Samppasport  Futurez

Vaihteisto vaatii huollon

  • 14 Vastauksia
  • 17236 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tohnis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vaihteisto vaatii huollon
« : 27.12.2012, 21:48:24 »
PRLE tätä suomen keliä! Aamusella auto V70 2.4T -02 hyytyi tien puoleen väläytellen ABS, päästöjen valvontajärjestelmää,ajovakauden hallintajärjestelmää ja viestitti PYSÄHDY VAROEN. Näin tein ja sammutin mutta auto ei enää käynnistynyt kuin pariksi sekunniksi ja sammui itsestään/sammutti itse. Ja muutaman yrityksen jälkeen ei enää käynyt ollenkaan!!Herjasi vaan ajonvakaus ja vaihteisto vaatii huollon. No työpäivän jälkeen auton kimppuun tienlaidassa ja pienellä aavistuksella ongelman kimppuun joka oli kondenssivettä moottorinohjainyksiköiden "kammoissa". Ilmanpainekuivatusta ja kone käyntiin. Keltainen varoitusvalo paloi koko matkan kotio ja tehot kateissa,moottorin lämpömittari ei reagoinut eikä kierrosmittari. Pari tuntia lämpöpuhallinta ohjainyksikköön ja akkukenkä irti, niin muuten tuntuisi toimivan mutta edelleen keltainen varoitusvalo ja teksti VAIHTEISTO VAATII HUOLLON. Elikysymykseeni: mitä tämä tarkoittaa? Onko huolestumisen aihetta? Voiko loota levitä kesken ajon? Vai riittääkö pelkkä "nollaus" OBD laitteella? Kiitos vastauksista...)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #1 : 28.12.2012, 12:33:25 »
Vaihteisto vaatii huollon, on yleinen vika-ilmoitus, joka tarkoittaa sitä, että jokin vaihteistoon vaikuttava vikakoodi on tallentunut ohjausyksikköön.
Vikakoodi ei ole tallentunut välttämättä vaihteiston ohjausyksikköön, vaan voi olla esimerkiksi vika tiedonsiirrossa vaihteiston ohjausyksikköön ja silloin tiedosiirtovikakoodi löytyy jostain muusta yksiköstä.

jos oikein tuuri käy, niin voi vikakoodi olla sellainen, joka nollaantuu obd-laitteella, mutta hyvin todennäköisesti tarvitsee kuitenkin ihan oikean diagnoositesterin.
Vasta vikakoodit lukemalla voi arvella, että pitääkö jotain muuta tehdä, kuin nollata koodit.

Poissa tohnis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #2 : 30.12.2012, 17:27:26 »
hep. Kävin läpi mahdolliset maadoitusliitännät ja otin moottorinohjausyksiköstä 2 kpl kampoja irti - putsaus ja takas kiinni. Odotukset olivat jo korkealla, mutta auto EI suostu käyntiin!!?? Herjaa vaan ajon vakautus ja vaihteisto vaatii huollon. Eli täytyykö nyt sitten tehdä nollaukset diaknostiikkatesterillä?? Epätietoinen..(

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #3 : 30.12.2012, 18:40:44 »
Koodit sieltä on saatava ulos, jos esim ajonesto vika. Pitämällä akkua irti jonkin aikaa ja sitten kokeilee käynnistää. Pitäisi lähteä käyntiin, jos ei ole jotain vakavaa vikaa. Muuten töpseli kiinni ja katsomaan vikakoodeja.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #4 : 30.12.2012, 20:15:18 »
pienellä aavistuksella ongelman kimppuun joka oli kondenssivettä moottorinohjainyksiköiden "kammoissa".

Mistä tämmöinen aavistus? Eihän tuonne mene ikuna vettä.

Poissa tohnis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #5 : 31.12.2012, 21:17:40 »
Kampoja kun puhdistelin niin akku oli irti apaut pari tuntii. Siinä nollaantui mitä nollaantui. Ja grimmylle: aavistus johtui siitä että kesällä oli samanlaisia ongelmia ja syyksi paljastui moottorinohjausyksikön "kehnot" liitännät. Ja todellakin sillä yksikön kotelon pohjalla lillui vettä. Joko kondenssi tai roiske vettä. Oli muuten se kotelo hieman kehnosti kiinni. Vettä. Ja tänään huomattiin että akun jännite oli liian matala - 11.2 v. Joineeko johtua käynnistys ongelmat siitä...

Poissa tohnis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #6 : 05.01.2013, 15:32:27 »
Moro. Auto ei vieläkään käy ja tulikin mieleen että kun otin moottorinohjausyksiköstä molemmat "kammat" irti - niin vetikö moottori jotenkin niin jumitilaan, että se vaatii jonkin uudelleen sopeutuksen OBDn kautta käynnistyäkseen?  Vieläkin herjaa Ajonvakautus vaatii huollon eikä suostu edes pientä käynnistyksen hörähdystä...

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #7 : 05.01.2013, 19:54:22 »
Moro. Auto ei vieläkään käy ja tulikin mieleen että kun otin moottorinohjausyksiköstä molemmat "kammat" irti - niin vetikö moottori jotenkin niin jumitilaan, että se vaatii jonkin uudelleen sopeutuksen OBDn kautta käynnistyäkseen?  Vieläkin herjaa Ajonvakautus vaatii huollon eikä suostu edes pientä käynnistyksen hörähdystä...
Olet nyt jotain muuta saanut aikaiseksi, sillä "ajonvakautus vaatii huollon" ilmoitus ei estä auton käynnistymistä  8)
Kauanko odotit, ennen kun veit moottorilta aivot pois, sen jälkeen kun sammutit auton, ja otit avaimen pois virtalukosta ?
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa tohnis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #8 : 06.01.2013, 11:18:50 »
Hep. Joo eihän sen pitäisi olla käynnistymättä ajonvakautus herjalla, mutta kun EI käynnisty. Enkä mielestäni tehnyt mitään muuta kummaa, kuten olen edellä kertonut. Onko sillä jotain tekemistä kuinka nopeasti ottaa "aivot" irti kun auto on sammunut/sammutettu? No mun tapauksessahan auto ei enää edeskäynnistynyt vaikken ollut ottanut aivoja irtikään. Ja kuten kirjoitin -aivot olivat n.2 h irti kuin myös akku.

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #9 : 06.01.2013, 12:22:13 »
Tähän on helppo korjaus. =vaihda akku

Ja >tohnis
Takakontissa vasemalla sulaketaulu. Sieltä tokassa rivissä (olisko toinen ylhäältä) Ohjekirja sanoo subbarin sulakkeeksi.
Onko siinä sulaketta ja onko ehjä? (mulla siis ei ole mitään subbaria, mutta sulake tossa on)
Mulla tuo sulake meni  keväällä, ja antoi tälläisen litanian koodeja
Lainaus
BCM - Brake Control
0x0100
Communication between control units Communicational problems with ECM
0xE000
Control module communication Faulty communication
0x0150
Stop (brake) lamp switch Signal outside its permitted range
ECM Bosch EDC15C - Engine Control (Diesel)
0x6805
Boost pressure control
0x9210
Cruise Control
0x940A
Brake position sensor
0xA03B
Communication, Central Electronic Module (CEM)
0xA500
CAN error
0xA02B
Communication, control module for anti-lock brakes (ABS)
0xE000
Control module communication
0xE003
Configuration fault
CEM - Central Electronics (high)
0xE000
Control module communication Faulty communication
CM - Transmission Control
0xE000
Control module communication Faulty communication

Ei näköjään huomaa helpolla nykyjään akun loppumista. Jaksaa "käynnistää", mutta alhaisen jännitteen takia tulee vaikka mitä vikakoodeja.
Commonrail paineanturi, Vaihdelaatikko vaatii huollon jne tulii mulla.
Ja vika oli kuitenkin vaan väsähtänyt akku.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2013, 13:47:14 kirjoittanut Rompe »

Poissa tohnis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #10 : 06.01.2013, 16:00:06 »
Uuden akun vaihdoin vuosi sitten ja olen nyt lataillut sitä,että kyllä sen pitäisi olla sen puolesta ok...mutta selvitän sen takakontin sulake/reletaulun-katsotaan sanoi tohtori

Poissa tohnis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #11 : 08.01.2013, 19:24:39 »
Takakontissa sulakkeet ok. Tänään testeri EI löytänyt moottorinohjausyksikköä..epäillään jotta onko johtosarjassa kaikki kohdillaan boxilta konehuoneen sulake/releboxiin??? Taitaapi tulla kallis keikka siniselle...

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #12 : 09.01.2013, 16:55:23 »
Takakontissa sulakkeet ok. Tänään testeri EI löytänyt moottorinohjausyksikköä..epäillään jotta onko johtosarjassa kaikki kohdillaan boxilta konehuoneen sulake/releboxiin??? Taitaapi tulla kallis keikka siniselle...
Tarkista ensin
1. kaikki sulakkeet (konehuone, kojelaudan päässä ja takakontissa)
2. maadotuspisteet (irroita, puhdista ja kiinnitä uudestaan)
3. ohjausmoduulien liittimet

Eivätpä sitten ole laskua kasvattamassa

Ja nykyautoissa akku ei kauan kestä.
Johan tuo että autossa on "webasto" niin akun takuu tippuu 1 vuoteen (muuten 2v) kertoo jotain.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #13 : 09.01.2013, 17:47:35 »
Itse mittaisin CAN-väylän toiminnan.
En tekisi sitä diagnostiikka pistokkeen liittimistä, koska tässä CEM katkaisee can-linjan, mikäli k-linja ei sitä pidä auki.

Kaasuläppäkotelon liittimen kautta pääsee mittaamaan CAN-väylää.  (liitin sijaitsee ahtoputken alapuolella, moottorin, vaihteiston liitoskohdan paikkeilla  startin liki)
Esim, jännitemittaus
valkoinen johto -> maadoitus   sytytysvirta kytkettynä  ~2,8V
vihreä johto -> maadoitus   sytytysvirta kytkettynä  ~2,3V

Akunkenkä irroitettuna:
Vastusmittaus  vihreän johdon ja valkoisen johdon välillä  ~60ohm

Mittaukset tehtynä sen liittimen takaa, eli ei liitin avattuna

Toki noiden mittausten tulkitsemiseen varmaan tarvii sitten ymmärrystä siitä, mitä mittaa.


Epäilen siis, että ongelma olisi nopeassa can-väylässä, jossa on moottori, vaihteisto, jarrujen yksikkö, sekä kaasuläppäkotelo ja ohjauskulmasensorin yksikkö SAS (riippuen auton varustuksesta)

Poissa tohnis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteisto vaatii huollon
« Vastaus #14 : 15.01.2013, 18:59:23 »
No niin. Kärsimys on ohi! Viaksi paljastui moottorinohjausyksikössä (siinä naaraspuolisessa liitimessä, johon kammat tökätään) kehno liitos. Oli kuulemma taipunut eikä saanut kunnolla kosketusta. Tieto ei kulkenut ja se selittää ne kaikki ihmeelliset vikailmoitukset ajotietokoneelta, joita tuli varsinkin kosteilla keleillä. Nyt tuntuu kehräävän normaalisti...seuraavaan kertaan... :)

 

Elekma  Autoracing