös valmistumisesta!

Kiitos paljon! Hetken aikaa ainakin vielä enemmän innoissani ensimmäisestä :D
V70R FWD Autom. 1998 B5234T3 - "IIK"
V70 Man. 1998 B5252S - "IBI" - Vara(osa)autona

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 1998 V70R FWD "IIK" - Return of the I's
« Vastaus #7 : 27.06.2024, 23:06:14 »
Koulutustaso on ainakin valittu harrastuskustannusten mukaan, kallis harrastus kun sille tielle sattuu  :P

Onko tää vaalealla sisustalla?

Nuo popparit sisäloksuista kannattaa korvata näillä samalla kun ruosteet napsii kiinni, on samalla halvempi vaihtoehto marmoritiskin vastaaville;
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/niittipihdit-ja-niitit/pop-niitit-ja-mutteriniitit/alumiini-muoviniitti-20-kpl-2000032460

Poissa Appuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 1998 V70R FWD "IIK" - Return of the I's
« Vastaus #8 : 27.06.2024, 23:20:59 »

Onko tää vaalealla sisustalla?

Juu on! Hieman kulahtanut, ja kolhuja ja skraaduja saanut. Kuskin penkki ainakin lähempänä tummaa alcantaraa :D


Kuskin penkin reuna on kuitenkin ehjä :O

Kiitos popparivinkistä!

On tässä joo jo yli auton hinnan suunnitelmissa hankintoja... Josko malttais pikkuhiljaa  :P
« Viimeksi muokattu: 29.06.2024, 21:33:13 kirjoittanut Appuri »
V70R FWD Autom. 1998 B5234T3 - "IIK"
V70 Man. 1998 B5252S - "IBI" - Vara(osa)autona

Poissa Appuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 1998 V70R FWD "IIK" - Return of the I's
« Vastaus #9 : 29.06.2024, 21:08:11 »
5322558

Aiemmin viikolla tuli vaihdettua uusi paisuntasäiliö, alaletku ja korkki, sekä yläletkun klemmari. Osat tuli VPartsilta.


Edellinen pönttö alkoi olla aika hapan.

Tänään sain laitettua etujarrusatulat iPartsilta: Maxgear 82-0825/82-0826. Jarrutuntuma parani ja vinkuminen kaikkosi kokonaan. Suurimpana syypäänä pidän kyllä jarrukilpiä, jotka pääsi hinkkaamaan uusiin, paksumpiin, jarrulevyihin kääntyessä. Kuvaa alla. Satulat oli muutenkin vaihtokunnossa, joten eipä haitannut ettei ne olleet suurin syy vinkumiseen.


Jarrulevy vissiin ajatteli että kilpi kaipaa kiillotusta  :idiot2:

Samalla tuli koitettua Foliatecin satulamaalia "Deep violet". Väri on hieman vaaleampi, ehkä luumun värinen?, kuin syvä violetti, mutta ei ole niin justiinsa. Satulat oli halvat mikäli väriin kyllästyy :D




Satulat sai uutta väriä. Väri hieman tummui kuivuessaan.

Muita tässä tehtyjä hommia, tuulenohjaimet pistetty kiinni, moottorin ylätukikumi vaihdettu polyuretaaniseen ja kuskin oven alatiivisteen muoviklipsut laitettu kiinni/vaihdettu ehjiin. 6 kpl oli hajalla ja/tai tippunut.

Ja lopuksi silmäkarkkia!


Likainen, mutta tyytyväinen säikähdys.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2025, 14:59:40 kirjoittanut Appuri »
V70R FWD Autom. 1998 B5234T3 - "IIK"
V70 Man. 1998 B5252S - "IBI" - Vara(osa)autona

Poissa Appuri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 1998 V70R FWD "IIK" - Return of the I's
« Vastaus #10 : 28.03.2025, 15:39:55 »
538680

Viime päivityksestä on vierähtänyt hetki. Ärrä on toiminut moitteetta ja kilsojakin tullu aika maltillisesti. Kävimpä ensimmäistä kertaa katsastamassa auton ostamisen jälkeen ja katsuri antoikin palautetta oikein olan takaa:

-Hammastanko vuotaa nesteitä (Vaihdettu: Elstock 11-0393)
-Lähivalojen valoteho heikko (Vaihdettu IBI:stä)
-Väärän väriset vilkut (Vaihdettu)
-VE alatukivarsi väljä (Vaihdettu)
-OE ulompi vetarin suojakumi (Vaihdettu)
-OE jarruletku kierteellä (Vaihdettu)
-Renkaat osuu sisälokareihin (Ääriasennoissa, leveemmät ohjausrajoittimet työn alla)
-Perävaunun sähköliitin hajalla (revin varmaan koko koukun pois. Alkaa olla aika hapan)
-Madallusjouset ei leimalla

Ja lisäksi kaikkien autoihmisten lemppareita eli ruostevaurioita:
-Helmakotelo, vas. ja oik.
-Helmakotelo, vas. ja oik. takana
-Pohjalevy, vas. ja oik.,
-Pohjalevy, oik. takana

Helmamuovit kun repi irti ja alustan massoja rapsutteli niin aika rapeahan tuon pohjan kyljet kyllä ovat.


Esimerkki 1.


Esimerkki 2.

Tänään tuli Ärrä korjaamolta missä vaihdettiin hammastanko ja maanantaina sitten peltipajalle. Sen verta rujossa kunnossa ettei itse viiti rueta hitsaamista tässä kohtaan harjoittelemaan. Laittelen sitten ennen jälkeen kuvia kun on ruosteet saatu kuriin.

Muuta tässä välissä tehtyä:
-Käsijarru vaijerit oik. ja vas.
-Käsijarrukengät oik. ja vas.
-Öljyt ja suodatin ym. yleishuoltoa

V70R FWD Autom. 1998 B5234T3 - "IIK"
V70 Man. 1998 B5252S - "IBI" - Vara(osa)autona

 

RallyBaron  Samppasport