Proturbo  Autodiagnoosi

S80 moottorin outo ääni lämpimänä

  • 21 Vastauksia
  • 9910 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #15 : 18.09.2015, 15:03:23 »
No nyt on vaihdettu orkkis vesipumppu tarvikepumpun tilalle, jakohihna + kiristin ja rulla.

Edelleen ääni kuuluu, joskin tuntuu että ei ihan niin voimakkaana. Mutta ei se ole ihan kokonaan poistunutkaan.

Kun ääniä kuunneltiin stetoskoopilla ennen vaihtoa, niin jurnutus kuului todella selvästi kiristimen pultin kohdalta.


Kyllä tässä alkaa ideat loppumaan. >:(
« Viimeksi muokattu: 18.09.2015, 15:06:26 kirjoittanut ejmas »
S80 T6 -01

Poissa Apupoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • Sillälailla
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #16 : 19.09.2015, 00:23:32 »
Tarkentava kysymys:
-Ääntä ei esiinny silloin kun moottori on kylmä?  :idiot2:
Nykyinen: S60 D5, -02 Tomaatti
Entiset: Volvo S40, -00 ja -96
Miksi voimalaitoksissa käytetään Diesel-moottoreita? -Muutenhan ne olisi pelkkiä laitoksia.

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #17 : 19.09.2015, 10:53:48 »
Joo, juuri näin. Ääni alkaa vasta kun kone lähestyy tai on normaaleissä lämmöissä. Jos antaa jäähtyä esim. parikymmentä minuuttia, niin on hetken aikaa hiljaa kunnes lämmöt nousee.
S80 T6 -01

Poissa Apupoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • Sillälailla
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #18 : 19.09.2015, 20:52:48 »
Lainaus
Itse itselleni vielä vastailen:

Nyt on tarkoitus vaihtaa alkuperäinen Volvon pumppu edellisen tilalle, mutta aloin tässä miettimään toistakin teoriaa.

Huollossa takuuna tehdyn hihnan vaihdon jälkeen alkuperäisen jurnutuksen lisäksi alkoi esiintyä jumittuneen venttiilinnostimen tyyppistä tikitystä, todella hiljaista, mutta kuitenkin. Ei ole koskaan ennen ollut.

Voisiko syynä olla öljypohjan O-renkaat, minkä johdosta öljynpaine ei riitä voitelemaan koneen yläosaa kunnolla ja tikitys ja jurnutus liittyisivät toisiinsa, nokka-akselin laakerointi ei saisi riittävästi öljyä tms.

Onko tässä mitään järkeä? Ainakin jenkeissä ovat vaihdelleet noita O-renkaita ja tikitykset ovat loppuneet siihen.

Luulisi ainakin, jos ei voitelua ole yläkerrassa niin kiljuminen (jonkulainen ääni) alkaisi heti oli kylmä taikka kuuma.

Joku mainitsi samanlaisen vian korjaantuneen PCV-venttiilin vaihdolla, ootko tarkastanut :o sitä? 

https://www.youtube.com/watch?v=VmHM-jVsmOs

Kuulostaako samalta?  ELK

Lisäystä:
Auto vinkumaan ja öljytikku ylös; loppuuko vinkuminen?
« Viimeksi muokattu: 19.09.2015, 20:54:44 kirjoittanut Apupoika »
Nykyinen: S60 D5, -02 Tomaatti
Entiset: Volvo S40, -00 ja -96
Miksi voimalaitoksissa käytetään Diesel-moottoreita? -Muutenhan ne olisi pelkkiä laitoksia.

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #19 : 20.09.2015, 19:00:17 »
Olen tosiaan vaihtanut tuon PCV-boksin ja putsannut putket kesällä, eikä vaikuttanut tuohon ääneen mitenkään. Ei myöskään ole yli- / alipainetta koneessa, eikä savuta mittatikun putkesta.

Pari päivää olen nyt tuolla ajellut vaihdon jälkeen ja ei se ääni nyt enää paha ole, selvästi parempi kuin ennen vaihtoa. Nyt pitää oikein erikseen kuunnella, että sen huomaa.

Voiko olla mahdollista, että hihnat ja osat ei vaan kerta kaikkiaan ole ihan hiljaiset? Orkkikset oli, mutta jos nämä nyt asennetut ei. Hihna on Gates, rullat ja kiristin käsittääkseni INA. Jostain olen lukenut, että - ainakin muissa autoissa - toiset hihnat pitää enemmän ääntä kuin toiset.
S80 T6 -01

Poissa Apupoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • Sillälailla
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #20 : 21.09.2015, 02:10:21 »
Lainaus
Voiko olla mahdollista, että hihnat ja osat ei vaan kerta kaikkiaan ole ihan hiljaiset? Orkkikset oli, mutta jos nämä nyt asennetut ei. Hihna on Gates, rullat ja kiristin käsittääkseni INA. Jostain olen lukenut, että - ainakin muissa autoissa - toiset hihnat pitää enemmän ääntä kuin toiset.

En jaksa uskoa, että se olisi hihnasta kiinni. Taas tullaan siihen, että sen pitäisi volista kokoajan, kun ei se hihna tiiä onko moottori kylmä vai kuuma?  ???
Ei saa kyseenalaistaa Gatesin huippulaatua  :nohnoh. Gates on ainakin itselläni ollu joka vehkeessä, laatutavaraa kun ei ole mennyt poikki ennen aikojaan.

Lainaus
Pari päivää olen nyt tuolla ajellut vaihdon jälkeen ja ei se ääni nyt enää paha ole, selvästi parempi kuin ennen vaihtoa. Nyt pitää oikein erikseen kuunnella, että sen huomaa.
Jos se PCV venttiili ollut jumissa, yllättäin ruennu pelaamaan? Tiiä sitten, harvemmin falskaamiset on itsestää korjaantuneet  ;D
Nykyinen: S60 D5, -02 Tomaatti
Entiset: Volvo S40, -00 ja -96
Miksi voimalaitoksissa käytetään Diesel-moottoreita? -Muutenhan ne olisi pelkkiä laitoksia.

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #21 : 21.09.2015, 09:22:41 »
En toki kyseenalaista  :) Gatesia ja Contitechiä olen kuullut kehuttavan, ja taitaa nuo Inan kiristimetkin olla ihan hyvää kamaa.

S80 T6 -01

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy