Jatketaanpa keskustelua, koska liippaa läheltä itselläkin, vaikka en epäilekkään perä-ongelmaa.
Minulla on alkanut voimistua viimeisen kuukauden aikana reilusti ravistus silloin kun on veto päällä. En tiedä onko kardaani epätasapainossa vai mitä.
Tässä pari tiedostettua asiaa ennen ravistuksen voimistumista:
Kardaanin kannatinlaakeri vaihdettu noin 10-15 tkm sitten. Vanha tukilaakeri oli sen verran huono, että kardaani pääsi hieman paukuttamaan kardaanitunneliin, ei kuitenkaan pahasti, nopeutta ei onneksi ollut juuri lainkaan. Kannatilaakeri vaihdettiin uuteen, mutta muistoksi tästä jäi pienen pieni ravistus 60-70 kilometrin nopeudessa. Muuten kaikki OK silloin aikanaan.
Tuosta kannatinlaakeri vaihdosta tosiaan kulunut aikaa vuoden tai ehkä parikin, ja kilometrejä tuo 10-15 tkm. Tuon "normaalin" ravistuksen lisäksi on tullut myös uutta ravistusta ja paljon voimakkaampana, joka esiintyy vain kun veto on päällä. Ravistusta esiintyy nopeuksilla n. 40 km/h ja n. 80 km/h. Ravistus ei ole sidoksissa siihen millä vaihteella ajaa, vaan ainoastaan sidoksissa siihen kun on veto päällä. Kytkin pohjassa ollessa ravistus katoaa. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu. En ole vielä ehtinyt auton alle tutkailemaan, mutta onko hyviä ideoita, mistä voisi johtua? Kannatinlaakerin vaihdon yhteydessä tunnustelu osoitti, että ristinivelissä on kyllä vähän klappia, mutta jäi silloin vaihtamatta, kun ei siihen hätään ollut uusia ristiniveliä saatavilla. Mitäs veikkaatte? Selviääkö pelkillä ristinivelillä vai olisko luvassa jotakin muutakin vikaa. Tietysti se kardaanin tasapainottaminen olisi ihan suotavaa myös.
Niin ja auto ihan perus 240 4-vaihteisella M45 laatikolla. Perän mallikoodia en tiedä/muista.