Hain V70 vm.99 B5252S bensamoottorin kannen moottorikoneistamosta. Pinta oli oikaistu – venttiililautaset/istukat hiottu ja muulta osin kansi oli todettu kunnolliseksi.
Nyt pitäisi asentaa (kannen kiinnityksen jälkeen) venttiilipainimet, joissa on itsesäätyvien venttiilien ”säätösysteemi”.
Haynes/Alfamerin kirja neuvoo, että purkaessa venttiilipainin pitää laittaa astiaan missä on öljyä, ettei painimeen pääse ilmaa, ellei painimia vaihdeta uusiin.
Eräs ”veli” neuvoi, että venttiiliremontissa vanhasta venttiilipainimesta pitää poistaa öljy, - esimerkiksi viilapenkissä äärimmäisen kevyesti kiristämällä ja löysäämällä, seuraten öljyn poistumista painimen sivureiästä, sormella välillä kokeillen, ”kupin” sisällä olevaa jousikuormitteista nuppia – suojaten paininta viilapenkkivahingoilta sopivia apupalasia (hylsyt/ruuvipenkin lisäleuat) käyttäen
”Veli” sanoi, että monessa kansirempassa painimeen on jäänyt liikaa öljyä jolloin venttiilin varret ovat nurjahtaneet mutkalle (mäntäpusu?)!
Haynes/AlfaMerin kirjasta en saa selvää mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Nyt olen tyhjentänyt, venttiilipainimet öljystä, ajatellen tilanteen olevan nyt sama kuin uusilla ohjaimilla. Kirjassa neuvotaan lisäämään öljyä painimen sivureiästä – mutta vastahan minä ”veljen” ohjeen mukaa tyhjensin?.
Onko minulla siis venttiilin painimissa ilmaa – eikö uusissa sitten ole?
Eli miten minä tästä pääsisin eteenpäin?