Kulkukoira  Proturbo

Akkuvalo ja sähkönkäry

  • 20 Vastauksia
  • 8782 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #15 : 20.03.2014, 14:40:42 »
Lyhempi hiili näyttää siltä että on kipinöinyt aika reilusti joten todennäköisesti liukurengas on palanut myös huonoon kuntoon.

Joskus kun vaihtelin tollasen hiilisillan niin oli samalla tavalla kulunu. Otin varmuuden vuoks parista varalaturista irti kans ja kaikissa oli juuri tuolleen kulunu. Luulin olevani ovela, että säästäisin kympin osan mutta totesin et parempi käydä hakeen uusi.
V70 TDI

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #16 : 20.03.2014, 17:39:02 »
Nyt on tietoa jännitteistä kun kävin yleismittarin kanssa mittailemassa. Kun laittoi ryypyllä reilut kierrokset, varmaan noin 2000, oli jännite akulta ja laturilta 14.1v pelkät sumuvalot päällä. Sitten kun laittoi kaikki mahdolliset sähkönkuluttajat päälle niin jännite oli 13.7v. Jos koitti tosi matalilla kierroksilla niin, että auto pysyi juuri käynnissä, niin sähkölaitteet päällä oli sama 14.1v kuin isommillakin kierroksilla mutta kun laittoi sähkölaitteet päälle niin tippui 12.05v. Mitäs osaisitte näiden tulosten perusteella sanoa?

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #17 : 20.03.2014, 19:26:29 »
Jännite tippuu melkein 2V siis. No palaako se latauksen merkkivalo millon? Koko ajan vai ei lainkaan?

Latausjännitteen ei pidä pudota ikinä alle 13V, sekin on siinä ja siinä, mieluummin lähempänä 14V.

Vaihda laturi.
V70 TDI

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #18 : 20.03.2014, 22:20:13 »
Latauksen merkkivalo palaa koko ajan. Ei palanut himmeänä missään vaiheessa niinkuin monilla olen kuullut tapahtuvan. Tuo jännite siis tippui 12 volttiin vain silloin kun tyhjäkäynti oli niin pienellä että auto pysyi juuri ja juuri käynnissä ja laittoi kaikki sähkölaitteet päälle. Muuten oli aina 14v paikkeilla varsinkin kun oli kierroksia jonkun verran, silloin tippui sen 0.4v kun laittoi kaikki mahdolliset laitteet päälle. Onko tuo siis rikki sen perusteella jos todella pienillä kierroksilla latausjännite tippui? Pitäisikö laturin pystyä kehittämäään se ~14v jännite jo niin pienistä kierroksista, joita ei käytännössä ajon aikana koskaan ole, ja kaikki sähkölaitteet päällä?

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #19 : 22.03.2014, 19:24:48 »
Mittailin akun jännitettä ajon jälkeen niin 3h päästä oli 12.40v ja 24h päästä 12.25v. Latausjännite on noin 10km ajon jälkeen ollut 13.75v ja 13.80v kun olen parina kertana mitannut. Onko normaalit lukemat vai pitäiskö olla enemmän? Akullakin on kyllä jonkun verran ikää kun edellinen omistaja sanoi vuoden alussa kun ostin tämän, että seissyt 7 vuotta ja oli juuri otettu käyttöön. Ei maininnut mitään että akun olisi vaihtanut että tuskin ainakaan ihan uusi on, mutta tiedä sitten onko ollut tämä akku seisonnan aikana kiinni. Ainakin jaksoi hyvin kovemmillakin pakkasilla käynnistyä aikasemmin eikä tuo akku ainakaan ulkoapäin erityisen huonokuntoiselta näytä.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2014, 19:29:16 kirjoittanut Mikksu »

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1295
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #20 : 23.03.2014, 10:19:11 »
Jos akku kestänyt starttailua pakkasella, niin ei se nyt ihan loppu ole. Lataa täyteen ja jättää valot päälle. Se kuinka kauan valot palavat kirkkaasti, kertoo aikalailla akun kunnosta.

 

KL-varaosat  Race.fi