Kulkukoira  Proturbo

940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?

  • 12 Vastauksia
  • 6598 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« : 09.08.2013, 20:26:08 »
Ajatus vaihtaa pyöränlaakerit eteen. Laakerithan tulee olka-akselien mukana. Jossain näin ohjeen että olisi 100 Nm + 45 astetta. Olisiko paremminkin 90 astetta niinkuin yleensä on ilmoitettu vai jotain aivan muuta.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4518
Vs: 940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« Vastaus #1 : 09.08.2013, 21:16:26 »
Haynesin ohje on ainakin 100nm ja 45 astetta. Luulisi kelpaavan ellei uuden laakerin mukana tule muita ohjeita.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« Vastaus #2 : 09.08.2013, 21:19:50 »
Tuohon 960:seen vaihtelin etupyörän laakerin ja tuntui että aiemmin ei oltu kiristetty kuin tuohon 100nm.  Kova momentti tulee 100nm+45astetta. 
Itse arviolta luovutin 25 asteen kohdalla kun oli aluksi kiristetty tuo 100nm.  Sanotaakon näin että terve mies ja metrin varsin ja niin lujaan kun saa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« Vastaus #3 : 10.08.2013, 02:38:27 »
Haynesin ohje on ainakin 100nm ja 45 astetta. Luulisi kelpaavan ellei uuden laakerin mukana tule muita ohjeita.

Tuon ohjeen mukaan meillä päin kaikki Ysin etunavat on kiristetty ja toimineet ovat.
Joten menisin sen mukaan!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« Vastaus #4 : 10.08.2013, 10:55:01 »
Tuo momentti on  kova! Asetelevyn kanssa kannattaa katsoa, että tulee oikein. Jo puolessavälissä tuota 45 astetta alkaa heikkohermoista pelottamaan.  Kunnon vääntövarttakin suosittelen.
Mikähän tuossa venyy / painuu kasaan?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« Vastaus #5 : 10.08.2013, 11:00:10 »
Tuo momentti on  kova! Asetelevyn kanssa kannattaa katsoa, että tulee oikein. Jo puolessavälissä tuota 45 astetta alkaa heikkohermoista pelottamaan.  Kunnon vääntövarttakin suosittelen.
Mikähän tuossa venyy / painuu kasaan?

Tavallaan momentti on iso ja tavallaan ei. Navan kierteen nousuhan sen lopulta määrää.

Tälläiseltä 81kg tuulen kukertamalta tuo 45 astetta menee ilman ähinää isommalla momenttiavaimella.   ;)

Siinä puristuu laakerin sisäkooli ja napa venyy hitusen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« Vastaus #6 : 10.08.2013, 14:37:03 »
Mutterin avainväli on 36 mm ja kierteen nousu 1,5 mm! Tästä voi koitua muitakin ongelmia: askartelupajoissa on puolen tuuman vääntiöllä varustetut hylsysarjat yleisiä ja nykyään suurin hylsykoko niissä on luokkaa 25 - 26 mm. Minulla löytyy vanahasta HEROn hylsysarjasta vielä 32 mm, mutta sekään ei riitä. Onneksi löytyi "traktorikaudelta" 3/4 tuuman sarja. Niinpä hain Biltemasta sovitteen ja Britoolin 1/2 avaimella pääsin vääntämään sen 100 Nm 3/4 tuuman avaimella. Astevääntöön oli ennestään tuohon traktorisarjaan ainesputkesta tehty jatkopala ja momenttiin veto sujui ilman naamanvääntelyä.  Yleensä näissä asteväännöissä on veto tehtävä yhdellä liikkeellä eikä välillä saa lopettaa. Riittävän pitkä vääntövarsi helpottaa työtä kun taukoja ei sallita  ;). Tuo vastaava nousu lötyy muuten  monen auton pyöränmutterista.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« Vastaus #7 : 10.08.2013, 14:55:31 »
Mikähän se on Nm:nä tuo lopullinen momentti.... ::)

Nuorten dieselvolkkarin kantta tuossa kunnostelin ja siinäkin pääasiassa nuo astekirimiset. Täytyy sanoa, että on usko lujilla, kun niitä vetää. Vielä pitäisi uskaltaa 90 astetta vetää, kun ovat sen tonnin sillä rullanneet. Vaikka TIEDÄN uusien pulttien siinä venyvän ja kestävän sen kiristämisen, koko ajan takaraivo viestittää, jotta kohta napsahtaa...

Meni taas asian viereen, mutta momenttiasiaa kuiten.

_sfr-

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5837
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« Vastaus #8 : 10.08.2013, 15:06:01 »
Sitä astemäärää ei voi ilmoitta momenttina. Kun pultti alkaa venymään, momentti ei enää kasva samalla tavalla.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« Vastaus #9 : 11.08.2013, 10:26:20 »
Sitä astemäärää ei voi ilmoitta momenttina. Kun pultti alkaa venymään, momentti ei enää kasva samalla tavalla.

Volkkarilla olin joskus töissä, siellä oli digitaaliset momenttimittarit.
Mikä näytti aina asteiden jälkeen kokonais momentin niin aina se suht samaa oli...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« Vastaus #10 : 11.08.2013, 15:49:36 »
Olisko tää nyt saatu jo onnistuneesti kiristettyä? Ei oo niin vaikee homma että pitäis vatvoa... ?

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« Vastaus #11 : 11.08.2013, 21:55:51 »
joskus on pakko - ihan pakko - trollata. :2funny:
_sfr-

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -96 2,0 t etunavan kiristysmomentti?
« Vastaus #12 : 21.08.2013, 20:19:25 »
Huoltoohjeen mukaan kun tekee niin menee oikein. Mutta vierestä seuranneena ja asiaa kyseltyäni: Bilian asentaja vetäisi pulttipyssyllä 740 etulaakerin kiinni ja kun kysyin että eikö mitään momenttia niin siinä kaksikin vastasi että pitää vaan olla kiini riitävän lujaa, ei mitään momentteja. Ite olin kyllä vähän ihmeissäni mutta näin siellä tehtiin. Ja kiinni on pysynyt eikä jurise
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

 

Proturbo  Autodiagnoosi