Kyseessä Volvo 945 GL, kone B230 FD perusmalli 2300 cm3, 85 kW, vm 1993 on ABS ja jotain ylimääräisiä saastelaitteita (EGR, ellen väärin muista).
Eilen syttyi ajossa vikavalo (lambda-symboli) mittaristoon kesken ajoin. Ajoin kyllä töihin ja sitten takaisin asiointireissuineen yheensä n. 30 km.
Yritin mitata vikakoodeja, ja en ole varma onnistumisesta, koska mittauspainike ei aina toiminut kunnolla. Välillä LED-merkkivalokin antoi vain heikkoa valoa.
Taisin mitata 20 kertaa yhteensä. Tuli neljää eri koodia vaihtelevasti:
121 MAP anturi imusarjan alipainen, tai MAF anturi - ilmamäärämittari.
133 tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu
211 - tälle ei löydy selitystä vikakoodilistalta (löytyy FAQ:sta)
311 Nopeusanturin signaali puuttuu.
En onnistunut nollaamaan vikakoodia. Voi olla liittimissä siellä sun täällä kosketushäiriöitä, yritin kyllä seurata ohjeita.
Katsastuksessa muutama vuosi sitten testattiin pakokaasuarvot aika kylmänä ja tuli hylky.
Katsastusmies sanoi että vaikuttaa imupuolen vuodolta.
Sen jälkeen olen ajanut koneen kuumaksi ja mennyt heti (ennakkoon autokorjaamoon) hakemaan päästötodistuksen. Mittaustulokset ovat olleet sen jälkeen erinomaisia.
Aiemmin kirjoittelin tänne tai Landiaan omalaatuisesta ilmiöstä ajossa: Kun ajelen rasittaen konetta, esim n. 120 km tunnissa muutaman kilometrin, niin sitten tyhjäkäynti jää isoksi, n. 1400 rpm. Normaali minulla mitattu arvo on pakokaasutodistuksessa 780 rpm. Kerroslukumittari tosin näyttää n. 200 rpm liian pientä arvoa.
Virran katkaisu vajaaksi sekunniksikin esim. ajon aikana riittää palauttamaan tyhjäkäynnin normaaliksi, siis n. 800 rpm:ään.
Alkaako tämä nyt oikeasti kuulostaa imupuolen vuodolta?
Uskaltaako tällä heittää viikonlopun edestakaisen 300 km mökkimatkan? Voi olla aika kallista jos joutuisi hinauksen maksamaan?


Joku töissä pelotteli (ennenkuin tiesin kertoa vikakoodeista) että kone voi käydä liian rikkaalla ja hajottaa katalysaattorin. Muuten, lambda-anturi on alkuperäinen, autolla ajettu yht. 349000 km.
Bosch antaa 180000 km takuun lambda-anturille.
Sytytystulpilla saattaa olla ajettu n. 3 v eli ainakin 60000 km.