Proturbo  Autodiagnoosi

Vapaastihengittävän 400sarjan "viritys"

  • 6 Vastauksia
  • 2701 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vapaastihengittävän 400sarjan "viritys"
« : 22.03.2015, 18:19:09 »
Tästähän joskus aiemminkin ollut keskustelua, eikä "jostain kumman syystä" ole kovin suosittu kampe virityskäyttöön.  ;D

Kuitenkin tässä vanhoja ketjuja selailleena ym. tuli ilmi, että eri vuosimallienkin välillä koneissa on jonkinlaisia tehoeroja, ilmeisesti juuri päästöihin liittyen.

Onko kellään kokemusta tai ihan yleensä moottoritekniikkaan liittyvää mututietoa, kuinka tuollaisesta voisi naruttaa hiukan lisää hevosia? Esim. unohtamalla kaikki päästöön liittyvät sytkän ja nokan ajoitukset (katti ja egr ym. nyt tietysti jo poistettu), ja optimoimalla ne suurinta tehoa silmälläpitäen.

Olenko kuullut ihan väärin, mutta nokan ajoituksella esim. saadaan jotain päästöjä tiputettua haluttuun suuntaan, tehon kustannuksella?

Konehan on siis 2litrainen ja tulee tieliikenteen ulkopuoliseen kilpakäyttöön...
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 18:20:43 kirjoittanut heksa »
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Vapaastihengittävän 400sarjan "viritys"
« Vastaus #1 : 22.03.2015, 22:25:00 »
Muistelen että joku oli saanut 2 litraisesta kantta muokkaamalla (kanavat kohdistettu paremmin ainakin ja olikohan laskettu ?) väännöt vajaa 200nm, hevosvoimia en muista. Tuostahan taisi olla jossain rellussa vakiona 140hv mallikin, että kai siitä sen 150-160hv saattaisi jollakin virinokalla, muokatulla kannella ja säädettävällä moottorinohjauksella lähteäkin. 16 venttiilinen rellun kansikaan ei taida sopia tuohon lohkoon ihan suoraan.

Säädettävä nokkapyörähän olis hyvä mutta löytyyköhän sellaista näihin ? ???


Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaastihengittävän 400sarjan "viritys"
« Vastaus #2 : 24.03.2015, 07:29:08 »
1.8 koneesta sai ainakin jonkun halvan hevosen muuttamalla sen moottorin yli menevän imuputken kiertämään moottorin takaa ja pyöreänä putkena. Mitattu 69kW muuttui 75kW:iin ja väännöt 140->171Nm.


« Viimeksi muokattu: 24.03.2015, 07:30:59 kirjoittanut j_tapio »

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Vapaastihengittävän 400sarjan "viritys"
« Vastaus #3 : 25.03.2015, 16:28:52 »
2.0 pata tässä kyseessä, ja erilainen tuo imusarja.. Onkohan kellään varmaa tietoa nokka-akseleista, mitä eroa eri moottoreiden välillä?

Tuossahan on saatu jo aika hyvä lisäys suhteessa toimenpiteeseen.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2015, 16:32:30 kirjoittanut heksa »
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaastihengittävän 400sarjan "viritys"
« Vastaus #4 : 25.03.2015, 21:43:48 »
1.8 koneesta sai ainakin jonkun halvan hevosen muuttamalla sen moottorin yli menevän imuputken kiertämään moottorin takaa ja pyöreänä putkena. Mitattu 69kW muuttui 75kW:iin ja väännöt 140->171Nm.

[img width=640 height=480]http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/Volvo440/CAI%20putki/440CAI.jpg[/im]
[img width=640 height=480]http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/Volvo440/CAI%20putki/440CAI2.jpg[/im]

Melkoisen raju tuo väännön muutos +31Nm. Millä kierrosluvulla tuo parantunut vääntö mahtoi tulla?

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaastihengittävän 400sarjan "viritys"
« Vastaus #5 : 25.03.2015, 21:56:38 »
Melkoisen raju tuo väännön muutos +31Nm. Millä kierrosluvulla tuo parantunut vääntö mahtoi tulla?

Vakioputken vääntöhuippu (140Nm) kävi piikkinä 2900r kohdalla.
Putkimuutoksella 140nm ylittyy 1650-5050 välillä ja vääntöhuippu käy 3100r kohdalla.
(Se kovin vääntö olikin 173Nm, eikö 171)





Tuossa vakiossa majavanhännässä yhdistyy kaikki virtaustekniset kompastuskivet, lunssihaitari, 16mm kuristettu kanava ja moottorin lämmittävä vaikutus.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2015, 22:03:31 kirjoittanut j_tapio »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vapaastihengittävän 400sarjan "viritys"
« Vastaus #6 : 26.03.2015, 11:36:21 »
Jos itse lähtisin värkkäämään, ni joko 8v koneeseen heti ahdin kylkeen, tai sitten 16v kone tilalle.

Se 16v kansi pitäis kyllä käydä lohkon päälle, mutta tais jotain pieniä muutoksia vaatia? Fiksumpaa vois olla ottaa koko 16v kone.

Se 140hv malli on sitten 16v, eikä 8v.

Saa tuosta 8v irti varmaan vaikka mitä, jos vaan viitsii rahaa laittaa, ihan samalla tavalla kun volvon vinokoneestakin, mutta rahaa palaa sitten enemmän kun tällaisen auton arvo on. Satasilla ei saa mitään järkevää aikaan, kun pitää tehdä ja koneistaa. :)

Ne yleiset kikathan on vaihtaa ilmanputsari (ei kyllä tuo yhtään lisätehoa), katti veke, paremmin virtaava putkisto, kannen kanavien kohdistus, porttaus, seetityöt jne. Sitten peltipakosarjaa, nokkaa, ruiskun ohjelmointia, ja sitten homma karkaakin käsistä.

Tuosta B20F koneesta saa varmasti irti 200hv, tai enemmänkin, mutta rahaa tosiaan palaa sitten.

Jotain 140hv voi varmaan saada irti suht kivuitta kotikonsteinkin vaihtamatta hirveästi osia.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2015, 11:38:46 kirjoittanut sjs »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

KL-varaosat  Race.fi