Carcom Oy  Elekma

Akkuvalo ja sähkönkäry

  • 20 Vastauksia
  • 8779 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Akkuvalo ja sähkönkäry
« : 15.03.2014, 12:52:03 »
Eli eilen alkoi akkuvalo palamaan ja kova sähkönkäry haisi auton ulkopuolella. Avasin konepellin eikä näkynyt mitään erikoista eikä ainakaan enää siellä kärynnyt mikään. Kaikki vaikuttaa toimivan normaalisti. Onkohan laturi mennyt vai mistähän on kyse? Auto on -83 240. Sähkökäry haisi juuri sen jälkeen kun auto oli juttunut mutaiselle tielle ja se saatiin työnnettyä pois sieltä. Onko mahdollista että on mutaa roiskunut jonnekin ja johtuu siitä?

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1295
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #1 : 15.03.2014, 13:01:56 »
Laturin hihnojen kireyden tarkastus sekä johtojen tarkastus (jos ok) ja sen jälkeen jännitteensäädin laturista irti (hiilet tod näk loppu). Nesteet/lika kuumalla pinnalla (jarrut, pakoputki...) aiheuttaa omat hajumaailmansa. Tokihan siellä moottorin alta menevältä laturin johtosarjassa voi johdotkin kärytä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9536
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #2 : 15.03.2014, 13:03:25 »
Oikosulultahan tuo kuulostaa. Likainen vesi johtaa hyvin sähköä eli voi hyvin olla mutaan liittyvää. Laturin ja startin seudut ehkä ensimmäisiä tutkittavia.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #3 : 15.03.2014, 15:52:54 »
Täytyy seuraavaksi tarkastaa johdot ja muut sieltä laturin suunnalta. En jaksa uskoa että laturi olisi itsensä irtisanonut huuri tuon mudasta pääsemisen jälkeen eli varmaan liittyy jotenkin siihen. Kertooko tuo akkuvalo nimenomaan akun laskeneesta jännitteestä? Eli jos se palaa niin eikö laturi silloin lataa kunnolla eikä autolla kannata ajaa?

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1295
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #4 : 15.03.2014, 15:59:31 »
Jos kaikki ok, niin auto sammuksissa pitäisi tulla noin 12.5V lukemia ja auton käydessä noin 14.5V. Latausvalo kun alkaa palaa, niin yleensä pääsee ehkä sen 10-20km ja kun sammuttaa auton, niin ei lähde enää käyntiin. Täyden uuden akun kun laittaa paikalleen, niin ajaa sen 100km (ilman valoja) ilman että laturi lataisi (pari kertaa Motonetistä tullut haettua uusi akku ja näin päästy kotiin maalle, kun entinen loppu laturivian takia). Tuo (akkuvalo)/latauksenvalo palaa kun laturissa vikaa (esim hiilet loppu). Jos herätejohto ottaa maihin esim kuopissa, niin valohan palaa myös sillon pätkittäin. Jos valo palaa, kun virrat nolla-asennossa, niin laturista mennyt diodisilta.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2014, 16:44:40 kirjoittanut 240 »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #5 : 15.03.2014, 19:35:29 »
Ite en tekis yhtään mitään. Ajelee jonkun aikaa ja jos sähköt häviää niin sitten tutkii tarkemmin. Sulakkeet voi kattoo varmuuden vuoks ja silmällä ihmetellä muuten vaan mut muuten kovaa ajoo. Odota pari päivää.
V70 TDI

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1612
  • Mafia Connections
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #6 : 16.03.2014, 14:08:10 »
Jos akkuvalo palaa niin autolla ajaminen on hyvin tyhmää. Kun akku loppuu niin sitten loppuu eteneminenkin.

Minun kokemuksien mukaan akkuvalon palaminen tarkoittaa, että laturi ei lataa ja syy on selkeä. Esimerkiksi johto on irronnut. Laturin heikentynyt lataus tulee esiin sitten kolmen punaisen valon himmeänä palamisena.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #7 : 16.03.2014, 17:57:08 »
Katsoin tarkemmin laturin johtoja mutta sieltä ei löytynyt mitään erikoista. Otin jännitesäätimen irti ja hiilet näytti olevan melko lopussa. Mahtaako näissä olla syy akkuvalon palamiseen? Kun koitin laturia sellaisella mittarilla mistä näkee suunnilleen jännitteen ja laitoin toisen pään laturista lähtevään johtoon ja toisen maihin niin suunnilleen 12v sieltä kyllä näytti tulevan.


Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #8 : 16.03.2014, 18:09:04 »
Säädin ja hiilet näyttää valmiilta, vaihtoon vaan. Latausjännite pitää katsoa koneen käydessä ja jos se on 12 volttia niin latausta ei ole.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #9 : 16.03.2014, 18:44:32 »
Säädin ja hiilet näyttää valmiilta, vaihtoon vaan. Latausjännite pitää katsoa koneen käydessä ja jos se on 12 volttia niin latausta ei ole.
Mä en olis tuota säädintä enää takasin paikalleen laittanu, sen verran valmis tapaus. Latausjännitteen ois hyvä olla lähempänä 14V:a.
Jäitä housuun!

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #10 : 16.03.2014, 18:56:02 »
Aika selvältä näyttää tapaus, uusi säädin-hiilipaketti kiinni ja meno jatkuu. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #11 : 19.03.2014, 17:57:31 »
Nyt on uusi säädin sisällä mutta akkuvalo palaa yhä. Mistä kannattaisi seuraavaksi lähteä vikaa hakemaan? Vien varmaan auton lähiaikoina johonkin että saa kaasarin kunnon säätöihin niin pitäisikö käskeä samalla katsomaan tuokin homma? Ja mistä mahtaa johtua se että kun laitoin auton käymään ilman säädintä niin akkuvalo ei silloin palanut?

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #12 : 19.03.2014, 20:13:23 »
Laturi kypsynyt sitten, käämit kärähtänyt tai diodit. Onneksi kakkosnelosen laturit ei oo kalleimmasta päästä.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #13 : 19.03.2014, 21:53:06 »
Lyhempi hiili näyttää siltä että on kipinöinyt aika reilusti joten todennäköisesti liukurengas on palanut myös huonoon kuntoon.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Akkuvalo ja sähkönkäry
« Vastaus #14 : 20.03.2014, 13:54:51 »
Mietin kanssa että varmaan sitten laturin sisältä jotain kärähtänyt hajusta päätellen.

 

Samppasport  Futurez