Carcom Oy  Elekma

s60 -07 D5 muuttuva venttiiliajoitus?

  • 8 Vastauksia
  • 5664 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
s60 -07 D5 muuttuva venttiiliajoitus?
« : 01.03.2011, 14:56:00 »
Onko -07 D5 jotain muuttuvaa ajoitusta tms. Venttiilit alkaa välillä ääntämään omiaan tietyillä kierrosalueilla. Samanlaista tikitystä esiintyy kylmänä tyhjäkäynnillä mutta esim 3000-4000rpm kuuluva ääni on kyllä kunnon nakutusta. Konetta kuormittamalla ääntä ei esiinny. Eli jos nostan kierroksia ajossa hitaasti 2000-->4000 alkaa 3000rmp paikkeilla todella ilkeä raksutus/nakutus. Jos ajossa painan kaasun yli puolenvälin (suuremmalla kuormituksella) 2000rmp kohdalla nostain kierrokset 4000rmp niin ääntä ei oikeastaan esiinny. Vika vai ominaisuus? Ilmeisesti bensakoineissa missä tiedän että on nokassa sähköinen säätö rupee venttiilit kolisemaan, kun ko palikka on menossa kaput.
S60 D5 2006

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: s60 -07 D5 muuttuva venttiiliajoitus?
« Vastaus #1 : 01.03.2011, 17:15:48 »
D5:n venttiilikoneisto on itseasiassa hyvin hiljainen. Kuka vaihtoi hihnan? Jos hihna on yhden hampaan pielessä, niin moottori käy, mutta venttiilit saattavat koskea mäntiin ja kopauttavat keinuvipuihin. Tuo kombinaatio hajoaa ennenpitkää ja keinuvivut ym. hajoavat.

Jos auto on paljon paikallaan käynyt taxi, niin venttiilikoneiston voitelu on saattanut epäonnistua ja siellä on löysää keinuvivuissa, kulumaa nokissa tai keinuvipujen öljynpaineella täyttyvät tuet ovat loppu. Hyväkuntoisessa venttiilikoneistossa välykset ovat hyvin pieniä. Avaaminen ja tarkistaminen on melkolailla helppo homma.

Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 -07 D5 muuttuva venttiiliajoitus?
« Vastaus #2 : 01.03.2011, 18:02:36 »
täytyypä tarkistaa toi hihnan ajoitus. voiko noi samat suuttimien putket laittaa takaisin, kun ne irroitetaan. Railin putkea ei ainakaan voi tai ei suositella? Mutta väärän ajoituksen luulisi nakuttavan kyllä kaikilla kierroksilla ja kokoajan. jos tossa on elektroniikalla nokan säätö se on sitten varmaan paskana
S60 D5 2006

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: s60 -07 D5 muuttuva venttiiliajoitus?
« Vastaus #3 : 01.03.2011, 20:43:25 »
Ei ole itsestään säätyvää nokkapyörää. Nokkapyörässä tosin on pitkät pultinreiät, eli säädettävä se on ja jos on ollut irti noka päästä, niin vaati tulkkeja lohkoon ja nokkien takapäähän, että saa satavarmasti oikeaan kohtaan.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: s60 -07 D5 muuttuva venttiiliajoitus?
« Vastaus #4 : 01.03.2011, 20:45:57 »
täytyypä tarkistaa toi hihnan ajoitus. voiko noi samat suuttimien putket laittaa takaisin, kun ne irroitetaan. Railin putkea ei ainakaan voi tai ei suositella? Mutta väärän ajoituksen luulisi nakuttavan kyllä kaikilla kierroksilla ja kokoajan. jos tossa on elektroniikalla nokan säätö se on sitten varmaan paskana

Ei siinä venttiilikoneistossa mitään nokansäätöä tai edes mitään elektroniikka ole ;). Nuo mitä mainitsin ovat mulle vastaan tulleita vehkeitä, mistä tulee äänekäs raksutus. Tuo ajoitus yhden hampaan pielessä (en muista kumpaan suuntaan) aiheuttaa että venttiilit osuvat hyvin lähelle mäntää tai melkein kiinni. Sitten tietyllä kierrosluvulla rämistää pahasti rikkoen ennenpitkää kaiken :(.

Jos venttiilikoneistoon päätyy kurkkaamaan, niin olen niitä suutinputkia kiinnitellut ties kuinka monta kertaa, eivätkä vuoda. Ennen suutinten kiinnitystä olen ne ruuvit sovittanut sormikireydelle siihen asentoon, missä ne eniten kiertyvät. Suutinten kiinnikkeet sensijaan olisi hyvä vaihtaa, kun ne saattavat olla taipuneita tai peräti katkeavat uudelleenkiristyksessä aiheuttaen vuotoa suuttimien juuresta.

Edit: Äänekäs raksutus tietyillä kierroksilla kyllä kertoo useimmiten välyksestä jossain, mikä sitten resonoi.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2011, 20:48:09 kirjoittanut Nortti »

Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 -07 D5 muuttuva venttiiliajoitus?
« Vastaus #5 : 01.03.2011, 21:40:23 »
Haluuks joku huoltaa ton kannen pajon maksaa? ;D vaihtaa samalla venttiilikumit  :pomo:
S60 D5 2006

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: s60 -07 D5 muuttuva venttiiliajoitus?
« Vastaus #6 : 02.03.2011, 13:08:23 »
Haluuks joku huoltaa ton kannen pajon maksaa? ;D vaihtaa samalla venttiilikumit  :pomo:

Mitä autollasi on kilometrejä? Nuo venttilinvarrenkumit eivät kovin äkkiä mene huonoksi.
Tuosta venemoottorilinkistä voi hiukan hahmotella mitä venttiilikannen alla on.
http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7744550-21-9298.aspx

Onhan tuossa uudemmassa sitten vielä pyörreläppämekanismi (Linkin kuvassa osa 23), joka sekin oikuttelee enemmän ajetuissa moottoreissa. En tiedä aiheutuisiko resonoivaa särinää?  Linkin kuvassa öljyllä täyttyvä tuki (35) on piirretty väärään paikkaan. Keinuvivussa (36) on laakeri keskellä. Volvoliikkeestä nuo keinuvivut 20 kpl ja tuet 20 kpl maksoivat viimeksi lähes tonnin. Lisäksi jotain tiivisteitä ja mm. suutininjektorien kiinnikkeet á20 euroa.


Poissa luzka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: s60 -07 D5 muuttuva venttiiliajoitus?
« Vastaus #7 : 02.03.2011, 18:12:09 »
220 000 on lasissa. Oon aika varma että joku on laittanut turhan jäykät öljyt tonne josta ääniä sitten kehittyy. Vaihdan 0-40 kun kerkeen ja kuuntelen ääniä uudelleen   :)   mikä tuon pyörreläppäsysteemin (shutter) virka mahtaa olla?
mietinkin kerran että mitä se servo mahtaa ohjailla tossa kannessa
« Viimeksi muokattu: 02.03.2011, 18:18:27 kirjoittanut luzka »
S60 D5 2006

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: s60 -07 D5 muuttuva venttiiliajoitus?
« Vastaus #8 : 02.03.2011, 19:21:37 »
mikä tuon pyörreläppäsysteemin (shutter) virka mahtaa olla?
mietinkin kerran että mitä se servo mahtaa ohjailla tossa kannessa
Imukanavia on kaksi / sylinteri ja kun pienillä kierroksilla suljetaan etummainen kanava, niin saadaan imuilmaan enemmän vauhtia ja ilmeisesti sitten ilmaan pyörrettä enemmän palotilaan. Ilmeisesti tarkoitus on saada polttoaine sekoittumaan paremmin kun sitä sinne suihkautetaan. Päästöjen vähentäminen siis ajatuksena. Muuten on yhtä turha autoilijan näkökulmasta kuin pakokaasujen kierrätyskin.

 

Proturbo  Autodiagnoosi