Itsellä keltainen 75ah optima s80 d5. Tyytyväinen pitää olla. saa lämmittää webastolla niin paljon kun huvittaa eikä mitään oireita että virrat olisi vähissä. Akku latautuu myös uskomattoman hyvin lyhyessä nurkka pyörityksessä. Ja pitihän se huvikseen viime talvea kokeilla... -31c lähtee D5 ilman lämmitystä nätisti pyörimään ja käyntiin. Ei juuri eroa pyörityksessä -20c keleihin.
Rullakennoakun hyvä puoli on sen uskomattoman alhainen sisäinen resistanssi, minkä seurauksena se antaa ja ottaa virtaa vastaan loistavasti.
Mutta sekään ei poista sitä ongelmaa, mikä monilla webaston käyttäjällä tulee vastaan. Eli akusta otetaan enemmän kuin sille annetaan. Jolloin jossain vaiheessa tuloksena on sen akun kuolema tai virran loppuminen.
Merikonttiini en tuollaista laita, koska sinne ei sovi tuo 75Ah versio, joka on muuten reilusti isompi kuin 80Ah märkä-akku!

Toisekseen merikontin laturi työntää pakkasessa alussa n. 15V jännitettä, joka on myrkkyä noille hyytelöidyille elektrolyyteille. Märän akun kestäessä tämän. Jos laturi rajoittaisi jännitteensä aina alle 14,6V voisin ajatellakkin.
Mutta hinta pysäyttää tämän haihattelun €269.- vs. €95.50,- Eli se optima ei sittenkään ole sen 2,7 kertaa parempi.

Se kiinnostaisi siinä vaiheessa, kun akun kapasiteetista revittäisiin usein yli 70% tai akkua ravistellaan jatkuvasti, jolloin rullakenno alkaa rulettamaan!

Ex cossussa oli 55ah keltanen ja 30min webastoa aamulla ja vajaa 10min työmatka ei mitään ongelmaa kerkes siinä ajassa jo ottamaan virtaa vastaan. Ihan uskomattomia akkuja ja näillä saa webastosta kaiken hyödyn irti eikä tartte mitään tunnin ajeluita jos on vähä aikaa erehtynyt lämppäriä käyttelemään.
Hm... 30 min webastoa... Noin 5Ah, startti noin 5Ah (puhdas RAHI)... Lataus 80Ampeerilla 10 minuuttia = 13Ah eli niipin naapin riittävästi.
Samat ehdot toteutuvat muillakin akuilla (kunnossa olevilla), tosin rullakenno hakkaa pakkasessa lataushyötysuhteessa märän akun mutta sekään ei uudelleen kirjoita fysiikkaa...
Eli jos kulutus on suurempi kuin lataus, niin akku kuolee, ellei se satu olemaan
ydinparisto, jolloin sen kuolema kestää vuosia ja vuosia...

Tässä eräs tarina akun kuolemasta (mätä johtosarja).
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0Ja minä sentään ajan tunteja suuntaansa, joten pätkäajosta ei ole ollut kysymys...

Ja sama tarina isä-ukon V70:stä, tuossa kolmisen viikkoa sitten... Johtosarja on mätä ja akku sai lopulta siipeensä.
Toisin sanoen tuollainen rullakenno-akkukaan ei pelasta, jos perusasiat eivät ole kunnossa. :hello:
Tässä eräs tarina aiheesta.
http://www.hs.fi/artikkeli/Akun+kesto/1135225815128Olen tässä viimeisen vuoden aikana tavannut latausjohtosarja viallisia Volvoja jo kymmenisen kappaletta, joissa kaikissa esissä on ilman korjausta akun kuolema, oli akku Optima tai mikä tahansa tuota mainittua ydinparistoa lukuunottamatta.
