Autodiagnoosi  Carcom Oy

b20 kannen lasku ja sen jälkeinen venttiilien säätö

  • 9 Vastauksia
  • 3812 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikkoko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Elikkäs b20:en kantta höylättiin 3 milliä ja koittanu säätää ja hieroa keinuvipuja kohilleen niin tuntuu et ei pääse millään lähelekkään laskennallista venttiilin nostoa. Eli nyt mittaamalla tulos on 11.4 milliä nostoa pitäis kyseisellä nokkakepillä olla 12.5 siittä tieten venttiilin väljyys pois eli 12.1-12.2 ainaki pitäis saaha todellista nostoa.

Niin aattelin että onko siihen joku valmis kaava millä tietäis et paljonko pittäis laittaa höskää keinuvipuakselin pukin alle vai auttaako asiaan mitenkään jos venttiilin päätä lyhentää?
Millä saapii kadokksissa olevat nostot käyttöön?
Kertokaat te viisammat. :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7620
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: b20 kannen lasku ja sen jälkeinen venttiilien säätö
« Vastaus #1 : 01.06.2015, 22:13:59 »
Onko käytössä lyhyemmät työntötangot myös?(B30 esim.) Jos vakiot tangot, niin keinuvipu jää liian kallelleen ja samalla nostokin vähän kärsii. Ja onko nokan nosto ilmoitettu vakiolle vipusuhteelle?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kannen lasku ja sen jälkeinen venttiilien säätö
« Vastaus #2 : 01.06.2015, 22:14:50 »
Elikkäs b20:en kantta höylättiin 3 milliä ja koittanu säätää ja hieroa keinuvipuja kohilleen niin tuntuu et ei pääse millään lähelekkään laskennallista venttiilin nostoa. Eli nyt mittaamalla tulos on 11.4 milliä nostoa pitäis kyseisellä nokkakepillä olla 12.5 siittä tieten venttiilin väljyys pois eli 12.1-12.2 ainaki pitäis saaha todellista nostoa.

Niin aattelin että onko siihen joku valmis kaava millä tietäis et paljonko pittäis laittaa höskää keinuvipuakselin pukin alle vai auttaako asiaan mitenkään jos venttiilin päätä lyhentää?
Millä saapii kadokksissa olevat nostot käyttöön?
Kertokaat te viisammat. :)

Onko uusi nokka , vaiko käytetty ? Mittasitko nokan , ja perusympyrän ? Ei tuohon lisää nostoa säätämällä saa  :P
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa mikkoko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kannen lasku ja sen jälkeinen venttiilien säätö
« Vastaus #3 : 01.06.2015, 22:17:54 »
vakio tangot on ja ihan mitattuna nokasta 8.62mm ja eikös nuissa ole se 1.45 kerroin keinuissa?
Nokka vanhasta hiottu.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kannen lasku ja sen jälkeinen venttiilien säätö
« Vastaus #4 : 01.06.2015, 22:29:22 »
Saako venat säädettyä (jääkö välystä) noilla vakio tönäreillä ? Voi olla noin mitä Lankku meinasi ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa mikkoko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kannen lasku ja sen jälkeinen venttiilien säätö
« Vastaus #5 : 01.06.2015, 22:32:48 »
juu kyllähän niissä keinuissa sääjöt riittää mutta sitä juuriki meinaan että pitäiskö se paljonki laittaa prikkaa sinne keinun kiinityksen ja kannen väliin et tilanne paranit??

Menneekö vakio tankoja lyhentää esim sorvissa vai onko kuinka tarkkoja ne pallojen muodot?

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kannen lasku ja sen jälkeinen venttiilien säätö
« Vastaus #6 : 01.06.2015, 22:42:50 »
Sinne akselin jalan alle on hiukan huono laittaa "prikkaa" , kun sen jalan pitäis pysyä notkumatta pystyssä ?
Jyrsinkoneella sen pohjan saa tasaiseksi , jolloin homma on helpompi , mutta melkein laittaisin oikean mittaiset putkitönärit ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: b20 kannen lasku ja sen jälkeinen venttiilien säätö
« Vastaus #7 : 02.06.2015, 07:26:39 »
Jos keinuvipu "kippaa" liikaa, niin silloin keinuvipuakselia pitää saada alemmas, eikä prikoilla ylemmäs. Tämä parantaa keinun asentoa, mutta vastaavasti lisää tarvetta lyhyemmälle tönärille.

Jos nykyisessä tilanteessa keinun säätövara riittää, niin tönärin lyhentämisellä ei ole mitään merkitystä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: b20 kannen lasku ja sen jälkeinen venttiilien säätö
« Vastaus #8 : 02.06.2015, 15:59:33 »
Tai sitten niin kuten omassa vanhassa kannessa oli, että venat oli uponneet niin paljon kanteen, ja kantta madallettu kutakuinkin samanverran, niin vipugeometria kohdalleen nostamalla vipupukkia ;D

Vai miten se pitikään korjata :idiot2: ;)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: b20 kannen lasku ja sen jälkeinen venttiilien säätö
« Vastaus #9 : 02.06.2015, 20:16:51 »
Jos keinuvipu "kippaa" liikaa, niin silloin keinuvipuakselia pitää saada alemmas, eikä prikoilla ylemmäs. Tämä parantaa keinun asentoa, mutta vastaavasti lisää tarvetta lyhyemmälle tönärille.

Jos nykyisessä tilanteessa keinun säätövara riittää, niin tönärin lyhentämisellä ei ole mitään merkitystä.
Nimen omaan näin,minunkin vähäisen ymmärrykseni mukaan ;) :)
Ja sillä laskeeko kantta vaikka sentin ei oo kanssa mitään vaikutusta tuohon keinun asentoon,ainut mikä siihen keinun asentoon kyseisen mallisessa rakenteessa(kattos nääs kun se säätö on siellä tönärin puolella eikä venan) vaikuttaa on venttiilin pituus,oikein suurilla nostoilla niitä keinuakselin pukkeja on hyvä  madaltaa tarpeen mukaan ettei vipu kippaa liikaa,mutta tuolla nostolla vielä tuskin tarttee ;)
« Viimeksi muokattu: 02.06.2015, 20:21:36 kirjoittanut tuomee »
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

 

Elekma  Autoracing