Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Näyttää siltä, että tätä linttaa pitää yrittää aina muutaman vuoden välein päivittää, suuntaan tai toiseen.
Koska tässä korissa on käynyt jo neljä eri vinokonetta, niin piti välillä koittaa jotaan muuta.
Lyhyesti: 1980 Volvo 244 kori + Mercedes 3l M104 kone ja 717.450 zf dogleg manulaarivaihteisto.Eräänä yönä keväällä 2016 AVK:n huutokauppaa selatessani, silmiini osui jotain mielenkiintoista; Vm 1991 w124 farmari mersu,
jo auton uljas muotoilu kutsui minut tutkimaan asiaa lähemmin. Tietenkin mielenkiintoa lisäsi tekniikaksi mainittu 3-litrainen
bensiinimoottori, joka lähemmällä tarkastelulla paljastui myös 24-venttiiliseksi. Moottorin jatkoksi oli osunut 5-vaihteinen sporttimanuaali.
Täydellistä tekniikkaa siis, ja valmiiksi 400tkm sisäänajettuna.
Sairaassa mielessäni alkoivat pyöriä erilaiset ajatukset, kunnes muistin upean mattamustan Volvon olemassaolon.
Mietin mielessäni, että komea ulkokuori on kaivannut jo pidemmän aikaa arvoistansa voimanlähdettä ja tässähän sitä olisi tarjolla.
Enää piti ylipuhua mukaan kaveri, joka ei oikein ymmärrä Mercedeksen täydellisyyttä.
Vain muutaman viestin ja parin murretun peukalon jälkeen toverikin ymmärsi käsillä olevan tilaisuuden.
Muutama päivä ja ylihintainen tarjous myöhemmin Mercedes vaihtoi omistajaa.


Mercedes noudettiin ja seuraavana päivänä sielu irtaantui ruumiista.



Tämän jälkeen olikin muutaman kuukauden hiljainen hetki ja mitään ei tapahtunut.
Kunnes kesälomista sattui pari viikkoa osumaan päällekkäin ja päästiin aloittamaan viikko takaperin.
Ensimmäisenä peräytettiin ajokuntoinen auto talliin.

Ja pilattiin se.


Seuraavaksi sovittelemaan uutta tilalle.


Vähän ahistaa.


Kone tulee istumaan hieman turhan edessä, kun ei kykene lyhentämään öljypohjan pattia. Kallistuksenvakaaja irroitettiin,
keksitään sille myöhemmin paikka.
Moottorin kannakkeiden askartelua paskartelua.


Ja vihoviimeisteltynä

Ylös pukeille, että mahtuu läski alle.


Vaihteiston palkkissa elävät tarvittavat palat ruotsalaista- ja saksalaista rautaa täydellisessä harmoniassa.

Kytkinpoljin sylintereineen naitettuna autoon.

Turbobanditin triggeripyörä liitettynä M103 koneen hihnapyörään, itse kauniisti askarreltu anturiteline.


Koitetaan saada lisää kuvia joskus, ehkä.