Silti vika sopisi olemaan väärin säädetty tyhjäkäyntikytkin ja yhtä lailla kaasuläpän perussäätö, nopeustiedon puutos ei saa aikaan tuollaista jatkuvaa kierrosten leijumista vaan poistaa kyseisen ominaisuuden auton liikkuessa.
Eihän kierrokset mihinkään leiju, kun tyhjäkäyntiventtiilikin on tulpattu.
Kun kone lämpiää normaaliin arvoon, niin kierrokset ovat mittarin mukaan tyhjäkäynnillä aina tasan 1000 rpm eli hieman enemmän oikeasti, koska siinä on se 100-200 rpm enemmän korjaamon testitulosten mukaan. Kylmällä koneella on kyllä se 600 rpm eli todellinen 780 rpm käytössä. Kun kone lämpenee niin kierrokset nousevat tyhjäkäynnillä 1000 rpm:ään mittarin mukaan. Tätä ylemmäksi tyhjäkäyntinopeus ei mene vaikka ajaisin sata kilometria. Ongelma on vain tyhjäkäynnissä, kun otan jalan pois kaasulta.
Toden totta, tämä oli korjaamon kahdelle nuorelle kaverille vähän outo säädettävä. Kohta pitää viedä auto Biliaan tai Keskusautohalliin ja katsoa että töissä on vähintään nelikymppinen sähkömies joka vielä tuntee 940:n hyvin.
Työnjohtaja ehdotteli ECU:n vaihtamista, mutta on näihin hakuammuntoihin jo mennyt turhaan rahaa, IAC merkkiä Bosch maksoi 169,90 Motonetissa, mutta sen kumiputki on nyt tukittu. Eräs toinen korjaamo ehdotti Shellin 99 bensalla ajamista + ruiskun putsaamista sopivalla bensiinin lisäaineella. Minulla on nyt Motonetin Motox merkkistä lisäainetta, ja aion ajaa melko tyhjiin tankin ensin 95E10 bensiinistä. Sitten ostamaan Shellin V-poweria ja sekaan ruiskun puhd.ainetta! Kyllä tämäkin kuulostaa täydeltä hakuammunnnalta.
Pitäisi varmaan ottaa se pyöreä puutappi pois tyhjäkäyntiventtiilin kumiputkesta. Sen voisi laittaa asentajan hanuriin.