Proturbo  Autodiagnoosi

V70-99`lasit hurtuu

  • 29 Vastauksia
  • 8333 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #15 : 13.08.2014, 23:56:32 »
kait se siellä huntin korvilla huolto on en kysynyt..Sisäkierto toimii, kokeilin sen juuri tolla tavalla. Siis toi huolto tuskin maksaa satasia..Kaipaahan toi jo täyttöäkin...en oo käyttänyt parin vuoden sisällä kertaakaan lisäämässä litkuja..

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2537
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #16 : 14.08.2014, 15:29:56 »
Meinaan vaan että siinä kunnon huollossa vaihdetaan myös kuivain ja raittari tyhjennyksen/vuototarkistuksen/täytön lisäksi. Riippuen toki paikasta ja tekijästä.
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #17 : 14.08.2014, 16:07:53 »
Lämppärin kennon vuotokin on mahdollinen. Jos lattialla ja verhoilun alla on yhtään kosteutta, niin homma on selvä. Laseihin jäävä huurre on silloin myös sellaista liukkaan tuntuista, eikä tahdo lähteä pyyhkimällä pois ja lämppärin kääntäminen kuumemmalle vain pahentaa asiaa.

Kyllähän kunnossa oleva lämppäri pitää ikkunat huurteettomina ilman ilmastointiakin, ei kaikissa autoissa ilmastointia ole ollenkaan ja silti ikkunoista näkee ulos.
Tosin ilmastoinnin poiskytkennän jälkeen yleensä ikkunat saattavat huurtua hetken, mutta kunhan puhallus kuivaa höyrystinkennon, niin huurre lähtee laseista. Ongelmia tästä voi tulla, jos magneettikytkimen välys on liian suuri ja ilmastointi lakkaa toimimasta hetki ajoon lähdön jälkeen. Alkumatkasta siis ilmastointi pitää ikkunat auki, mutta 5-15 minuutin päästä ilmastointi ei enää kytkeydy ja puhallus muuttuu lämpimän kosteaksi ja viileällä kelillä ikkunat saattavat vetää huuruun.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #18 : 14.08.2014, 16:47:52 »
Nyt oon ajellut ilman ilmastointia, kokeeksi juuri puhaltanut kuumaa tuutin täydeltä ja ikkunat ovat pysyneet kirkkaina koko autosta. Olisiko niin että aineet on nyt ihan finaalissa ja kompura ei edes lähde kunnolla käymään?
 Kennon ei pitäisi vuotaa, tarkistin sen poistoletku oliko tukkeessa niin kennon alla oli kuivaa, jopa oli hämähäki tehny seitinkin sinne..ja matto oli kuiva.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #19 : 14.08.2014, 17:26:25 »
Se voi olla. Kannattaa samalla myös tutkia se magneettikytkimen välys, mikäli aineet pysyy sisällä ja sen puolesta pitäisi toimia. Kuten todettua, niin liian suuri välys tekee sen, että ilmastointi toimii alkuun täysi normaalisti, mutta lakkaa hetken päästä puhaltamasta kylmää. Alkaa yleensä taas pienen stopin ja konetilan jäähdyttelyyn jälkeen toimimaan hetkeksi. Ja huurtumista ilmee juuri silloin, kun ilmastoinnin teho alkaa laskea.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 568
  • LANSSI.COM
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #20 : 14.08.2014, 17:54:41 »
Tosiaan kannattanee tässä tapauksessa viedä oikeaan ilmastointihuoltoon, ei minnekkään mätänetin pihalla toimivaan koirankoppiin.
Ne tuuppaa uudet aineet sisään, ottaa rahat pois ja sun ilmastointi toimii 2 viikkoa sitten se taas ei toimi kun aineet ovat taivaan tuulissa.

Oma ilmastointi vuosi kuivaimesta, pohja oli ruostunut puhki (pitää irroittaa pohjamuovi jotta sinne näkee). Uusi kuivain on alumiinista joten ei ruostu. Korjaajan kommentti " tyyppivika kun ihmiset ei näitä huolla vaan korjaa sitten kun on pakko".
Uusi kompura maksaa jossain 400eur nurkilla jos se magneettikytkin on sökö. Ja onhan näillä suorakylkisillä V70 jo ikää, joten nämä apulaitteet näissä alkaa väkisinkin laukeamaan.
Käyttis: Volvo V70 (mk1) -00, B5244T, AW50-42, "VOLVO REBORN"
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22 (Ahvenisto -24, survivor)
Rojekti: Volvo 162, production 1969 ( hiljaisessa myynnissä, "Saffron", uniikki, korivalmis, maalattu, 5000eur.)

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #21 : 14.08.2014, 18:46:58 »
Tosiaan kannattanee tässä tapauksessa viedä oikeaan ilmastointihuoltoon, ei minnekkään mätänetin pihalla toimivaan koirankoppiin.
Ne tuuppaa uudet aineet sisään, ottaa rahat pois ja sun ilmastointi toimii 2 viikkoa sitten se taas ei toimi kun aineet ovat taivaan tuulissa.

Oma ilmastointi vuosi kuivaimesta, pohja oli ruostunut puhki (pitää irroittaa pohjamuovi jotta sinne näkee). Uusi kuivain on alumiinista joten ei ruostu. Korjaajan kommentti " tyyppivika kun ihmiset ei näitä huolla vaan korjaa sitten kun on pakko".
Uusi kompura maksaa jossain 400eur nurkilla jos se magneettikytkin on sökö. Ja onhan näillä suorakylkisillä V70 jo ikää, joten nämä apulaitteet näissä alkaa väkisinkin laukeamaan.

Joo ei oo motonetti minne menee huoltoon... Eikö näistä enään saa välystä pienennettyä ottamalla shimmin pois akselilta? Tosin se olisi vasta edessä jos toi huolto ei auta ja ei kompura lähde päälle..

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #22 : 15.08.2014, 22:22:10 »
700g meni ainetta (yht.kilo )...nyt toimii ja hikihuurut reenin jälkeen häipyy sukkelaan ikkunoista kun laittaa ilmastoinnin päälle.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 568
  • LANSSI.COM
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #23 : 15.08.2014, 23:08:46 »
Katteliko täyttöhenkilö keltaiset lasit päässä ja UV valolla mahdollista vuotoa?
Vaihdettiinko kuivaaja?
Käyttis: Volvo V70 (mk1) -00, B5244T, AW50-42, "VOLVO REBORN"
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22 (Ahvenisto -24, survivor)
Rojekti: Volvo 162, production 1969 ( hiljaisessa myynnissä, "Saffron", uniikki, korivalmis, maalattu, 5000eur.)

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #24 : 16.08.2014, 01:20:33 »
kuivaajaa ei vaihdettu, en ollut seuraamassa toimenpidettä

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #25 : 19.08.2014, 14:56:46 »
Voisiko olla,että jos ilmastoinnin kenno likainen kuten X70R:n kuvassa http://i691.photobucket.com/albums/vv272/ksutinen/S70R/Ilmastointi/P1010047-1.jpg,
niin ilmastointi päällä tuo kenno on kylmä ja ulkoa tulevassa ilmassa oleva kosteus tiivistyy tuohon moskaan ja siitä sitten tuulilasille sisäpintaan.
Jos ilmastoinnin kenno puhdas, niin kondessi vesi tiivistyy paremmin/helpommin pisaroiksi ja valuu ulos tyhjennys putken kautta.
Se miksi ilmasuuttimista tuleva ilma kosteuden kanssa tiivistyy tuulilasille johtuu siitä, että se on kylmä ja kosteushan tiivistyy aina kylmille pinnoille.

Ilmastoinnin kuivaimen vaihdolla ei ole varsinaisesti mitään tekemistä lasien kuivuuden kanssa, vaan sen tarkoitus on sitoa ilmastoinnin  järjestelmästä mahdollinen kosteus.
Tuon kennon likaisuuden tarkastaminen on mahdollista joko endoskoopilla ottamalla ensin sisäilmapuhallin pois... kaiketi.

Tuo kuva tuolta bongattu: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20834.msg448032#msg448032
« Viimeksi muokattu: 19.08.2014, 14:59:42 kirjoittanut 850Z71S80 »
YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #26 : 19.08.2014, 15:17:36 »
mä menisin kyllä etusuuttimien kautta..en viitsisi irroittaa koteloa jossa kenno on...samaal siinä sitten vaihtisi uuden kennon..

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #27 : 19.08.2014, 15:53:40 »
Meinaan vaan että siinä kunnon huollossa vaihdetaan myös kuivain ja raittari tyhjennyksen/vuototarkistuksen/täytön lisäksi. Riippuen toki paikasta ja tekijästä.

Kuivain/keräinsäiliön vaihtamiseen on tarvetta vain, jos kylmäaineputkistoa avataan jonkin korjaustarpeen vuoksi, esimerkiksi kompressorin vaihdon yhteydessä tai kun säiliö on ruostunut/hapettunut puhki. Putkiston avaamisenkin yhteydessä vaihtoon on tarve vain, jos putkisto on avoinna yli 20 minuuttia. Muu vaihtaminen on turhaa rahastusta.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2537
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #28 : 19.08.2014, 18:12:53 »
Ehkä minulle on jäänyt mieleen joku tutun ilmastointihuoltokäynti jossa vaihdettiin myös kuivain.. Oli ns. täyshuolto (ilmastoinnille).
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa 850Z71S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
Vs: V70-99`lasit hurtuu
« Vastaus #29 : 22.08.2014, 16:06:54 »
Ehkä minulle on jäänyt mieleen joku tutun ilmastointihuoltokäynti jossa vaihdettiin myös kuivain.. Oli ns. täyshuolto (ilmastoinnille).
Muistat/tiedät ihan oikein Juhizz.
Ilmastoinnin kuivain suositellaan vaihdettavaksi kahden vuoden välein, koska talvisin ilmastoinnin käytön vähyyden vuoksi Suomen oloissa järjestelmä on kovilla vuodenaikojen vaihteluiden takia.
Mikäli tuota ei vaihdella saattaa kosteus rikkoo kompuran ja aiheuttaa metalli osille korroosio haittoi.
Käytänössä asiastahan ei ole varmuutta, mutta omankin volvon ilmastointi on toiminut moitteetta jo -96 vuodesta pelkillä täyttöhuolloilla.
Kukin tekee, niinkuin parhaakseen näkee :).

YOURS CAN GO FAST... BUT MINE CAN GO ANYWHERE.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy