Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940 GL vm. 1993 farmari 2.3 B230FD korkea tyhjäkäynti

  • 10 Vastauksia
  • 3074 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Hei!
Autolla nyt ajettu n. 364300 km. Kyseessä korkea tyhjäkäynti -vika.
Tästä tuli nyt ihan jatkuva ilmiö kun tyhjäkäyntiventtiili (IAC) on ohitettu kokonaan. Alussa tyhjäkäynti oli n. 800 rpm mutta alkoi menemään n. 1100-1200 rpm:ään kun tyhjäkäyntiventtiiliin menevä putki on tulpattu pois käytöstä. Osien uusimisten jälkeen vikaa on esiintyykin nyt koko ajan eikä satunnaisesti
Korjaamo asensi ostamani kaasuläpän asentotunnistimen ja tyhjäkäyntiventtiilin, sekä lopultakin uuden lambda-anturin (happitunnistin). Edellisellä oli ajettu uudesta alkaen.
Kohta pääsen tutkimaan bensiininkulutusta, putoaako Bosch:n lupaamat 1,5 l / 100  km. Kesällä menee etupäässä matka-ajossa n. 9,5 l / 100 km.
Lisäksi on vaihdettu systytystulpat uusiin sekä puolan johto, virranjakajan kansi sekä pyörijä.
Kolmesta virhekoodista on enää jäljellä yksi. Se ei sytytä moottorin virhevaloa. Koodi on 3-1-1 "Nopeusanturin signaali puuttuu".

Ongelmana on, mikä pitää näin suurta tyhjäkäyntiä päällä, vaikka IAC on ohitettu? Korjaamo  oli aika ulalla tästä. Korkea tyhjäkäynti ei korjaantunut kaikilla uusilla osilla, 
joten siksi putken tulppaus tehtiin.   
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

The moose

  • Vieras
Vs: 940 GL vm. 1993 farmari 2.3 B230FD korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 21.09.2015, 17:29:41 »
Vastasit itse itsellesi..  ;)

Sähköruisku tarvitsee nopeustiedon. Tulee mittaristolta ruiskutusboksille. Toimiiko nop mittari voi olla johto irti mittariston takaa tai johto poikki.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GL vm. 1993 farmari 2.3 B230FD korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #2 : 21.09.2015, 17:35:00 »
Vastasit itse itsellesi..  ;)

Sähköruisku tarvitsee nopeustiedon. Tulee mittaristolta ruiskutusboksille. Toimiiko nop mittari voi olla johto irti mittariston takaa tai johto poikki.

Nopeusmittari toimii ihan hyvin. Kierroslukumittari näyttää varsinkin pienillä kierroksilla liian vähän (200 rpm liian vähän eli 600 rpm kun kierroksia oikeasti n. 800).
Nyt en pääse kierroslukumittarin mukaan enää alle 1000 rpm:n.
Matkamittarikin toimii.
- Ari.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

The moose

  • Vieras
Vs: 940 GL vm. 1993 farmari 2.3 B230FD korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #3 : 21.09.2015, 20:55:10 »
Eli mittaristolta ei mene ruiskuboksille nopeustieto signaalia.


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 GL vm. 1993 farmari 2.3 B230FD korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #4 : 23.09.2015, 18:06:15 »
Eli mittaristolta pitää todellakin tulla nopeustieto LH:lle tai tulos on "vähintään" mielenkiintoista käytöstä, sekä kulutuksessa, että tyhjäkäynnissä.

Nopeustieto tulee LH:n pinniin 34 kanttiaaltona mittaristolta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 GL vm. 1993 farmari 2.3 B230FD korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #5 : 23.09.2015, 19:49:40 »
Silti vika sopisi olemaan väärin säädetty tyhjäkäyntikytkin ja yhtä lailla kaasuläpän perussäätö, nopeustiedon puutos ei saa aikaan tuollaista jatkuvaa kierrosten leijumista vaan poistaa kyseisen ominaisuuden auton liikkuessa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GL vm. 1993 farmari 2.3 B230FD korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #6 : 23.09.2015, 21:55:19 »
Silti vika sopisi olemaan väärin säädetty tyhjäkäyntikytkin ja yhtä lailla kaasuläpän perussäätö, nopeustiedon puutos ei saa aikaan tuollaista jatkuvaa kierrosten leijumista vaan poistaa kyseisen ominaisuuden auton liikkuessa.
Eihän kierrokset mihinkään leiju, kun tyhjäkäyntiventtiilikin on tulpattu.
Kun kone lämpiää normaaliin arvoon, niin kierrokset ovat mittarin mukaan tyhjäkäynnillä aina tasan 1000 rpm eli hieman enemmän oikeasti, koska siinä on se 100-200 rpm enemmän korjaamon testitulosten mukaan. Kylmällä koneella on kyllä se 600 rpm eli todellinen 780 rpm käytössä. Kun kone lämpenee niin kierrokset nousevat tyhjäkäynnillä 1000 rpm:ään mittarin mukaan. Tätä ylemmäksi tyhjäkäyntinopeus ei mene vaikka ajaisin sata kilometria. Ongelma on vain tyhjäkäynnissä, kun otan jalan pois kaasulta.

Toden totta, tämä oli korjaamon kahdelle nuorelle kaverille vähän outo säädettävä. Kohta pitää viedä auto Biliaan tai Keskusautohalliin ja katsoa että töissä on vähintään nelikymppinen sähkömies joka vielä tuntee 940:n hyvin.
Työnjohtaja ehdotteli  ECU:n vaihtamista, mutta on näihin hakuammuntoihin jo mennyt turhaan rahaa, IAC merkkiä Bosch maksoi 169,90 Motonetissa, mutta sen kumiputki on nyt tukittu. Eräs toinen korjaamo ehdotti Shellin 99 bensalla ajamista + ruiskun putsaamista sopivalla bensiinin lisäaineella. Minulla on nyt Motonetin Motox merkkistä lisäainetta, ja aion ajaa melko tyhjiin tankin ensin 95E10 bensiinistä. Sitten ostamaan Shellin V-poweria ja sekaan ruiskun puhd.ainetta! Kyllä tämäkin kuulostaa täydeltä hakuammunnnalta.
Pitäisi varmaan ottaa se pyöreä puutappi pois tyhjäkäyntiventtiilin kumiputkesta. Sen voisi laittaa asentajan hanuriin.
   
« Viimeksi muokattu: 24.09.2015, 00:40:27 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: 940 GL vm. 1993 farmari 2.3 B230FD korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #7 : 24.09.2015, 06:42:27 »
Ilman muuta ainakin 98E5 bensaa tuohon ja se nopeustieto sinne boksille kyllä tarvitaan, muuten on omituista käytöstä esim. vaihdettaessa kierrokset putoavat nopeasti joutokäynnille kun taas nopeustiedon ollessa käytössä kierrokset putoavat hidastetusti siellä reilusta tuhannesta joutokäyntiin.

Mittaristo voi muuten toimia mutta lähtevä nopeussignaali vain puuttuu.
Johtoja voi tarkistella tai kokeilla toisella mittaristolla, kyllä tuohon nyt melko halvalla mittariston löytää.

Ps. Kannattaa tarkistaa myös mahdollinen imuvuoto. Imusarjan tiiviste on näissä tavallinen vuotopaikka.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2015, 06:44:40 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5837
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GL vm. 1993 farmari 2.3 B230FD korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #8 : 24.09.2015, 06:59:12 »
Laitas se tyhjäkäyntiventtiili käyttöön ja tutki imuvuodot. Myös suuttimien o-renkaat voi vuotaa.
Sen letkut tukittuna läpän säädät niin kiinni että käy 500rpm. Venttiili nostaa sen 750:een.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 GL vm. 1993 farmari 2.3 B230FD korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #9 : 24.09.2015, 20:37:07 »
Yksi vika tuli mieleen....   LH/EZK:n lämpöanturi. Tyhjäkäyntiä korotetaan noihin lukemiin reilussa pakkasessa.

Onko kulutus korkea?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

The moose

  • Vieras
Vs: 940 GL vm. 1993 farmari 2.3 B230FD korkea tyhjäkäynti
« Vastaus #10 : 24.09.2015, 20:46:50 »
Ehkä kuitenkin ihan ensin poistettava nuo tulppaukset tk venttiilistä ja varmistettava kaasuläpän perus säätö.

 

Futurez  Kulkukoira