Carcom Oy  Elekma

XC90 käsijarru

  • 9 Vastauksia
  • 10001 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gaz69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
XC90 käsijarru
« : 20.03.2017, 14:16:20 »
Pitäisi taistella XC:n käsijarru toimimaan.. pikkuhiljaa käsijarru hiipui ja käsijarrupoljin alkoi painumaan syvemmälle kunnes tuli raja vastaan. Yritin vko loppuna napata jarrulevyn takaa irti, mutta eihän tuo pirulainen suostunut lähtemään( kengät kanitti kiinni). Pitäisikö keskikonsolin vaiherinsäätö riittää siihen että levyn saisi otettua irti? vai pitääkö purkaa jotain muuta?
nimimerkillä voimallako levy irti?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13604
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: XC90 käsijarru
« Vastaus #1 : 20.03.2017, 16:58:03 »
sillä keskikonsolin vaijerin kiristyksellä saa pelastettua jonkun verran mutta jos se on jo niin kulunut että ei irtoa niin löysää se keskikonsolin vaijerin säätö ja palat painuu kasaan ja saat levyt pois.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa gaz69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 käsijarru
« Vastaus #2 : 20.03.2017, 19:08:48 »
sillä keskikonsolin vaijerin kiristyksellä saa pelastettua jonkun verran mutta jos se on jo niin kulunut että ei irtoa niin löysää se keskikonsolin vaijerin säätö ja palat painuu kasaan ja saat levyt pois.

Pitänee kokeilla uudestaan löysätä se keskikonsolin säätö. Kiersin sen kyllä melkein kiinni ja silti käsijarrukengät piti levyä kiinni.. seuraavalla kerralla taidan käyttää vähän enemmän voimaa että levy lähtisi pois paikoiltaan.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7620
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: XC90 käsijarru
« Vastaus #3 : 20.03.2017, 21:58:08 »
Käsijarrurummun reunaan tulee ruostereunus sille kohtaa jota kenkä ei hankaa. Se voi laittaa hanttiin vaikka säätö olisi täysin löysätty. Silloin ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin lyödä tai kammeta voimalla levy pois paikoiltaan ja todennäköisesti laittaa uudet kenkien kiinnitysjouset.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13604
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: XC90 käsijarru
« Vastaus #4 : 21.03.2017, 12:49:36 »
ja jos haluaa että käppäritoimii niin hae levy ja kengät volvolta niin toimii. niissä on toleranssit kohillaan, toisin kuin tarvike osissa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 käsijarru
« Vastaus #5 : 21.03.2017, 15:49:27 »
Nii tai jos haluaa ettei joka vuosi tarvi vaihtaa käsijarrukenkiä niin laittaa niihen h-rautojen tilalle säädöt.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13604
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: XC90 käsijarru
« Vastaus #6 : 21.03.2017, 20:33:06 »
3 vuotta mennyt alkuperäsillä osilla laitetut taka jarrut katsastuksesta ilman moitetta ja käytän joka päivä käsijarrua eli aina kun pysäköin auton, ikä ole mitään viriviri lirpattimia jarruissa, viimevuonna kirittiin vaijeria joten ensi kesänä menee varmaankin kengät vaihtoon.

oon vähän ymmärtänyt että ne säädettävät on se juttu kun laitetaan motonetin ja mitä sattuu kenkiä jarruihin että saahaan edes kerran pitämään katsastuksessa.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2017, 20:38:34 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: XC90 käsijarru
« Vastaus #7 : 21.03.2017, 20:45:27 »
viimevuonna kirittiin vaijeria joten ensi kesänä menee varmaankin kengät vaihtoon.

Mikäs niitä kenkiä kuluttaa kun käsijarrulla harvemmin vauhtia hidastellaan eikä rumpujarrut oikein voi laahatakaan?

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7620
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: XC90 käsijarru
« Vastaus #8 : 21.03.2017, 23:50:30 »
Näissä pätee aivan sama juttu käsijarruun kuin muissakin eli uusilla osilla pelkästään vaijeria kirimällä saa vetää säädön tappiin, eikä silti tahdo pitää edes auttavasti. Ratkaisu on löysätä vaijeri täysin ja laittaa joko säätörissa kenkien väliin, täytehitsata välikappaleen toista halkiota tai laittaa halkioon ohuita peltisoiroja täytteeksi. Säädetään/täytetään niin tiukalle, että levy vielä menee päälle. Tällöin vaijeria säätämällä pääsee kenkien eliniän loppuun asti. Käytetystä levystä tietysti poistetaan rummun reunassa oleva ruosterantu ennen levyn asennusta.

Mikäs niitä kenkiä kuluttaa kun käsijarrulla harvemmin vauhtia hidastellaan eikä rumpujarrut oikein voi laahatakaan?
Pyörivä rumpu, auton tärinä, eikä kiinnitystä etureunasta jarrukilpeen. Sen takia esim. alempi kenkä kuluu normaalisti enemmän, koska laahaa helpommin rumpua vasten ajossa. Kengät on sijoitettu eri tavalla ja kiinnitetty tiukemmin autoissa joissa on käyttöjarru rummussa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Amazon-70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 käsijarru
« Vastaus #9 : 22.03.2017, 16:40:05 »
Anteeksi että lainasin ketjua...

Tarvikekengät ottavat näemmä kiinni vain kengän keskeltä. Edellinen korjaamo oli lisäksi karkealla viilalla vetänyt pintaa reilusti pois kenkien keskikohdasta. Omassa tarvikeliikkeessa tunnistivat asian ja sanovat että  tilaavat vain tiettyjä kenkiä, jotta niitä ei tule  jatkuvasti palautuksena. Olivat kaarevuudeltaan hiukan loivempia, pari milliä pidempiä ja ottivat  nätisti rumpuun... (varaosakauppa Virtanen/Salo)

Mutta mitenkähän tuo vaijereiden vaihto tapahtuu? Polttoainetankin edestä sukeltavat korin sisään, ja kuskin paikan kohdalla on kaksi vaijeria muuttunut yhdeksi ja siinä mystinen säätö, jonka mystisyyttä edellinen omistaja on lisännyt laittamalla ylimääräisiä pellinpaloja säädön sisään menevän tapin ympärille. (pitämään tappia ulkona/ eli siis säätö rikki?) Säädön sokkaa ei tietenkään ollut tallella.

Jossakin välissä on siis  lattian sisällä vaijerit yhdistävä  härpäke, mutta  mitä pitää purkaa tieltä? En löytänyt kuvia netistä. Säätöön liittyvän ohjeen kuitenkin... (XC90/2004)

Lauri

 

Samppasport  Futurez