RallyBaron  Samppasport

V40 Antenni/johto ongelma APUVA!

  • 5 Vastauksia
  • 3468 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MaNeZKi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
V40 Antenni/johto ongelma APUVA!
« : 20.05.2015, 14:04:18 »
Moro

Huutelin jo tuola x40 foorumilla, mutta siellä ei tunnu vastausta saavan joten kokeillaan täältä. Kai tämä ennemmin autohifin puolelle menee kuin korjaamon.

Nyt kävi siis näin, että rupesin korjailemaan katolla antennin juuressa olevaa tiivistettä joka oli mennyt poikki. Noh, otin antennin irti ja sain tiivisteen käteen, liimailin sen kasaan. Kun tuli takaisin laitoin aika tulikin ahaa elämys, että sieltähän pitää ottaa johdotkin irti että saa tiivisteen läpi sitten pujottaa ja tiivisteen takaisin paikoilleen. Nooo se toinen johto (onko sitten vahvisimen johto?) kattoverhoilun alla lähti liittimestä hienosti, mutta antenninjohto... itse kerpele, en tiedä kuuluuisiko sen mötikän (joku voisi liittimeksi kutsua) aueta jotenkin hienosti, joka sielä on juuri ennen antennia johon radiolta tuleva johto yhtyy. Mutta kun sitä aikani yritin avata jotenkin nätisti siitä pienestä tavaratilan valon reiästä ei se auennut vaan lähtikin tahtomattani irti niin että jäi paljas antenninjohto käteen.

Nyt kysymys kuuluukin onko kellään tietoa kuinka iisi biisi on vaihtaa koko antennin johto (lähinnä pitääkö purkaa koko auto?  :-\ ) tai jos jollain kokemusta kaapelin jatkamisesta, mitä kaapelia se mahtaa olla jotain RG59 tms.? Voisin vaihtaa koko antennin tai ainakin sen tiivisteen uuteen samalla kun tuon johdon vaihtaa tai jatkaa. Jos vain saisi jotain hjelppiä ettei tarvisi pioneeriksi ruveta asian suhteen.

Eipä siinä muuta, mutta ikävää kun radio alkaa reistaamaan jos auto seisoo kauan auringossa koska sielä on nyt verhoilun ja katon välissä sellainen oma patentti että radio edes jotenkin toimisi niin se ei ilmeisesti tykkää kauheasti tuosta lämpöisestä?

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: V40 Antenni/johto ongelma APUVA!
« Vastaus #1 : 21.05.2015, 16:49:04 »
Moro

Huutelin jo tuola x40 foorumilla, mutta siellä ei tunnu vastausta saavan joten kokeillaan täältä. Kai tämä ennemmin autohifin puolelle menee kuin korjaamon.

Nyt kävi siis näin, että rupesin korjailemaan katolla antennin juuressa olevaa tiivistettä joka oli mennyt poikki. Noh, otin antennin irti ja sain tiivisteen käteen, liimailin sen kasaan. Kun tuli takaisin laitoin aika tulikin ahaa elämys, että sieltähän pitää ottaa johdotkin irti että saa tiivisteen läpi sitten pujottaa ja tiivisteen takaisin paikoilleen. Nooo se toinen johto (onko sitten vahvisimen johto?) kattoverhoilun alla lähti liittimestä hienosti, mutta antenninjohto... itse kerpele, en tiedä kuuluuisiko sen mötikän (joku voisi liittimeksi kutsua) aueta jotenkin hienosti, joka sielä on juuri ennen antennia johon radiolta tuleva johto yhtyy. Mutta kun sitä aikani yritin avata jotenkin nätisti siitä pienestä tavaratilan valon reiästä ei se auennut vaan lähtikin tahtomattani irti niin että jäi paljas antenninjohto käteen.

Nyt kysymys kuuluukin onko kellään tietoa kuinka iisi biisi on vaihtaa koko antennin johto (lähinnä pitääkö purkaa koko auto?  :-\ ) tai jos jollain kokemusta kaapelin jatkamisesta, mitä kaapelia se mahtaa olla jotain RG59 tms.? Voisin vaihtaa koko antennin tai ainakin sen tiivisteen uuteen samalla kun tuon johdon vaihtaa tai jatkaa. Jos vain saisi jotain hjelppiä ettei tarvisi pioneeriksi ruveta asian suhteen.

Eipä siinä muuta, mutta ikävää kun radio alkaa reistaamaan jos auto seisoo kauan auringossa koska sielä on nyt verhoilun ja katon välissä sellainen oma patentti että radio edes jotenkin toimisi niin se ei ilmeisesti tykkää kauheasti tuosta lämpöisestä?
V40 en ole antenninjohtoa vaihtanut, mutta 3B mallin passatiin kyllä, pujottelin sen antenninjohdon pelkurinpuolelta siten että otin pilareista muovisuojat pois, raotin kattoverhoilua sen verran että nätisti sain vedettyä johtoa keulille. Lopputulos oli siisti ja nätti vaikka ekan kerran elämässäni koko rojektin tein, ei iso homma, meni varmaan alle tunti, työkaluna oli talttameisseli, jolla sain varovasti muoviset pilarimuovit yms edestä jotta sain johdon selkeästi tulemaan sitä väylää pitkin kuten halusin, toinen vaihtoehto on vetää taas alakautta, eli tulee jostain pilarikohdasta lattiatasoon ja kynnyslistojen ja lattiaverhoilun alta vetää keskikonsolille.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa MaNeZKi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 Antenni/johto ongelma APUVA!
« Vastaus #2 : 22.05.2015, 11:50:38 »
Ookkei, hyvähän tämäkin kokemus ja neuvo vaikka ei samanlaiseen autoon tehty.
Sen verran raottelin ja kurkin mihin johto lähtee, niin menee kattoverhoilun alta kuskinpuolen takapilariin ja siitä ilmeisestijostain kohtaa keskikonsoliin tai sitten kuskinpuolella kynnyslistojen alla? Täytyy varata joku päivä tässä aikaa tuolle ja purkaa kaikki tarpeellinen tai kokeilla jatkaa tuo johto kattoverhoilun alla jos vain keksin mitä coaxiaali kaapelia se on vaiko ihan normi antennin johtoa, samaa mitä tv käyttää?
F-liittimillä ja sukupuolenvaihtajalla voisi kivasti onnistua se jatkaminen, luulisin?  :)

s73

  • Vieras
Vs: V40 Antenni/johto ongelma APUVA!
« Vastaus #3 : 22.05.2015, 18:48:56 »
Viisainta olisi vaihtaa johto radiolta antennille ja ostaa uusi antennijalka samalla.
Liitosten tekeminen heikentää radion kuuluvuutta.

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: V40 Antenni/johto ongelma APUVA!
« Vastaus #4 : 22.05.2015, 19:41:01 »
Se kaapeli menee d-pilaria alas ja loppumatkan lattianreunassa keulaan.

Helpoin homma vetää kokonaan uus naru ja vaihtaa koko antenni.
Se alkuperänen liitin on kertakäyttökamaa.
nimim. neljä tuhonnut.

Poissa MaNeZKi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 Antenni/johto ongelma APUVA!
« Vastaus #5 : 23.05.2015, 13:56:36 »
Se kaapeli menee d-pilaria alas ja loppumatkan lattianreunassa keulaan.

Helpoin homma vetää kokonaan uus naru ja vaihtaa koko antenni.
Se alkuperänen liitin on kertakäyttökamaa.
nimim. neljä tuhonnut.

Selvä homma, pitääkö paljonkin purkaa autoa että saa uuden tilalle?
Mitenkäs se kattoverhoilu, saako sen nätisti irti siitä takakulmasta vai onko tarvetta edes välttämättä irroittaa?
Muuten auton purkamisessa ei ilmeisesti mitään erikoisia temppuja tarvita?
Olen aika noviisi näitten juttujen kanssa, siksi kyselen.  :-\
Mitähän maksaa uusi antennikaapeli(/jalka)?

Edit: Mistäs sen tietää onko antenni vahvistimella vai ilman? Vahvistimella varustetusta antennista lähtee 2 johtoa itse antenni ja joku toinen, vai?
« Viimeksi muokattu: 23.05.2015, 14:06:12 kirjoittanut MaNeZKi »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo