Carcom Oy  Elekma

V70n takaylätukivarren puslat

  • 5 Vastauksia
  • 2927 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
V70n takaylätukivarren puslat
« : 28.06.2012, 21:28:46 »
Huomasin jarruja putsatessani jotta tuo poikittaisen takaylätukivarren sisäpään etupuolen pusla on aika finaalissa. Korjausmanuaali sanoo jotta "vie korjaamolle, täytyy tiputtaa akselisto ja vaatii erikoistyökaluja".
Puslat itsessään eivät näytä olevan kalliita joten itse tekemisen into on kova...

Onko joku näitä vaihdellut? Voiko näitä vaihtaa?
V70 III ´13 CNG

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70n takaylätukivarren puslat
« Vastaus #1 : 29.06.2012, 09:23:29 »
Koko akselia ei tarvii tiputtaa, vaan riittää, että pudottaa toisen pään kerrallaan. Erikoistyökalut tarkoittavat käytännössä erikokoisia holkkeja ja isoja prikkoja sekä sopivan mittainen pätkä kierretankoa.

Juurikin etumainen pusla irtoaa ekana. Puslan pultti irti ja siihen tilalle passeli pätkä kierretankoa. Sitten apurungon puolelle sopiva holkki ja prikka ja sitten vaan mutterilla kiristää, niin tukivarsi työntää edellään puslan pois ja taaempi pusla jää paikalleen. Edellyttää tietysti, että on ottanut siitä taaemmastakin helasta pultin pois, muuten sekin tulee mukana.

Jousi, iskari ja olkavarren yläpää pitää avata luonnollisesti ennen ylätukivarren kanssa puljaamista.

Yllättävän simppeli homma, kun vaan saa tehtyä sopivat työkalut.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70n takaylätukivarren puslat
« Vastaus #2 : 29.06.2012, 18:12:43 »
Koko akselia ei tarvii tiputtaa, vaan riittää, että pudottaa toisen pään kerrallaan. Erikoistyökalut tarkoittavat käytännössä erikokoisia holkkeja ja isoja prikkoja sekä sopivan mittainen pätkä kierretankoa.

Juurikin etumainen pusla irtoaa ekana. Puslan pultti irti ja siihen tilalle passeli pätkä kierretankoa. Sitten apurungon puolelle sopiva holkki ja prikka ja sitten vaan mutterilla kiristää, niin tukivarsi työntää edellään puslan pois ja taaempi pusla jää paikalleen. Edellyttää tietysti, että on ottanut siitä taaemmastakin helasta pultin pois, muuten sekin tulee mukana.

Jousi, iskari ja olkavarren yläpää pitää avata luonnollisesti ennen ylätukivarren kanssa puljaamista.

Yllättävän simppeli homma, kun vaan saa tehtyä sopivat työkalut.

Kiitokset seikkaperäisestä ohjeistuksesta. Täytyypä heti alkaa mittailemaan minkäkokoisia holkkeja tuonne tarvitaan, kierretankoa jo löytyykin.
Josko sitä tuossa kesäloman aikana saisi tämänkin tehtyä.
V70 III ´13 CNG

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70n takaylätukivarren puslat
« Vastaus #3 : 29.06.2012, 20:26:41 »
Kierretanko pitäisi muistaakseni olla 12mm ja noin 20cm pitkä. Holkkien pituudet noin 5cm ja halkaisijat about 70mm ja 40mm. Lisäksi ne paksut isot prikat joiden halkaisija pitäisi olla suunnilleen samat, kuin noissa holkeissakin.

Takasinpäin asentaessa, pitää prikka laittaa apurunkoa vasten taaemman puslan kohdalle ja laittaa se kierretanko taaempaan reikään. Etupäähän uusi hela tukivarteen ja sitten vetää takapäästä kierretangon avulla tukivarren ja uuden helan paikalleen.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70n takaylätukivarren puslat
« Vastaus #4 : 29.06.2012, 23:18:01 »
Kierretanko pitäisi muistaakseni olla 12mm ja noin 20cm pitkä. Holkkien pituudet noin 5cm ja halkaisijat about 70mm ja 40mm. Lisäksi ne paksut isot prikat joiden halkaisija pitäisi olla suunnilleen samat, kuin noissa holkeissakin.

Takasinpäin asentaessa, pitää prikka laittaa apurunkoa vasten taaemman puslan kohdalle ja laittaa se kierretanko taaempaan reikään. Etupäähän uusi hela tukivarteen ja sitten vetää takapäästä kierretangon avulla tukivarren ja uuden helan paikalleen.

Noniin, tästä ei ohjeistus paljoa parane.
Palaan asiaan kun saan paikat sen verran rikki etten osaa enää itse korjata... :)
V70 III ´13 CNG

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • www.vrcf.fi
Vs: V70n takaylätukivarren puslat
« Vastaus #5 : 02.06.2015, 09:31:57 »
Nostetaan vanhaa topiccia. Tekiköhän caddy ikinä tämän rempan? Minä tein ja voin kertoa muutaman havainnon mahdollisille kohtalontovereille.

1. Ylätukivarren takapusla on todella tiukasti paikallaan. Ei kannata vaihtaa varmuuden vuoksi. Jos vanhan puslan saakin pois, niin uuden paikalleen saaminen on sitten ihan karmea homma. Tukivarren navan puoleisessa päässä on samanlainen pusla kuin takana. En irrottanut ylätukivarsia navoista, sillä se olisi nähdäkseni vaatinut sopivan ulosvetäjän askartelua. Homma onnistui siitä huolimatta, vaikka napa onkin vähän raskas liikutella mukana ja vaatii alatukivarsien irroittamisen navasta.

2. Febin puslissa oli jonkin verran väljempi sovitus. Puslan sisäreikä ja tukivarren "akseli" tai booritus eivät istuneet samalla tavalla kuin alkuperäisen puslan kanssa. Alkuperäisessä puslassa luki "Boge", kuten Febin puslassakin. Alkuperäisosakaan ei maksa juuri mitään (n. 20 e/kpl), joten suosittelen hankkimaan sellaiset.

3. Puslan ulkokehä on muovia (tmv.) Jos vanhan puslan ulkokehä rupeaa pullistumaan poisvedossa puslan reiän huulille, voi pullistuneet palat hakata meisselillä tmv. atomeiksi.

3. Kierretangoksi vähintään lujuusluokkaa 8.8. Tämä kesti itselläni, vaikka tiukalla olikin. normaali 4.6 voisi hyvinkin katketa taistelun tuoksinnassa.

4. Erikoistyökalujen listaan lisättäköön 17 ja 19 mm räikkälenkit. Etenkin jälkimmäinen tekee ruuvailusta aika paljon sujuvampaa. Lisäksi tarvitaan tukevaa narua tai erittäin tukevaa rautalankaa, jotta tukivarren saa asennusvaiheessa pidettyä oikeassa korkeusasemassa.

5. Kannattaa harkita pakoputken irrotusta. Putki paikallaan vasemmalla puolella on vähän niukasti tilaa.

6. Ei kannata koskea taaimmaisen tukivarren (control arm vai mikä se onkaan viralliselta nimeltään) sisäpäähän, koska siellä on aurauksen säätö. Tämän minua viisaammat varmaan tiesivätkin jo.

Toinen puoli meni jo kaikkineen ehkä viidessä tunnissa (sis. tauot), joten ihan sunnuntaiasentajan pikaprojektista ei ole kyse. Homma kuitenkin kannatti, sillä sivutuuli- ja uraherkkyys vähenivät ihan tuntuvasti. Auto ja mieli rauhoittuivat :) Muut taka-akselin puslat olivat ihan hyvinvoivan näköisiä. Jos eivät olisi olleet, olisi pitänyt varmaan ottaa koko akseli alas ja työn alle.

 

Futurez  Kulkukoira