Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kansiremppa - Venttiilin välyssäädin

• 1 Vastauksia
  • 1590 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PeePee

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Kansiremppa - Venttiilin välyssäädin
« : 12.01.2013, 19:37:45 »
Hain V70 vm.99 B5252S bensamoottorin kannen moottorikoneistamosta. Pinta oli oikaistu – venttiililautaset/istukat hiottu ja muulta osin kansi oli todettu kunnolliseksi.

Nyt pitäisi asentaa (kannen kiinnityksen jälkeen) venttiilipainimet, joissa on itsesäätyvien venttiilien ”säätösysteemi”.

Haynes/Alfamerin kirja neuvoo, että purkaessa venttiilipainin pitää laittaa astiaan missä on öljyä, ettei painimeen pääse ilmaa, ellei painimia vaihdeta uusiin.

Eräs ”veli” neuvoi, että venttiiliremontissa vanhasta venttiilipainimesta pitää poistaa öljy, - esimerkiksi viilapenkissä äärimmäisen kevyesti kiristämällä ja löysäämällä, seuraten öljyn poistumista painimen sivureiästä, sormella välillä kokeillen, ”kupin” sisällä olevaa jousikuormitteista nuppia – suojaten paininta viilapenkkivahingoilta sopivia apupalasia (hylsyt/ruuvipenkin lisäleuat) käyttäen
”Veli” sanoi, että monessa kansirempassa painimeen on jäänyt liikaa öljyä jolloin venttiilin varret ovat nurjahtaneet mutkalle (mäntäpusu?)!

Haynes/AlfaMerin kirjasta en saa selvää mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Nyt olen tyhjentänyt, venttiilipainimet öljystä, ajatellen tilanteen olevan nyt sama kuin uusilla ohjaimilla. Kirjassa neuvotaan lisäämään öljyä painimen sivureiästä – mutta vastahan minä ”veljen” ohjeen mukaa tyhjensin?.

Onko minulla siis venttiilin painimissa ilmaa – eikö uusissa sitten ole?

Eli miten minä tästä pääsisin eteenpäin?
Aikaa säästävät keksinnöt pitävät ihmisen kiireisenä.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kansiremppa - Venttiilin välyssäädin
« Vastaus #1 : 12.01.2013, 19:42:44 »
Laitat ne ulkoisesti hyvin öljyttyinä paikalleen, laitat auton käyntiin ja odottelet jonkin aikaa, niin rapina loppuu. Parempi niin päin, että nostimet rapisevat tyhjyyttään, kun se, että siellä on tosiaan liikaa öljyä ja venttiili jää kantamaan. Tuskin kuitenkaan ihan mäntään asti kiinni ottaa, mutta vuotamaan saattaa jäädä.

Autodiagnoosi  Carcom Oy