Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S80 moottorin outo ääni lämpimänä

  • 21 Vastauksia
  • 10722 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« : 11.08.2015, 11:58:56 »
Huomasin jokin aika sitten, että moottorin jakopään puoleisesta päästä kuuluu ärsyttävä ääni kun kone on lämmin ja tyhjäkäynnillä.
Jakohihna ja apulaitehihna on vaihdettu huollossa muutama kuukausi sitten ja maallikon epäilykseni on, että hihna olisi vähän liian kireällä.

Etsin tästä tietoa ennen kuin menen tällä viikolla näyttämään autoa huoltoon ja ainoa mitä löysin oli tämä video:

https://www.youtube.com/watch?v=_NaIjmoAJpI

Tuo vinkuva ääni joka ilmeisesti liittyy huodotuksen vikaan ei siis kuulu, mutta ihan videon alussa oleva "jurnuttava" ääni on ihan sama.

Mitä asiantuntijat olette mieltä?
S80 T6 -01

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #1 : 11.08.2015, 20:39:02 »
Huomasin jokin aika sitten, että moottorin jakopään puoleisesta päästä kuuluu ärsyttävä ääni kun kone on lämmin ja tyhjäkäynnillä.
Jakohihna ja apulaitehihna on vaihdettu huollossa muutama kuukausi sitten ja maallikon epäilykseni on, että hihna olisi vähän liian kireällä.

Etsin tästä tietoa ennen kuin menen tällä viikolla näyttämään autoa huoltoon ja ainoa mitä löysin oli tämä video:

https://www.youtube.com/watch?v=_NaIjmoAJpI

Tuo vinkuva ääni joka ilmeisesti liittyy huodotuksen vikaan ei siis kuulu, mutta ihan videon alussa oleva "jurnuttava" ääni on ihan sama.

Mitä asiantuntijat olette mieltä?
Kuulostas vähän kun ois hihnapyörän laakeri tjsp.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #2 : 12.08.2015, 10:16:09 »
Olisiko se siis sen hihnapyörän yhteydessä, eli ei tarvitse purkaa mitään "isompaa"?
S80 T6 -01

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #3 : 12.08.2015, 14:22:17 »
Jakohihnan vaihdon yhteydessä on varmasti myös ohjainrulla ja kiristin vaihdettu.
Molemmat hihnat kiristää automaattikiristin, eli liian kireälle niitä ei saa.

Paha sanoa kuulematta, mutta jos ilman apulaitehihnaa pitää ääntä, niin VVT-pyörä tai vesipumppu.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #4 : 12.08.2015, 16:11:59 »
kaikki on vaihdettu, molemmat hihnat, kiristimet ym rullat sekä vesipumppu.

EDIT: en muuten tiennytkään tuollaisesta VVT-pyörästä, pitää tutkia. Eikö siis sitä hihnankiristintä pysty vetämään liian kireälle? Ymmärsin noilta joiltain ulkomaan Volvopalstoilta, että kiristyksen osoitin pitää saada liikkumaan oikeassa "ikkunassa", ja että sen voi laittaa liian kireälle, jos esim kylmällä koneella laittaa lämpimän koneen säädöt kiristmeen tjsp?

Tämä jakohihnan toiminta on itselle ihan vierasta, siksi yritän varmistella, että ymmärrän oikein...
« Viimeksi muokattu: 12.08.2015, 17:02:11 kirjoittanut ejmas »
S80 T6 -01

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #5 : 13.08.2015, 00:56:41 »
kaikki on vaihdettu, molemmat hihnat, kiristimet ym rullat sekä vesipumppu.

EDIT: en muuten tiennytkään tuollaisesta VVT-pyörästä, pitää tutkia. Eikö siis sitä hihnankiristintä pysty vetämään liian kireälle? Ymmärsin noilta joiltain ulkomaan Volvopalstoilta, että kiristyksen osoitin pitää saada liikkumaan oikeassa "ikkunassa", ja että sen voi laittaa liian kireälle, jos esim kylmällä koneella laittaa lämpimän koneen säädöt kiristmeen tjsp?

Tämä jakohihnan toiminta on itselle ihan vierasta, siksi yritän varmistella, että ymmärrän oikein...
Oletko siis kokeillut käyttää konetta ilman apulaitehihnaa?
Myös huono laturin vapaakytkinpyörä voi pitää ääntä...

Ei sitä kiristintä pysty kiristämään niin paljoa että alkaisi hihna ääntämään, liian kireä jakohihna pitää sellaista tasaista ulinaa kierrosten tahtiin. En nyt usko että tässä olisi siitä kyse...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #6 : 13.08.2015, 10:36:51 »
en ole kokeillut ilman hihnaa, menen näyttämään autoa huollon tehneelle korjaamolle ensi viikolla.

Laturin olen vaihtanut 2 vuotta sitten. Kun muovikopan ottaa pois päältä, niin ääni paikallistuu muutenkin tuonne vasemman, ylemmän hihnapyörän puolelle (olikohan tuo nyt sitten juuri se VVT-pyörä?).

Tässä tuo kirjoitus, jossa oltiin joku ääni saatu pois vähän hihnaa löysäämällä:

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=66847
S80 T6 -01

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #7 : 13.08.2015, 10:46:41 »
Missä asennossa se kiristimen "viisari" on kylmänä/lämpimänä?

Mutta joo, kannattanee käydä näyttämässä...

Olikos tässä nyt se pakonokka juurikin VVT-pyörällä...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #8 : 13.08.2015, 11:00:33 »
Mitä nyt yritin Vadiksen ja Haynesin kirjan mukaan katsella, niin näyttäisi tuo kiristin OK:lta, mutta en tosiaan tunne asiaa perusteellisemmin, joten jos on ihan pienestä kiinni, niin en varmaan huomaisi...

löysin ohjeen tuon VVT-pyörän irrottamiseen. Jos vika on siinä, niin menee varmaan hihnanvaihtokin samalla uusiksi, kun sen joutuu ottamaan välillä pois?
S80 T6 -01

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #9 : 13.08.2015, 12:03:45 »
Mitä nyt yritin Vadiksen ja Haynesin kirjan mukaan katsella, niin näyttäisi tuo kiristin OK:lta, mutta en tosiaan tunne asiaa perusteellisemmin, joten jos on ihan pienestä kiinni, niin en varmaan huomaisi...

löysin ohjeen tuon VVT-pyörän irrottamiseen. Jos vika on siinä, niin menee varmaan hihnanvaihtokin samalla uusiksi, kun sen joutuu ottamaan välillä pois?
Jos se kiristin näyttäisi olevan oikeassa asennossa, niin tuskin vika siinä on. Enkä tosiaan muutenkaan usko jakohihnan sitä ääntä pitävän...

Mutta käy pajalla näyttämässä, voivat yrittää kuunnella jos vika on VVT-pyörässä, merkkikorjaamolla osaisivat varmasti aika nopsaan sanoa, siellä tuo on kuitenkin tuttuja vikoja.

Ei se hihna irroittamisesta pilalle mene, eli jos se on juuri vaihdettu, niin sama remmi vaan takaisin. 
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #10 : 13.08.2015, 12:06:30 »
OK kiitos!

Nyt on ainakin vähän pohjaa keskustelulle huollon kanssa. ilmoittelen sitten mikä on tuomio.
S80 T6 -01

Poissa time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #11 : 13.08.2015, 22:12:12 »
Mulla s80 2,4 bensa ja samalta kuullostava ujellus, joka hävisi huohotinpurkin vaihdolla. Vinkuna oikein särkee korvia juuri tyhjäkäynnillä, kun kaasuläppä on n. kiinni. Huohottimessa on joku PVC venttiili, joka menee tukkoon ja vuotaa liikaa ja aiheuttaa koko imusarjan voimalla alipaineen. Jos samaanaikaan on mittatikussa voimakas imu, niin asia on suht varma, mutta voihan toki olla muitakin oireita. Mahtavaa apua sainkin juuri täältä ongelmaan ja kiitos viisaammille vielä.

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #12 : 24.08.2015, 14:19:17 »
Vähän päivitystä asiaan:

Joo, ei ollut kumpikaan hihna, kiristimet, laturi, kompressori tai ohjaustehostin. Vaihtoivat huollossa takuuseen vian poissulkemiseksi uuden jakohihnan ja kiristivät sen ihan taatusti kohdilleen. Jurnuttava ääni on edelleen kun moottori on lämmin.

Kuulemma ei ollut väljyyttä myöskään VVT (?) -pyörässä (vasemmanpuoleinen koneessa oleva).

time:lle: ääni on tosiaan vain tuo alussa oleva jurnutus, vihellystä ei ole, ja olen muutenkin tuon huohotuspurkin vaihtanut ja putsasin putket, ei olleet edes kovin likaiset. Öljyä tosin vuoti purkin alaletkusta, minkä vuoksi lähdin sen vaihtamaan.

Pitää kait viedä merkkihuoltoon kuunneltavaksi...
S80 T6 -01

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #13 : 25.08.2015, 17:23:25 »
Tarina jatkuu.

Vaasan Automaassa sain tänään nopeaa ja asiallista palvelua, katsoivat paikat läpi ja kuuntelivat. Ei varmaa diagnoosia, mutta hihna oli selvästi liian kireällä ja sitä löysättiin.

Ei auttanut.

VVT-pyörässä ei vikaa joten veikkasivat syypääksi 13000 km vanhaa vesipumppua (vaihtaneen pajan mukaan "OEM-laatua", mutta ei siis Volvon alkuperäinen). Voi kuulemma ääni resonoida tuonne pakonokka-akselin (?) puolelle.

Alkaa jo olemaan hermo pinnassa tämän homman kanssa, sen verran on ollut säätämistä. Seuraava siirto on varmaankin Volvon pumpun hankinta ja neuvottelu pajan kanssa pumpun maksumiehestä ja sen vaihdosta takuuseen.
S80 T6 -01

Poissa ejmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 moottorin outo ääni lämpimänä
« Vastaus #14 : 07.09.2015, 20:20:10 »
Itse itselleni vielä vastailen:

Nyt on tarkoitus vaihtaa alkuperäinen Volvon pumppu edellisen tilalle, mutta aloin tässä miettimään toistakin teoriaa.

Huollossa takuuna tehdyn hihnan vaihdon jälkeen alkuperäisen jurnutuksen lisäksi alkoi esiintyä jumittuneen venttiilinnostimen tyyppistä tikitystä, todella hiljaista, mutta kuitenkin. Ei ole koskaan ennen ollut.

Voisiko syynä olla öljypohjan O-renkaat, minkä johdosta öljynpaine ei riitä voitelemaan koneen yläosaa kunnolla ja tikitys ja jurnutus liittyisivät toisiinsa, nokka-akselin laakerointi ei saisi riittävästi öljyä tms.

Onko tässä mitään järkeä? Ainakin jenkeissä ovat vaihdelleet noita O-renkaita ja tikitykset ovat loppuneet siihen.
S80 T6 -01

 

Samppasport  Futurez